Marketing, de kunst van het verleiden
Marketing is de kunst van het verleiden. Dr. Robert Cialdini is psycholoog en schrijver van het boek ‘Influence’, waar hij de verleidingstechnieken van marketing en sociale media beschrijft, en hoe wij als mensen daar op reageren (Cialdini, 2001). Cialdini stelt dat wanneer iemand of iets aan deze zes principes voldoet, zichzelf een influencer kan noemen. Wanneer we kijken naar deze zes principes, zijn ze herkenbaar. Ga maar eens bij jezelf na; je luistert toch ook eerder naar je vrienden dan naar iemand die je niet kent? En zijn wij mensen niet allemaal kuddedieren? Zoekend naar de sociale bevestiging? En, iedereen doet fanatiek mee aan de like, share & win acties op Facebook. Wederkerigheid, daar houden we van. Eigenlijk zijn de principes dus heel voor de hand liggend. Wanneer een merk of influencer hieraan voldoet; dan kan je pas écht iemand beïnvloeden (Hoekstra & Weima, 2013)
De zes principes
1. Wederkerigheid: mensen die iets krijgen willen vaak ook iets teruggeven. Dit kan in materiële vorm, en in de vorm van loyaliteit.
2. Sociale bevestiging: de mening wordt gebaseerd op de mening van de meerderheid.
3. Commitment: mensen moeten eerst een toezegging doen voordat stapsgewijs een relatie kan worden opgebouwd (Bijvoorbeeld het accepteren van een nieuwsbrief).
4. Sympathie: we gaan graag om met mensen die we leuk vinden. Deze mensen zullen we eerder geloven en vertrouwen.
5. Autoriteit: mensen met autoriteit geloof je eerder, en hebben daardoor meer invloed.
6. Schaarste: wanneer iets exclusief is willen we het eerder hebben.
Met al die ontwikkelingen en inzichten behoort influencer marketing steeds vaker tot een mogelijke marketingstrategie voor kleinere organisaties en bedrijven. Het is niet meer alleen voor grote bedrijven met grote budgetten, maar toegankelijk voor iedereen! Maak bewuste keuzes in welke influencer je inzet en welke kanalen je gaat gebruiken. Vooral als klein bedrijf, met een kleine doelgroep, is het belangrijk dat er iemand wordt ingezet die betrouwbaar overkomt bij de doelgroep. Het is echter belangrijk dat er rekening wordt gehouden met een aantal zaken. Zo moet er goed worden gekeken naar een match tussen imago van het bedrijf en identiteit van de influencer en de combinatie tussen doelgroep en publiek van de influencer.
Niet per se George Clooney
Influencer marketing is momenteel dus booming. Het mag dan al jarenlang bestaan, nog nooit was het zo duidelijk aanwezig én dichtbij als nu. Door de opkomst van bloggers en vloggers hebben ook de kleinere bedrijven de toegang tot een krachtig promotiemiddel. Zelf aan de slag met influencer marketing in je strategie? Zoek een influencer die bij je past, die matcht met je imago. Maar vooral iemand die dicht bij je doelgroep staat. Zo voorkom je de grote kosten, wek je vertrouwen bij je doelgroep en kan jouw influencer sneller een band op bouwen. Denk eens na over co-creatie! Waarom niet samen met een influencer in jouw omgeving aan de slag gaan, de handen ineen slaan voor een samenwerking? Voor kleine bedrijven kunnen de beïnvloedingstheorieën van Cialdini eigenlijk als handleiding dienen (Cialdini, 2001). Volg deze, en het komt goed!
Dan hebben we de George Clooney’s van deze wereld niet meer nodig in onze campagnes…