‘Sex sells: Manvriendelijk?’

Koen Vranken

Sint-Odiliënberg Zoals Freud al zei: What’s on a man’s mind? SEX. Wij mannen denken aan sex, volgens hem de hele dag door. Freud zag lichaam en geest als een geheel van energiestromen en noemde deze “driften”. Deze driften werken ongemerkt en primair volgens hem. Nu wil ik Freud’s theorie niet ontkrachten maar ik moet toegeven dat ik, als eenvoudige man, ook gewoon moet werken overdag of over andere levensbehoefte na kan denken, zoals bier en voetbal. Maar wat als Freud gelijk heeft? Hoe belangrijk is sex dan? Is het gewoon ordinaire voortplantingsdrang of verkoopt het ook werkelijk?

Sex verkoopt wel degelijk. Schrijven erover alleen al helpt. Om maar een voorbeeld te geven: Waarom lees jij op dit moment dit artikel? Ik ben immers geen professioneel schrijver, sterker nog, dit is mijn tweede column ooit geschreven. Juist, jullie lezen mijn column door dat ene woordje. Die drie letters die ongeveer 3 miljard hits in 0,19 seconde opleveren, SEX. Dus beste mensen, noem het woordje sex in je column en het maakt mensen reuze nieuwsgierig!

Menig man waant zich in een soort walhalla op een autobeurs.

Porna
Het effect van sex in de marketing heeft een hele andere werking op mannen dan op vrouwen. Menig man waant zich in een soort walhalla op een autobeurs, terwijl hun vrouw zich regelmatig ergert en moppert dat vrouwen alleen als lustobject worden gebruikt.

Sex wordt door vrouwen geassocieerd met voortplanting en intimiteit. Sex is bijzonder voor vrouwen en zien het niet graag dat dit wordt gebruikt voor een advertentie van een goedkoop product; liever voor exclusieve en dure producten. Wel kan ik verder weinig terug vinden over deze ergernis als David Beckham in een boxershort op TV verschijnt…

Dit waren natuurlijk niet alle sprekers. Zo waren er nog heel veel andere, waaronder Enzo Knol, een leeftijdsgenoot van mij. Het enige verschil is dat hij ongeveer 700.000 meer abonnees heeft op zijn YouTube kanaal; een enorm succes als ‘vlogger’ dus. Hiervoor heb je o.a. veel presenteertalent nodig en dit kwam in de MPJC 2015 dan ook naar voren. Daarnaast is hij gewoon een toffe jonge gast die zichzelf is en hiermee zijn succes heeft geboekt. Hier kan ik alleen maar respect voor hebben.

Bij mannen daarentegen blokkeert het brein volledig, we reageren impulsief en kunnen geen rationele keuzes meer maken. Vraag de man maar eens na de eerder genoemde autobeurs wat het brandstofverbruik van die auto was waar die zo weg van was. Of ging het hem toch om de schaars geklede 'Denise' die zichzelf zo leuk presenteerde op de glimmende motorkap?

Twijfels
Er zijn steeds meer onderzoeken of sex nu daadwerkelijk verkoopt of juist niet. De meningen zijn dus verdeeld. Daarnaast is er natuurlijk een degelijk verschil tussen sensuele storytelling en ongegeneerde campagnes waar porno en naakt de boventoon hebben. Sex is en blijft in ieder geval gewaagd in de marketing en is bijna altijd verzekerd van publiciteit, positief of negatief.

Do’s and don’ts
Als je dan toch een beetje sex wilt gebruiken in je marketing campagne, houd dan wel even rekening met een paar do's en don’ts: - Zorg voor een geloofwaardige link tussen de sexy boodschap en het product. - Houd rekening met de doelgroep. Over het algemeen hebben (jonge) mannen géén moeite met erotiek in de reclame. Vrouwen kunnen sex als ongemakkelijk ervaren. Verder kan een campagne als ‘I love boobies’, die gericht is op jonge dames, bij oudere dames die borstkanker hebben (gehad) in het verkeerde keelgat schieten. - Het inzetten van erotiek moet geen platte porno worden. Het spreekt voor zich dat het imago op lange termijn geschaad kan worden. - Meten is weten. Door te experimenteren met sex in de reclame-uitingen en het monitoren van de uitkomsten, zullen er waardevolle ervaringen op gedaan worden. Let op: het is geen exacte wetenschap en er zal dus leergeld ingestoken moeten worden.

Conclusie: Het is dus niet zo dat we bij het zien van de eerste de beste mooie man of vrouw alle ratio overboord gooien; het model moet wel een functie hebben in de reclame of advertentie. En dat is best fijn om te weten!