Merkcreatie en -beleving:
hoe geef je een merkidentiteit vorm?

Appart Media

Roermond
Jouw organisatie wordt vertegenwoordigd door je merkidentiteit: een mix van alle eigenschappen, normen, waarden en doelen van het bedrijf. Een duidelijke definitie daarvan is belangrijk, want dat helpt je te bouwen aan een eenduidige en doeltreffende uitstraling. Een visuele identiteit is onderdeel van die merkidentiteit en helpt bij het overbrengen van je kernwaardes. In dit artikel pluizen we merkidentiteit verder uit en gaan we op zoek naar de perfecte visuele identiteit.

De 5 verschillende elementen van een merkidentiteit
Een merkidentiteit is voor elk bedrijf verschillend. Vaak kun je erachter komen hoe je je eigen merkidentiteit het beste kunt omschrijven door een aantal gerichte vragen te stellen. We delen het begrip op in 5 kleinere onderdelen en bespreken van elk onderdeel een aantal verhelderende vragen waarmee je je merkidentiteit zou kunnen vaststellen.

1. Product of dienst
Uiteraard begint het bepalen van je merkidentiteit bij datgene wat je aanprijst. Wat zeggen de producten die je verkoopt of de diensten die je aanbiedt over je bedrijf? Een nachtclub is immers qua uitstraling nauwelijks te vergelijken met een advocatenkantoor.

2. Missie & Visie
Wat zijn gangbare denkbeelden binnen jouw branche? Hoe verschillen die van jouw eigen normen en waarden? Wat zijn de meest voorkomende problemen waarmee klanten bij jou terechtkomen en waarmee kun je ze écht helpen? Het kan iets zeggen over hoe je je in de markt wil zetten (of misschien wel zou moeten zetten). In een merkidentiteit wordt vaak ook het bestaansrecht van een organisatie meegenomen. Wat maakt het bedrijf uniek ten opzichte van de concurrentie?

Ook is het goed om na te denken waar je ambities en doelen voor de toekomst liggen. Hoe verwacht je dat de markt gaat bewegen en hoe anticipeer je daarop? Wat wil je als organisatie in de nabije en verre toekomst bereiken?

3. Doelgroep
Maak een duidelijke omschrijving van je doelgroep met onder andere demografische, lifestyle en persoonlijkheidskenmerken. Wie zijn jouw klanten en wat vinden ze van jouw product? Wat zijn hun voorkeuren en hoe worden ze het liefst geprikkeld?

Het laatste tijdperk, ook wel bekend als de ‘age of you’, is eigenlijk een ontwikkeling op de age of experience. Doordat technologie een alsmaar grotere invloed heeft gekregen op het alledaagse leven, komen we op steeds meer dynamische manieren in contact met merken. ‘De mens’ staat steeds meer centraal bij de communicatie met een merk, waardoor merken doelgericht en gepersonaliseerd informatie willen verstrekken en ontvangen. Denk hierbij aan het gericht aanbevelen van producten. Een ander voorbeeld zijn evenementen die door merken zijn georganiseerd. Op deze evenementen kunnen consumenten een unieke ervaring beleven, dat vervolgens wordt gedeeld via social media. Door alle data die bedrijven middels technologie ontvangen van consumenten, kunnen merken onvergetelijke ervaringen creëren die de mens centraal laten staan. Vandaar de age of you; alles draait om jou als persoon.

4. Communicatie
Het is belangrijk om je tone-of-voice (oftewel je communicatiestijl) aan te passen aan je doelgroep. Een nachtclub kiest liever voor vlotte, positieve en coole woorden om een jonge doelgroep aan te spreken. Een advocatenkantoor communiceert wellicht liever iets formeler om autoriteit en kennis van zaken uit te stralen. Je kent in feite menselijke eigenschappen toe aan je organisatie. Als je bedrijf een mens was, hoe zou hij (of zij?) dan reageren?

