User Interface Design
Laten we beginnen met User Interface Design, oftewel UI. De UI is in feite het contactpunt tussen jouw producten en diensten en je (potentiële) klanten, die daar graag meer over willen weten. Het is een instrument waarmee je alle informatie die je wil overbrengen in hapklare brokken presenteert. Het liefst met een mooi strikje erom natuurlijk. Een goede interface is prikkelend, houdt de aandacht vast en nodigt de bezoeker uit om in actie komen; het is immers vaak het eerste en soms ook het enige wat ze van jouw bedrijf te zien krijgen. Dan kun je maar beter een goede indruk achterlaten, want je hebt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken!
UI Design vindt plaats op de voorgrond, is zichtbaar voor je klant, draait om de wow-factor en speelt in op emoties. Soms zit ‘m dat in hele kleine details, zoals de vorm van een knop of de lettergrootte van een tekst. De stijl moet hoe dan ook passen bij wat je als bedrijf wil uitstralen. Ben jij een pionier op het gebied van technologie? Dan is een strak design iets voor jou. Organiseer je buurtbraderiën? Kies dan een thema dat wat gezelliger overkomt.
‘Authentic Weather’ is een goed voorbeeld van een bijzonder UI ontwerp. Het is een eigenwijze weer-app met als slogan “No bullshit, just the fucking weather”. De app is op zo’n humoristische manier vormgegeven zodat je toch steeds even wil checken wat voor fucking weer het vandaag wordt. Het ontwerp is doodsimpel, maar bijzonder effectief. Het relatief kale design past goed bij het botte taalgebruik, zonder dat het saai overkomt. Een sterke zet in UI dus!
User Experience Design
Een deurtje verder vinden we UX. In tegenstelling tot buurman UI, gaat de gebruikerservaring verder waar je beeldscherm ophoudt. Een goed UX design valt of staat met een prettige user flow; het maakt de interactie tussen jou en je klant praktisch en zinvol. De gebruiker moet met een goed en voldaan gevoel terug kunnen kijken op zijn bezoek, zodat hij zeker een reden heeft om in de toekomst nog eens terug te komen.
UX Design speelt zich wat meer op de achtergrond af en draait om functionaliteit en structuur. Door actief je doelgroep te benaderen, kun je inzicht krijgen in hun wensen en kenmerken. Die kennis kun je vervolgens gebruiken om je ontwerp vorm te geven. Ten slotte test je of je de gebruiker daadwerkelijk goed begrepen hebt, door hem enkele prototypes van je design voor te leggen en direct of indirect naar zijn mening te vragen. Het perfecte UX design vergt geduld; vaak moet die cyclus meerdere keren worden doorlopen voordat alle details kloppen.
IKEA een walhalla voor UX Designers. Hun producten en handleidingen zijn bijvoorbeeld perfect op elkaar afgestemd. De handleidingen zijn simpel, universeel en herkenbaar. Ze zijn bijzonder gedetailleerd, zodat jij moeiteloos het juiste van die 24 schijnbaar identieke plankjes kan kiezen. Mocht het je dan alsnog niet lukken om je Billy in elkaar te schroeven, dan kun je op hun website terecht voor nóg meer ondersteuning en opbeurende woorden. De UX stopt niet meteen na de aankoop, maar gaat door totdat die k(o)lere(n) kast eindelijk overeind staat.
UI + UX = UX + UI
Een UI zonder UX is als een schilder die zijn dure acrylverf zonder nadenken op het canvas kwakt, terwijl een UX zonder UI is als de Mona Lisa zonder haar innemende glimlach. Toch nét wat minder mooi. Daarom is het belangrijk om beide concepten nadrukkelijk mee te nemen in verschillende fases van het ontwikkelingsproces. Maar, UX en UI is niet zomaar iets waar je laagdrempelig zélf mee aan de slag kan. Input van een expert (op gebied van design én technologie) is hierbij zeker een aanrader. Want met alleen design ben je er ook nog niet, het gaat dan juist om de data en inzichten die je verzamelt uit je tests. Want meten is weten! A je to!