Content is een Superkracht!

appart

Roermond
Contentmarketing is een begrip dat marketeers al jaren bezighoudt. Werkt het wel of niet? Zit er nog groei in? Deze discussie blijft voortduren, maar in de tussentijd beschouwt vrijwel iedereen contentmarketing als heilig. Maar wat is het eigenlijk en wat kun je ermee? We nemen een diepe duik in de wereld van contentmarketing.

Wat houdt content in?
‘Content’ is letterlijk gezien het Engelse woord voor ‘inhoud’. Simpel gezegd wordt met content dus de inhoud van een boodschap bedoeld, maar vaak is specifiek de vorm waarin je het presenteert het belangrijkst. Wat de juiste vorm, hangt af van het doel van de content. De inhoud kan bijvoorbeeld informatief, educatief of vermakelijk bedoeld zijn. Wil je kennis overbrengen? Dan doe je dat wellicht het beste in een simpel tekstformat. Wil je vooral je publiek amuseren? Dan werkt een filmpje misschien beter.

Wat is contentmarketing
Contentmarketing omvat alle activiteiten waarbij content van jouw onderneming wordt verspreid. De uitdaging zit ‘m vooral in het aanbieden van de juiste content aan de juiste doelgroep. Waar zijn jouw klanten naar op zoek? In welke vorm krijgen ze het liefst antwoord? Op welk kanaal kan ik ze het best bereiken? Wanneer is het juiste moment? – allemaal vragen waar een contentmarketeer mee bezig is. Idealiter zorgt de content die je plaatst voor interactie met de klant. Lezers die (positief) reageren op door jou geplaatste content zijn vaak eerder geneigd om een conversie bij je uit te voeren.

Blijf actueel en relevant
Het is dus belangrijk voor jou als bedrijf om content te delen die actueel is en die voor een klant op dat moment echt toegevoegde waarde heeft. Wanneer de zomer voor de deur staat, is het misschien niet zo handig om een collectie winterjassen te gaan promoten. De kans dat die campagne aanslaat is dan niet zo groot. Volg het nieuws, ontwikkelingen in de maatschappij of in jouw branche op de voet en probeer daar op in te spelen.

Soms denken klanten op voorhand dat ze interesse hebben in jouw product of dienst. Toch kan een goede contentmarketingstrategie zo’n verlangen ook aanwakkeren. Ook blijft jouw onderneming onbewust in hun gedachten achter; wanneer jouw dienst wél relevant wordt, kan een potentiële klant je waarschijnlijk sneller terugvinden. Denk eens aan de televisiereclames van Carpetright. Je koopt waarschijnlijk zelden een tapijt, maar als je een nieuwe nodig hebt, zal Carpetright één van de eerste namen zijn die in je opkomen. Dat komt niet per se omdat de winkel zo goed is, maar juist omdat zij dusdanig met contentmarketing bezig zijn dat de merknaam blijft hangen.

Wat kan contentmarketing voor jouw bedrijf betekenen?
Uiteindelijk is het doel van contentmarketing dus om (potentiële) klanten aan te trekken. Door een verbintenis te ontwikkelen met jouw product of dienst, moet er een bepaalde houding of gedrag teweeg worden gebracht. Die houding is natuurlijk het liefst positief en het gedrag uit zich idealiter in een conversie of een aankoop.

Ten tweede geeft contentmarketing de online vindbaarheid van jouw onderneming vaak een boost. Aangezien de meeste mensen hun zoektocht vandaag de dag beginnen op Google, is het belangrijk om met je vindbaarheid rekening te houden en content kan daarbij helpen. Meer weten over SEO? Lees ook onze blogposts over de basis van zoekmachineoptimalisatie op de website van appart.

Contentmarketing van de toekomst
Alle manieren van marketing veranderen. In een ver verleden kwamen afgevaardigden van een bedrijf naar je toe. Later plaatsten bedrijven voornamelijk advertenties in kranten, maar tegenwoordig moet men zich zoveel mogelijk online laten zien in de hoop ook daadwerkelijk gevonden te worden. Contentmarketing blijft zich ook in de toekomst ontwikkelen. We verwachten de volgende trends de komende jaren vaker terug te zien:

  • Strategie bepalen steeds belangrijker:
    Het wordt steeds belangrijker om structureel en systematisch na te denken over de content die je gaat publiceren. Welke content-vorm voor jou het beste is, is afhankelijk van je doelstelling. Ga je voor het verbeteren van je vindbaarheid of vergroot je graag de omzet uit je bestaande klantenkring? Twee verschillende doelen waar ook twee verschillende soorten content bij passen. Wil je zelf aan de slag met contentmarketing? Bepaal dan eerst de doelstelling en plan en creëer daarna pas de content die hierop aansluit.
  • Kijkje achter de schermen:
    Tegenwoordig zijn klanten vooral nieuwsgiering naar de mensen áchter een merk of bedrijf. Hierdoor wordt een ‘kijkje achter de schermen’ een steeds interessantere vorm van content. Het doel hiervan is om de klantcommunicatie persoonlijk te maken, te laten zien hoe men werkt of hoe het zou zijn om voor het bedrijf te werken. Laat dus vooral klanten of medewerkers van het bedrijf aan het woord. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om één keer per maand een foto of interview van een collega op social media te plaatsen.
  • Long formats:
    ‘Less is more’ lijkt niet meer van toepassing te zijn wanneer het om content gaat. Content moet in 2019 diepgaander, relevanter en beter zijn. Denk hierbij aan longreads, podcasts of documentaires. Je publieks- of doelgroep willen graag voorzien worden van waardevolle, unieke en vooral complete content. Ze krijgen graag het gevoel dat ze iets nuttigs hebben gelezen of gehoord, in plaats van dat ze hun tijd hebben verspild. Geef daarom door het plaatsen van content antwoord op zoveel mogelijk vragen die bij je doelgroep spelen en doe dat het liefst op een zo uitgebreide manier.
  • Multimediaal en Cross-mediaal:
    De mogelijkheden in de huidige digitale wereld zijn oneindig, maar de offline kanalen lijken in 2019 weer aan een opmars bezig. Folders en magazines zijn onverminderd populair, vooral omdat ze iets persoonlijks aan de communicatie kunnen toevoegen. Het mixen van off- en online content is een grote kans voor bedrijven, net als de afwisseling tussen verschillende online kanalen. Heb je een tof filmpje gemaakt waarin je een bepaald onderwerp goed uitlegt? Waarom zou je dat niet ook in tekstvorm uitwerken? Dat trekt een andere bezoekersgroep aan en is daarnaast ook goed voor je vindbaarheid in Google.

Hoe je het ook bekijkt, content is een belangrijk wapen in de marketingwereld en zal ook de komende jaren nog het strijdtoneel bepalen. Content heeft superkrachten, mits het relevant is, in de juiste vorm komt en op de juiste plek en tijd wordt ingezet. Bij appart kunnen we je helpen met het opstellen van een doeltreffende contentmarketingstrategie, zodat ook jij er de vruchten van plukt.