5. Visuele identiteit
Ten slotte komt het visuele aspect om de hoek. Het integreert alle eerder genoemde onderdelen van de bedrijfsidentiteit in één duidelijke, herkenbare (huis)stijl. Vooral in een onderneming die groeiende is, kan het namelijk lastig zijn om jezelf als geheel te presenteren. Een goede visuele identiteit kan een merk versterken, maar een slechte visuele identiteit kan ook afschrikken. Vandaar dat we graag iets dieper op dit concept ingaan.

Waarom is specifiek een visuele identiteit belangrijk?
Een visuele identiteit is hét gezicht van je bedrijf. Het is het eerste waar bezoekers of klanten mee in aanraking komen. Nog voordat ze ook maar een woord gelezen hebben over jouw diensten of services heeft het visuele aspect al een eerst indruk achter gelaten. Aangezien je die kans maar één keer krijgt, moet je daar goed over nadenken.

Ten tweede zorgt een unieke visuele identiteit voor binding met je doelgroep. Zo associëren jongeren zich graag met de visuele identiteit van Apple. Die vinden ze aantrekkelijk en hip en heeft een premium uitstraling. Het is waarschijnlijk dat een klant, die zich goed kan vinden in de veelal strakke layout, uiteindelijk meerdere Apple-apparaten zal aanschaffen.

Ten slotte kan een sterke visuele identiteit zelfs zorgen voor meer interne binding tussen werknemers. Als een visuele identiteit de bedrijfscultuur goed representeert, kan het ervoor zorgen dat meer medewerkers een duidelijke connectie voelen met het bedrijf. Ook maken nieuwe werknemers op een onbewuste manier meteen kennis met de bedrijfsfilosofie. Daardoor begint de verbondenheid al vroeg in het kennismakingsproces.

Waaruit bestaat is een visuele identiteit?
Een visuele identiteit (vaak ook wel huisstijl genoemd) bestaat uit een aantal elementen die samen het bedrijf symboliseren. De bedrijfs- of productnaam is er daar één van. Vaak wordt dit verwerkt in een logo, maar dat is niet altijd het geval en soms ook niet nodig. Denk maar aan het logo van Apple: dat bestaat alleen uit het grijze appeltje, maar de bedrijfsnaam is nergens te bekennen. Ook een slogan of ‘pay-off’ kan onderdeel zijn van de visuele identiteit. Zo is de leus ‘Even Apeldoorn bellen’ in de loop der jaren misschien wel bekender geworden dan het merk waar het bij hoort, Centraal Beheer.

Verder is de huisstijl gebaseerd op een aantal afspraken over het gebruik van lettertypes en kleur. Al deze specifieke regels worden vaak vastgelegd in een stijlgids, zodat alle uitingen op dezelfde manier worden opgebouwd en er dus ook hetzelfde uitzien.

Ten slotte is vooral het totaalplaatje van belang. Vrijwel al deze elementen komen samen in elke uiting van het bedrijf. In elke advertentie, social media post, blogpost of offerte moet de visuele identiteit goed uit de verf komen.

Hoe geef je de perfecte visuele identiteit vorm?
Het opstellen van een treffende visuele identiteit is geen makkie. Bij Appart Media hebben we geleerd dat een bedrijfs- of merkidentiteit voornamelijk wordt gevormd door de mensen achter het bedrijf. Dankzij hun unieke ervaring, competenties, denkbeelden en ideeën is elke organisatie een eigenzinnige mix van eigenschappen en kernwaarden. Door te luisteren naar jouw persoonlijke verhalen proberen we te achterhalen met wat voor organisatie we te maken hebben. Door samen te sparren over wat je wil uitstralen, bepalen we een globale koers. Vervolgens gieten we ons eigen creatieve sausje eroverheen, altijd geïnspireerd door de laatste trends.

Ben je op zoek naar hulp bij het in kaart brengen van je merkidentiteit? Of wil je je merkidentiteit versterken met een creatieve, visuele identiteit? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend gesprek en bouw aan een sterkere onderneming!