‘Native advertising’

appart

Reuver
De wereld van een marketeer staat nooit stil. Er worden continue nieuwe mogelijkheden bedacht om reclameboodschappen over te brengen aan consumenten. Een van deze mogelijkheden is native advertising. Deze vorm van adverteren wordt in veel gevallen niet herkend als een commerciële boodschap, omdat de opmaak qua vorm en stijl lijkt op andere, niet commerciële boodschappen op een website of platform.

Weerstand tegen advertenties

We duiken maar meteen de diepte in! Over het algemeen willen mensen niet door advertenties beïnvloed worden. Hierdoor hebben de standaard advertenties maar beperkt effect. Maar waarom hebben mensen een natuurlijke weerstand tegen beïnvloeding van henzelf? Volgens de Nederlandse wetenschappers Fransen, Smit en Verlegh (2015) zijn er drie onderliggende motieven voor deze weerstand:

• Volgens de reactance theory hebben mensen een aangeboren verlangen om autonoom en onafhankelijk te zijn. Omdat advertenties/reclames het doel hebben om gedrag of houding te veranderen, kan dit ervaren worden als een beperking van de vrijheid. Het gevolg hiervan is de weerstand op advertenties. Ook een overeenkomst van een advertentie met het huidige gedrag kan ervaren worden als bedreiging in de vrijheid.

• Een tweede verklaring voor weerstand op advertenties is de weerstand om te veranderen. Mensen zijn van over het algemeen gemotiveerd om hun bestaande gedrag en overtuigingen te handhaven. Verandering brengt altijd onzekerheid en een verlies van controle met zich mee, wat de meeste mensen proberen te vermijden. Ook hier geldt het doel van advertenties (verandering in gedrag of houding) als belangrijkste oorzaak voor de weerstand.

• De derde verklaring van Fransen, Smit en Verlegh heeft te maken met de ervaring van consumenten met advertenties. Negatieve ervaringen worden over het algemeen beter onthouden dan positieve ervaringen. Wanneer een consument tegenvallende ervaringen heeft en de advertentie uiteindelijk niet heeft kunnen tippen aan het verwachtingspatroon, zal er een wantrouwen ontstaan tegenover advertenties.

Native advertising

Standaard advertenties kunnen dus, ondanks de boodschap, weerstand bieden ‘omdat het advertenties zijn’. Native advertising is een manier van adverteren waarbij het niet meteen duidelijk is dat het om een advertentie gaat. Hierdoor doet een advertentie geen afbreuk aan de beleving of ervaring en kan het hier zelfs aan bijdragen.

Native advertising is een methode van adverteren, maar kan op verschillende manieren ingezet worden. De meest voorkomende vorm is de online advertorial. Hierbij wordt een commerciële boodschap (advertisement) gecombineerd met een artikel (editorial). Dit hoeft overigens niet persé een tekstueel stuk te zijn, maar kan ook in de vorm van een video. Daarnaast wordt native advertising vaak ingezet in de vorm van sponsored content of branded content. Deze vorm is vergelijkbaar met online advertorials, maar bevat geen call to action. Hierdoor lijkt het nog minder op een advertentie. De content kan geschreven worden door de adverteerder (sponsored) of door de website of het platform (branded), waardoor de stijl van schrijven overeenkomt met andere content.

Bekende platformen die al langer gebruik maken van native advertising zijn Facebook en Twitter. Tussen de berichten door zitten regelmatig gesponsorde berichten van bedrijven of organisaties, die dezelfde opmaak hebben als de rest van de berichten. Ook bekende nieuwspagina’s als Nu.nl maken hier gebruik van. Naast de rubrieken Economie, Sport, Tech, Entertainment, Lifestyle en overig, zijn er nog de rubrieken NuShop en Kijk (mediapartner), die gevuld zijn met native advertising, maar dezelfde stijl en uitstraling hebben als de nieuwsrubrieken.

Aan de slag met native advertising

Mocht je interesse hebben om zelf native advertising in te zetten, dan zijn er een aantal punten belangrijk om over na te denken: - Zorg er voor dat de lezer van jou advertisement niet irritant vindt. Als je te prominent een commerciële boodschap wilt overbrengen, wordt het ervaren als een gewone advertentie. - Kies een platform dat aansluit bij het bedrijf of product. Dit hoeft niet altijd een nieuw (social media)platform te zijn omdat ‘iedereen’ hier op zit. Facebook is makkelijk toegankelijk, maar is je doelgroep hier op zoek naar hetgeen dat jij aanbiedt? - Je zou een leuke tekst of video kunnen maken, waarna je aangeeft dat deze mede-mogelijk gemaakt is door… Dit is echter niet heel sterk, omdat de beleving bij de tekst of video zit en vervolgens heel duidelijk een commercieel bericht achter geplakt is. Een subtielere aanpak kan een veel beter resultaat opleveren, door bijvoorbeeld elementen of kernwaarden van je bedrijf over te brengen in de tekst of video. - De content moet voor de lezer (en dus de potentiële klant) interessant of leuk genoeg zijn om te lezen. Denk hierbij aan een interessante titel, aansprekende afbeeldingen en geen lange verhalen.

Native advertising is een mooie aanvulling op je marketingmix, maar zal deze niet domineren. Bij deze vorm van reclame maken geef je als bedrijf iets ‘gratis’ weg. Dit kan informatie zijn, maar ook een grappig filmpje of tips & tricks. Een subtielere aanpak, waar meer tijd in gaat zitten dan een normale advertentie, maar met een sympathiekere toon en vele lagere weerstand.