Van concept tot visuele identiteit;
een logo!

appart

Roermond
“Een logo? Dat is toch gewoon even een icoontje, tekeningetje of simpel ontwerpje maken?” Deze vraag horen we, helaas, vaak genoeg als we starten met het ontwerpen van een logo. Maar toch is het niet zo simpel als het soms lijkt. Een logo moet herkenbaar zijn, een echte identiteit uitstralen en uiteindelijk de visuele vertaling van jouw bedrijf zijn. Hoe we dat doen? Onze designers vertellen meer!

De logo’s van grote merken kennen we natuurlijk allemaal. Het is méér dan een kwestie van een paar lijnen, ook al lijkt het Adidas-logo zo ontzettend simpel. Het is niet zomaar een ‘tekeningetje’, al kan het Nike-logo ook gewoon ‘even snel’ gemaakt zijn. Logo’s zijn vaak complexe ontwerpen, hoe simpel ze er in design ook uit kunnen zien. Tijdens het ontwerpen van logo’s gaat er een heel proces aan vooraf, waarin diverse aspecten worden meegenomen om ervoor te zorgen dat mensen het logo herkennen, en vooral onthouden. Van begin tot eind; in een logo-ontwerpproces doen we er alles aan om tot een kick-ass logo te komen.

Simplicity is key
Design komt meer dan eens voort uit eenvoud. Vaak wordt er in deze eenvoud ook wel gerefereerd naar het KISS-principe; Keep It Simple Stupid. Oftewel; houd het super simpel. Lijkt gemakkelijk, is het in de praktijk niet altijd. Een sterk logo is eenvoudig, heeft toch die unieke touch, zónder dat het too much wordt en je niet meer weet waar je moet kijken. Of je nou het logo online ziet, op een productverpakking, op de gevel van een gebouw of in een folder; een logo moet altijd herkenbaar zijn.

Een flexibel logo
Flexibel. Sommigen vinden het een containerbegrip en niets zeggend. Maar toch, óók een logo moet flexibel zijn. Hiermee wordt bedoeld dat een logo op diverse manieren, in verschillende media en in diverse vormen en maten gebruikt moet kunnen worden. Zie je; jouw logo is niet ‘even’ een tekeningetje. Er worden vaak talloze varianten gemaakt met tekst en beeld gecombineerd, alles los, liggend, staand en ga zo maar door. Maar bij een logo moet er ook gedacht worden aan vragen zoals; hoe zit dit logo er in het zwart-wit uit? En heb je een rood logo, welke kleur krijgt het dan als er toevallig een rode achtergrond is? Allemaal design-technische vragen waar we vooraf écht goed over nadenken.

Niet alleen voor nu, maar voor altijd
Een sterk logo is tijdloos, kan over járen nog steeds gebruikt worden. Natuurlijk is een logo af en toe wel klaar voor een kleine restyle, maar vaak zijn dit geen ingrijpende veranderingen. Een tijdloos ontwerp is essentieel; je wilt immers niet na één jaar alweer ál je uitingen moeten veranderen…

Opvallend en met een creatieve gedachte
“Ik ben ook creatief hoor!” Designers kunnen er niet altijd om lachen als mensen roepen zij ‘ook’ creatief zijn. Creativiteit gaat verder dan een mooi ontwerp kunnen maken, maar het gaat ook om de gedachte er achter. Wat is de symboliek en hoe kun je hier een creatieve invulling aan geven? Daarmee komt ook een stukje ‘uniek zijn’ om de hoek kijken. Want je wilt natuurlijk geen standaard icoontje gebruiken dat al door concurrenten wordt gebruikt in jouw logo hebben…

De visuele identiteit van je bedrijf
Vraag een designer wat zij willen bereiken met het ontwerp van een complete huisstijl en ze zullen 9 van de 10 keer antwoorden dat het écht de visuele identiteit van het bedrijf moet worden. “Een huisstijl moet leven, dynamisch zijn en echt op zichzelf kunnen staan in de stijl van de organisatie”, aldus ons eigen designteam. Het is al lang niet meer een ‘dingetje’ of ‘icoontje’ in de bovenhoek van je scherm of een ‘moetje’ dat op jouw visitekaartje staat, maar echt een zelfstandig ontwerp dat zorgt voor herkenning. Een logo is in principe onderdeel van de totale huisstijl maar een o zo belangrijk element in je visuele identiteit…

Ons eigen logo; wat is het verhaal?
En dan is er natuurlijk nog het appart logo. Want ook dáár zit zeker een verhaal achter! Toen het bedrijf vijf jaar geleden nog in de kinderschoenen stond was het tijd om na te gaan denken over het logo. Herkenning, opvallen, uniek zijn en toch de juiste snaar weten te raken bij mensen; dat was de uitdaging. Eigenlijk moesten alle punten die hierboven staan toegelicht terugkomen in het appart-logo. Hoe we dat deden?

Laten we beginnen met het thema. Als echte fan van Star Wars was de inspiratie al snel gevonden. Superhelden hebben niet alleen een bepaalde mythologie, maar staan ook symbool voor de meest mooie acties, gave verhalen of ultieme samenwerkingen die leiden tot één gezamenlijk einddoel. Eigenlijk precies hoe appart als bedrijf ook fungeerde; met het samenkomen van krachten, specialismen en kennis kon uiteindelijk één doel gerealiseerd worden. Een doel waar eenieder zijn of haar steentje aan bij kon dragen, vanuit een eigen specialisme. Oftewel, een eigen superkracht…

Dan het logo. De drie stenen die het logo van appart vormen staan, hoe kan het ook anders, voor de drie afdelingen en hebben elk hun eigen icoon dat de afdeling symboliseert. Maar er zit meer achter. Want er werd ook nagedacht over de zogenoemde complementaire kleuren. Waarom? De designers leggen uit; “Complementaire kleuren vullen elkaar mooi aan en zo krijg je een goede match. Zo is het ook in het team van superhelden. Krachten komen samen, vullen elkaar aan en worden samen alleen maar sterker.”

Bij ons eigen logo zie je hoe flexibel het is. Soms wordt alleen het beeldmerk gebruikt, de andere keer kiezen we voor een combinatie met het woordmerk. Als het maar communiceert en de herkenbaarheid uitstraalt die onze visuele identiteit inmiddels heeft. Natuurlijk heeft het logo de afgelopen jaren ook weer een update gekregen, werden er af en toe kleine aanpassingen doorgevoerd en werd het stukje bij stukje verbeterd. Want ook wij streven naar een tijdloos logo, dat flexibel is en uniek is en écht voor herkenning zorgt, maar vooral onze visuele identiteit perfect laat zien. En al zeggen we het zelf; daar zijn we best in geslaagd!