‘Mijn beleving: Mediapark Jaarcongres 2015’

Koen Vranken

Sint-Odiliënberg Vrijdagochtend, 06:15 uur: onderweg naar de BNI Barolo Venlo, nog steeds overladen met energie en kennis van het MPJC 2015 gisteren. Veel inspiratie is wat ons beloofd werd op hét congres waar de televisie, uitgevers, internet, reclame, ICT en telecom wereld samen worden gebracht. En man, man, inspiratie is wat we gekregen hebben, hoor!

Dagvoorzitter Rick Nieman trapte af met een voorwoord, waarop David Mattin volgde met een ontzettend sterke presentatie over trendwatching; wat mij betreft misschien wel de allerbeste keynote speech van die dag (dit lag natuurlijk ook wel erg in mijn straatje). Wat een inspirerende man! Hierop volgend kregen wij een onderzoekspresentatie van Liesbeth Nekkers (GfK). Deze presentatie ging vooral over cijfers rondom het gebruik van video on demand, apps en social media, met de daarbij horende demografische modellen.

Het enige verschil is dat hij ongeveer 700.000 meer abonnees heeft op zijn YouTube kanaal.

Wat ik op z’n minst gezegd grappig vond, was dat in het interview hierna (Henk Hagoort) ter sprake kwam dat je mensen steeds minder in kan delen op leeftijd, geslacht etc. Het gedrag van mensen verandert. Zo vinden ouders steeds vaker dezelfde muziek leuk als hun kinderen en zijn er tegenwoordig bijvoorbeeld genoeg vrouwen van 65+ die Breaking Bad op Netflix kijken. Dit is nu niet meteen de doelgroep van de serie en geeft dus ook meteen een hele andere kijk op je doelgroep bepaling. Nu moet ik er wel bij vertellen dat deze theorie natuurlijk niet op alle gebieden toepasbaar is.

Na de pauze mocht ik een expertsessie bijwonen van iMMovator over virtual reality cases. In één woord: mindblowing. Mocht iemand hierin geïnteresseerd zijn, check even https://www.triple-it.nl/case/beyond-sports; een compleet nieuwe manieren van nadenken over virtual reality en hoe deze toepasbaar is in de tijd waarin we leven. Na deze sessie volgde meteen een presentatie van Rob Urgert (De Kwis). Hij nam ons op een erg leuke/entertainende manier mee naar de sleutel van innovatief denken. Hoe kom je nu tot een goed idee? Hoe weet je of iets geniaal of gewoon enorm slecht is? Supersnel, actueel, grappig maar vooral erg leerzaam. Doe wat je leuk vindt en ben niet bang om fouten te maken. Presenteren vindt Rob leuk en dit zit dan ook echt in zijn bloed.

Dit waren natuurlijk niet alle sprekers. Zo waren er nog heel veel andere, waaronder Enzo Knol, een leeftijdsgenoot van mij. Het enige verschil is dat hij ongeveer 700.000 meer abonnees heeft op zijn YouTube kanaal; een enorm succes als ‘vlogger’ dus. Hiervoor heb je o.a. veel presenteertalent nodig en dit kwam in de MPJC 2015 dan ook naar voren. Daarnaast is hij gewoon een toffe jonge gast die zichzelf is en hiermee zijn succes heeft geboekt. Hier kan ik alleen maar respect voor hebben.

Gert-Jaap Hoekman, de hoofd-redacteur van NU.nl, kwam ons vertellen over hun nieuwe app die eraan zit te komen en Eelko van Koten (CEO Spinnin’records) gaf een erg interessant interview. Hij is onder andere verantwoordelijk voor het ontdekken van vele, inmiddels wereldberoemde DJ’s. Het YouTube kanaal van Spinnin records telt ongeveer 9,5 miljoen volgers, verspreid over de hele wereld. En nu we het toch over YouTube hebben, Jeroen Wijering ontwikkelde in zijn studententijd de JW Player (online video player) die inmiddels door 2 miljoen sites gebruikt wordt. Een erg toffe gast uit New York die nog net zo nuchter is als in zijn studententijd. Dit waren dus niet de minste namen. Zo waren er nog een aantal andere sterke presentaties en interviews rondom media.

Wel moet ik een puntje van kritiek geven: op zo’n event, met zo’n schermen, met zo’n innovatieve bedrijven had ik wel wat meer verwacht dan een PowerPoint presentatie. Dit maakten ze natuurlijk wel helemaal goed met de content, en content… content is king!