De wereld van sales en verkopen is veranderd. Waar voorheen de gladde verkooppraatjes aan de orde van de dag waren en men getraind werd in dergelijke verkooptechnieken, brengt dit vandaag de dag niet meer het succes van vroeger. Internet is toegankelijk voor iedereen en daarmee ook héél veel informatie. Klanten zoeken steeds vaker alles op via internet en weten dus wel beter; ongeveer 80% van de mensen oriënteert zich tegenwoordig eerst op internet alvorens ze bij een fysieke winkel aankloppen. Daarnaast is de keuze in aanbieders ook enorm, wat de urgentie om onderscheidend te zijn alleen maar benadrukt. Klanten overtuigen is de kunst; onderscheidend zijn is daar een onderdeel van. Je moet als aanbieder verrassend zijn, nét dat ene stapje extra zetten voor een (potentiële) klant en die meerwaarde kunnen bieden. En zeker als je jouw klant iets belooft, dan gaat het bekende gezegde ‘belofte maakt schuld’ op. Uit onderzoek van de University of California San Diego, in samenwerking met de University of Chicago, is gebleken dat mensen die krijgen wat ze beloofd wordt veel positiever zijn dan mensen die (net) niet kregen wat ze hadden verwacht. Verrassend genoeg blijkt uit hetzelfde onderzoek dat het méér leveren dan verwacht echter geen overduidelijke meerwaarde heeft. Herkenbaar in jouw eigen branche, of toch niet?
Om een succesvolle verkoop te realiseren is de binding met de klant erg belangrijk. Zoals al werd verteld is een klant in een fysieke winkel op zoek naar persoonlijk contact, bevestiging of advies. Om dit te realiseren is de klik tussen jou en de klant belangrijk. Meer te weten komen over de klant en hem/haar op persoonlijk vlak leren kennen, is een goede tactiek die je kunt gebruiken in aanloop naar een succesvolle verkoop. Dit doe je bijvoorbeeld door persoonlijke vragen te stellen en daadwerkelijke interesse te tonen. Stel je voor; jouw klant staat in de Media Markt, op zoek naar een wasmachine. Dan kun jij als verkoper wel vragen stellen over het gewenste aantal kilo’s, welk merk en de functionaliteiten, maar daar weet de klant (vaak) ook geen raad mee. Als je als verkoper vragen stelt over wie de wasmachine gaat gebruiken, of ze kinderen hebben of huisdieren, dan achterhaal je pas écht relevante informatie. Daarnaast zijn dit ook vragen waarbij je voor de persoonlijke insteek kiest; je toont oprechte interesse. Een bijkomend voordeel; je hoeft niet eens direct over een sales te beginnen. Uiteindelijk koopt een klant bij jou omdat ze jou mogen en vertrouwen, ook al is het ergens anders goedkoper. De klik met de klant is dus vaak de sleutel tot succes!