‘Overtuigen met emotie’

appart

Sint-Odiliënberg We kennen allemaal de oude gezegde “een foto zegt meer dan duizend woorden” en er zijn maar weinig mensen die het durven te ontkennen. Waarom passen we deze gezegde dan niet altijd toe? Bekijk voor de gein eens je Facebook tijdlijn en sta stil bij de posts die jou meteen weten te triggeren. Het zijn allemaal afbeeldingen of video’s, toch?

De grote valkuil van ondernemers die graag een verhaal willen vertellen, is dat zij vreselijk veel tijd en moeite stoppen in het schrijven van schermvullende teksten. Hierin wordt natuurlijk elk klein detail onder de aandacht gebracht, want je zou maar wat vergeten en het risico lopen dat mensen niet overtuigd zijn van jouw bedrijf of product! Maar wist je dat de meeste bezoekers van jouw website láng niet alle tekst lezen waar jij zo hard aan hebt gewerkt? Onderstaande grafiek laat wat interessante gegevens zien over het aantal gelezen woorden op een webpagina.

Een professioneel geschoten foto van de betreffende glazenwasser tijdens het werk zal veel meer spreken dan een lap tekst.

Bekijk het eens van de andere kant. Heb jíj zin om te graven door een berg van tekst wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld een verzekering? En een glazenwasser dan? Nee, dat dacht ik al; ik ook niet! Ik wil weten wat het kost, of de partij betrouwbaar is en liefst in één zin er achter komen wat glazenwasser A nou anders maakt dan glazenwasser B. Zal ik je nog iets geks vertellen? Dat laatste hoeft niet eens direct verteld te worden. Op basis van het gevoel dat mensen bij een website krijgen, hebben ze eigenlijk al beslist waar de voorkeur naar uit gaat. Waar is dit gevoel op gebaseerd? Sfeer, voornamelijk gecreëerd door foto’s en andere afbeeldingen.

Een professioneel geschoten foto van de betreffende glazenwasser tijdens het werk zal veel meer spreken dan een lap tekst van 300 woorden, waarin wordt uitgelegd hoe hij te werk gaat en welke certificaten hij al heeft. Waarom? Omdat het uiteindelijk niet zo zeer gaat om het bedrijf zelf, maar of je het bedrijf of de persoon erachter iets gunt. Gunnen is alles, en die gunfactor krijg je alleen wanneer je de emoties van mensen weet te raken. Laat fotografie nou net hetgeen zijn dat als geen enkel ander medium emotie naar boven brengt.

Maak dus goed gebruik van fotografie en andere afbeeldingen op je website en andere visuele communicatiemiddelen. Wees vooral niet bang om iets van jezelf te laten zien. Uit ervaring weten we dat sommige mensen er nou eenmaal niet van houden om foto’s van henzelf te plaatsen, om wat voor reden dan ook. Toch is het juist het persoonlijke dat mensen naar een bedrijf toe trekt. Maak het persoonlijk, maak het visueel aantrekkelijk en laat het vooral aansluiten op wat jij met jouw bedrijf wilt uitstralen.

Ben je geïnteresseerd in wat hulp op het gebied van fotografie en andere soorten afbeeldingen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We denken graag met je mee over de beste manieren om jouw communicatiemiddelen te laten spreken en te werken aan het krijgen van die felbegeerde gunfactor.