‘Waarom jij online beoordelingen moet verzamelen?’

appart

Sint-Odiliënberg “Amazon wil reviews beter gaan benutten”. De online retailer gaat klantbeoordelingen nog meer en beter naar voor brengen om zo klanten nog meer te ondersteunen in hun aankoopbeslissingen. Ook ING heeft als bank zijnde haar klantbeoordelingen open gezet voor de rest van de wereld. Waarom? Omdat ook een bank mee wil gaan in de behoefte van klanten om andermans ervaringen te lezen over financiële producten en deze ook nog eens wil vergelijken. Op zich niet gek, want onderzoek van Zendesk laat zien dat het aankoopgedrag van 88% van de respondenten beïnvloedt wordt door een online klantbeoordeling. Daarnaast toont onderzoek aan dat ervaring van anderen invloed heeft op je keuzegedrag (Huang en Chen, 2006; Fahri en Barnes, 2010). Dit betekent hoe meer positieve beoordelingen van anderen, hoe eerder de keuze zal vallen voor jouw diensten of producten.

Als onderneming kom je bij veel opdrachtgevers of klanten terecht die allemaal gebruik maken van jouw diensten. Het is altijd goed om zelf te verwoorden wat jouw kwaliteiten zijn en waar jij een opdrachtgever of klant mee van dienst kunt zijn. Maar hoe geloofwaardig is dit? Natuurlijk praat een ondernemer zelf positief over zijn onderneming. Het is pas écht geloofwaardig als iemand anders dit zegt. Mond-tot-mondreclame, maar dan online.

Als onderneming kom je bij veel opdrachtgevers of klanten terecht die allemaal gebruik maken van jouw diensten.

Ook jij kunt voor klantbeoordeling zorgen. Je wil toch graag dat opdrachtgevers of klanten voor jouw kiezen, en niet voor de concullega’s. In eerdere blogs hebben we al besproken op welke facetten jij je allemaal kunt onderscheiden. Hier voegen we er vandaag weer één aan toe: verzamel klantbeoordelingen en zet deze online en open voor de rest wereld.

Door klantbeoordelingen een belangrijk aspect te maken van jouw online identiteit zorg je ervoor dat toekomstige klanten of opdrachtgevers onbewust beïnvloed worden in hun keuzegedrag, in dit geval om voor jou te kiezen. Daarnaast is het voor jou als ondernemer een extra drijfveer om de kwaliteit van je diensten hoog te houden omdat dit anders invloed heeft op je beoordelingen.

Om een begin te maken kun je klantbeoordelingen al op twee manieren toepassen.

1) Je voegt beoordelingen toe aan je website
Op het moment dat je beoordelingen toevoegt aan je website, kun je je meest tevreden klanten of opdrachtgevers vragen om een professionele beoordeling. Dus bestudeer je huidig netwerk, kijk welke klanten je vaak inschakelen en dien een kort verzoekje in voor een beoordeling. Koppel hier een leuke beloning aan voor degene die je beoordelen en je hebt je sneeuwbal aan het rollen.

2) Je gebruikt intensief je Facebook account om reviews te verzamelen en te tonen
Elk bericht op Facebook over je onderneming kan gezien worden als mini-beoordeling. Alle positieve uitingen zijn ideale berichten om te delen met je achterban. Maar ook reageren op negatieve berichten en het netjes afhandelen van klachten is van belang. Op het moment dat een negatieve beoordeling netjes is opgelost, zegt dit veel over je onderneming en zal dit ten goede komen van het keuzegedrag. Maar ook op Facebook heb je bij de bedrijfspagina een beoordelingssysteem. Hierdoor kun je iedereen waar je mee samenwerkt vragen om snel en gemakkelijk een beoordeling te geven en daarbij ook nog een reactie te schrijven. Als iemand dan naar jouw Facebookpagina gaat ziet die meteen alle beoordelingen in de vorm van sterren en reacties. Succes met verzamelen!