‘Influencer marketing als marketingstrategie’

appart

Reuver
Tegenwoordig zetten bijna alle grote organisaties bekende personen in om hun doelgroep te bereiken. Influencer marketing is dan ook een vaak gehoorde term. Maar wat is influencer marketing nou eigenlijk precies? En is het een geschikte marketingstrategie voor iedereen? De bekendste influencer marketing voorbeelden zijn toch wel de grote campagnes met popsterren als Madonna, of een voetballer zoals Ronaldo, bij de groten merken. Want sinds Nike een samenwerking is aangegaan met de wereldberoemde voetballer, is de populariteit van beiden aanzienlijk gestegen. Maar wanneer we verder gaan zoeken, blijkt dat influencer marketing meer van ‘deze tijd’ claimt te zijn. Geen popsterren of voetballers meer, maar personen die dicht bij de doelgroep staan.

Influencer marketing draait om vertrouwen, autoriteit en geloof. Een influencer kan als volgt worden omschreven; ‘’Een persoon die de mogelijkheid heeft om het gedrag of de mening van anderen te beïnvloeden en dit kan inzetten om de verkoop van producten te bevorderen (Dijkstra, 2014).’’ Denk aan George Clooney die wordt ingezet ter promotie van Nespresso. Maar ook personen die dichter bij de doelgroep staan, zoals bloggers, worden steeds vaker ingezet als influencer.

Veschillende niveaus

Binnen influencer marketing kunnen we drie verschillende niveaus waarnemen. Het eerste niveau bestaat uit ‘social broadcasters’; ook wel bekend als de beroemdheden. Dit zijn de filmsterren en topsporters die het merkimago kunnen beïnvloeden. Het tweede niveau zijn de ‘mass influencers’, alledaagse mensen die een relatief groot bereik hebben en die praten over producten en diensten. Dit zijn vaak bloggers, vloggers of youtubers. Het derde en laatste niveau bestaat uit ‘potential influencers’, de personen die een relatief klein bereik hebben. De mensen die zij bereiken zijn voornamelijk vrienden. Zij kunnen aankoopbeslissingen van vrienden beïnvloeden. Tegenwoordig worden de mass influencers veel gebruikt om reclame te maken voor producten en diensten, omdat zij met een redelijk groot bereik ook als betrouwbaar worden beschouwd door consumenten. Als influencer schrijf je niet alleen over het product of merk, maar creëer je unieke content. Eerder waren de social broadcasters hét gezicht van een merk, tegenwoordig is er steeds meer vraag naar ‘echte mensen’, de mass influencers. Ze raken betrokken bij het merk, en werken zelf mee aan nieuwe producten. En niet alleen het eindproduct telt dan, maar ook het proces wordt door de influencers gedeeld. Dit zorgt voor een nieuwe binding tussen influencer, consument en merk.

Marketing, de kunst van het verleiden

Marketing is de kunst van het verleiden. Dr. Robert Cialdini is psycholoog en schrijver van het boek ‘Influence’, waar hij de verleidingstechnieken van marketing en sociale media beschrijft, en hoe wij als mensen daar op reageren (Cialdini, 2001). Cialdini stelt dat wanneer iemand of iets aan deze zes principes voldoet, zichzelf een influencer kan noemen. Wanneer we kijken naar deze zes principes, zijn ze herkenbaar. Ga maar eens bij jezelf na; je luistert toch ook eerder naar je vrienden dan naar iemand die je niet kent? En zijn wij mensen niet allemaal kuddedieren? Zoekend naar de sociale bevestiging? En, iedereen doet fanatiek mee aan de like, share & win acties op Facebook. Wederkerigheid, daar houden we van. Eigenlijk zijn de principes dus heel voor de hand liggend. Wanneer een merk of influencer hieraan voldoet; dan kan je pas écht iemand beïnvloeden (Hoekstra & Weima, 2013)

De zes principes

1. Wederkerigheid: mensen die iets krijgen willen vaak ook iets teruggeven. Dit kan in materiële vorm, en in de vorm van loyaliteit.
2. Sociale bevestiging: de mening wordt gebaseerd op de mening van de meerderheid.
3. Commitment: mensen moeten eerst een toezegging doen voordat stapsgewijs een relatie kan worden opgebouwd (Bijvoorbeeld het accepteren van een nieuwsbrief).
4. Sympathie: we gaan graag om met mensen die we leuk vinden. Deze mensen zullen we eerder geloven en vertrouwen.
5. Autoriteit: mensen met autoriteit geloof je eerder, en hebben daardoor meer invloed.
6. Schaarste: wanneer iets exclusief is willen we het eerder hebben.

Met al die ontwikkelingen en inzichten behoort influencer marketing steeds vaker tot een mogelijke marketingstrategie voor kleinere organisaties en bedrijven. Het is niet meer alleen voor grote bedrijven met grote budgetten, maar toegankelijk voor iedereen! Maak bewuste keuzes in welke influencer je inzet en welke kanalen je gaat gebruiken. Vooral als klein bedrijf, met een kleine doelgroep, is het belangrijk dat er iemand wordt ingezet die betrouwbaar overkomt bij de doelgroep. Het is echter belangrijk dat er rekening wordt gehouden met een aantal zaken. Zo moet er goed worden gekeken naar een match tussen imago van het bedrijf en identiteit van de influencer en de combinatie tussen doelgroep en publiek van de influencer.

Niet per se George Clooney

Influencer marketing is momenteel dus booming. Het mag dan al jarenlang bestaan, nog nooit was het zo duidelijk aanwezig én dichtbij als nu. Door de opkomst van bloggers en vloggers hebben ook de kleinere bedrijven de toegang tot een krachtig promotiemiddel. Zelf aan de slag met influencer marketing in je strategie? Zoek een influencer die bij je past, die matcht met je imago. Maar vooral iemand die dicht bij je doelgroep staat. Zo voorkom je de grote kosten, wek je vertrouwen bij je doelgroep en kan jouw influencer sneller een band op bouwen. Denk eens na over co-creatie! Waarom niet samen met een influencer in jouw omgeving aan de slag gaan, de handen ineen slaan voor een samenwerking? Voor kleine bedrijven kunnen de beïnvloedingstheorieën van Cialdini eigenlijk als handleiding dienen (Cialdini, 2001). Volg deze, en het komt goed! Dan hebben we de George Clooney’s van deze wereld niet meer nodig in onze campagnes…