‘Gorilla, Godzilla of Guerrilla marketing: zo ga je er mee aan de slag!’

appart

Reuver
Je hebt er vast wel een keer iets over gehoord. Sommige spreken het uit als Gorilla marketing of Godzilla marketing, maar ze bedoelen allemaal hetzelfde: Guerrilla marketing. ‘Guerrilla’ is een Spaanse term en is afkomstig uit de oorlogsvoering. Het wordt gebruikt om een bepaald type oorlogsvoering te beschrijven waarbij kleine groepen strijders een veel groter leger effectief weet te bestrijden. Dit is vergelijkbaar met het effect van guerrilla marketing: met iets kleins op een creatieve manier een groot resultaat behalen.

Kenmerkend voor Guerrilla marketing is de hoeveelheid media-aandacht of aandacht van het publiek in een korte tijd. Vaak gaat het om een ludieke actie of een bijzondere stunt die opvalt en door het publiek en de media wordt opgepakt. Hierdoor kan het bereik heel groot worden. Denk maar eens aan de Icebucket challenge die in 2014 in no-time razend populair werd. Dit heeft de ALS stichting vrijwel niets gekost, maar heeft enorm veel opgeleverd. Mede door het internet is deze actie een succes geworden.

Ook de Bavaria-babes op het WK van 2010 was een echte guerrilla actie. Tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken was er een groep vrouwen in het stadion aanwezig die onder hun Deense supporterskleding allemaal een Bavaria jurkje aan hadden. Na de eerste helft gingen de Deense supporterskleren uit en stonden de dames in het oranje Bavaria jurkje. Dit trok de aandacht van de cameraman, waardoor de dames volop, primetime en voor miljoenen kijkers in beeld waren. Dit heeft Bavaria vrijwel niets gekost, omdat ze hier slim over na gedacht hadden. Toen de actie een negatief gevolg leek te krijgen door arrestaties en mogelijke celstraffen voor de dames, heeft Bavaria de actie gestaakt en zijn de ‘Bavaria Babes’ bij de daaropvolgende wedstrijd van Nederland niet meer gezien.

De directeur van Bavaria heeft na de arrestatie van de dames de verantwoordelijk op zich genomen, wat weer voor sympathie heeft gezorgd. Ondanks de conflicten met de FIFA en hoofdsponsor Budweiser, heeft de actie een positief effect bij het grote publiek.

5 stappen voor het inzetten van guerrillamarketing

Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan met een guerrilla actie, zijn er een aantal zaken die je goed in de gaten moet houden. De volgende 5 stappen kunnen je helpen met het opzetten van een plan:

1. Om met je bedrijf aan guerrillamarketing te doen heb je creativiteit nodig. Een guerrilla actie moet namelijk ludiek en uniek zijn. Wanneer je zelf niet heel creatief bent, ga dan op zoek naar mensen in je omgeving die mee kunnen denken, want creativiteit is echt een must! Je actie hoeft niet te bestaan uit meerdere promotiemiddelen die via verschillende kanalen worden gecommuniceerd. Vaak is één origineel/opvallend middel al genoeg om de aandacht van een grote groep mensen te krijgen. Denk er wel aan dat jou actie wordt gelinkt met je product of zelfs met je bedrijf.

2. Daarnaast moet er een aanleiding zijn om een guerrilla actie op touw te zetten. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw product zijn, een nieuwe bedrijfslocatie, een nieuwe huisstijl of een kortingsactie. Dit is ook meteen de boodschap die je wilt communiceren. Houd dit in gedachte bij het brainstormen.

3. Denk goed na over de mogelijke gevolgen van je actie. Guerrilla acties zitten vaker in een grijs gebied wat betreft de legaliteit. Natuurlijk wil je niet dat je bedrijf in een donker daglicht komt te staan door illegale activiteiten! Zorg ten alle tijden dat je actie sympathiek is, niet schadelijk voor het milieu en al helemaal niet gevaarlijk voor omstanders.

4. Probeer je actie af te stemmen op je doelgroep. Dit is een kwestie van op de juiste plek op het juiste moment zijn. Wil je bijvoorbeeld inhaken op Koningsdag, zorg dan dat je actie ver genoeg voor Koningsdag plaats vindt zodat de (sociale) media dit op kan pakken voordat het Koningsdag is. Het mysterie dat rondom de actie zweeft heeft vaak een positief effect op de mond-tot-mond reclame.

5. Je hoopt natuurlijk op zo veel mogelijk respons van het publiek en de media. Zorg er voor dat je dit stimuleert met ondersteunende acties. Je zou bijvoorbeeld foto’s op social media kunnen verspreiden of journalisten op een subtiele manier attenderen op je actie.

Voordelen van Guerrillamarketing

-Vergeleken met traditionele media kent het gebruik van guerrillamarketingtechnieken doorgaans een kostenvoordeel, omdat er volop ingezet wordt op mond-tot-mond reclame en gratis publiciteit.

-De snelheid van de campagne wordt doorgaans als groot voordeel gezien. Traditionele media zoals televisie hebben een relatief lange aanloopperiode nodig voordat consumenten de reclame voldoende herkennen.

Nadelen van Guerrillamarketing

-Het ontwerpen van guerrillamarketingcampagnes is lastig en vereist specifieke vaardigheden. Wat in het verleden werkte, doet dat doorgaans in het heden al niet meer.

-Guerrillamarketing is een agressieve marketingtechniek die gebruik kan maken van wettelijk verboden acties. Indien een campagne verkeerd uitpakt, kan het imago worden geschaad.

-Er bestaat een aanzienlijke kans dat de actie niet aanslaat of dat er te weinig aandacht voor is.

Denk je er nu aan om een guerrilla actie op te gaan zetten? Begin dan eens met het een en ander op papier te zetten. Het is belangrijk om dit weloverwogen aan te pakken en niet ‘zomaar wat te doen.’ Als je dit goed aanpakt, kan het ontzetten gaaf zijn en een boost geven aan je bedrijf! Natuurlijk kunnen wij als creatief bureau altijd meedenken of deelnemen aan een brainstormsessie :)