5 stappen voor het inzetten van guerrillamarketing
Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan met een guerrilla actie, zijn er een aantal zaken die je goed in de gaten moet houden. De volgende 5 stappen kunnen je helpen met het opzetten van een plan:
1. Om met je bedrijf aan guerrillamarketing te doen heb je creativiteit nodig. Een guerrilla actie moet namelijk ludiek en uniek zijn. Wanneer je zelf niet heel creatief bent, ga dan op zoek naar mensen in je omgeving die mee kunnen denken, want creativiteit is echt een must! Je actie hoeft niet te bestaan uit meerdere promotiemiddelen die via verschillende kanalen worden gecommuniceerd. Vaak is één origineel/opvallend middel al genoeg om de aandacht van een grote groep mensen te krijgen. Denk er wel aan dat jou actie wordt gelinkt met je product of zelfs met je bedrijf.
2. Daarnaast moet er een aanleiding zijn om een guerrilla actie op touw te zetten. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw product zijn, een nieuwe bedrijfslocatie, een nieuwe huisstijl of een kortingsactie. Dit is ook meteen de boodschap die je wilt communiceren. Houd dit in gedachte bij het brainstormen.
3. Denk goed na over de mogelijke gevolgen van je actie. Guerrilla acties zitten vaker in een grijs gebied wat betreft de legaliteit. Natuurlijk wil je niet dat je bedrijf in een donker daglicht komt te staan door illegale activiteiten! Zorg ten alle tijden dat je actie sympathiek is, niet schadelijk voor het milieu en al helemaal niet gevaarlijk voor omstanders.
4. Probeer je actie af te stemmen op je doelgroep. Dit is een kwestie van op de juiste plek op het juiste moment zijn. Wil je bijvoorbeeld inhaken op Koningsdag, zorg dan dat je actie ver genoeg voor Koningsdag plaats vindt zodat de (sociale) media dit op kan pakken voordat het Koningsdag is. Het mysterie dat rondom de actie zweeft heeft vaak een positief effect op de mond-tot-mond reclame.
5. Je hoopt natuurlijk op zo veel mogelijk respons van het publiek en de media. Zorg er voor dat je dit stimuleert met ondersteunende acties. Je zou bijvoorbeeld foto’s op social media kunnen verspreiden of journalisten op een subtiele manier attenderen op je actie.