Bedrijven maken reclame met verschillende doelen. Drie belangrijke doelen zijn: vergroten van de naamsbekendheid, een positieve houding ten opzichte van het merk en directe promotie van producten.
Oké, laten we even teruggaan in tijd. Bijna 3 jaar geleden zijn wij gestart als een reclamebureau waarbij er in eerste instantie alleen grafisch werk werd verricht. Denk hierbij aan logo en huisstijl ontwerp en ander drukwerk. Al snel volgden ook website design, apps, fotografie, video, communicatieadvies, social media advies, trainingen, animatie en meer. Hier ontstaat waarschijnlijk de miscommunicatie. In al die tijd zijn onze diensten dus verder uitgebreid. Maar zoals het misschien al is opgevallen zijn dit allemaal producten en diensten die alleen nog verder zullen uitbreiden. Dit is natuurlijk niet altijd te volgen voor de buitenwereld en dat begrijpen wij heel goed. Zie het als een fietsenmaker, waarvan de een weet dat die fietsen repareert, de ander dat die nieuwe fietsen verkoopt, de ander dat die ook tweedehands fietsen verkoopt en weer iemand anders weet dat hij specialist is in e-bikes. Maar niemand weet dat hij dit allemaal doet en kan. Omdat wij op marketingcommunicatie gebied dus van A tot Z verzorgen (van strategie tot design tot ontwikkeling) en alles onder één dak hebben zijn wij een full service marketingcommunicatiebureau.
Reclame wordt ook gemaakt om een positieve houding ten opzichte van een merk te creëren. Geen enkel bedrijf wil natuurlijk een slechte naam krijgen of hebben. Wanneer je dit vergelijkt met jou als persoon, moet je denken aan een goed gesprek met iemand over een bepaald onderwerp. Stel je voor dat je in de trein zit en een gesprek hebt met iemand over hetgeen dat jij echt leuk vindt. Het is een leuk en goed gesprek en jullie lachen veel samen. De volgende keer als deze persoon jou ziet, zal hij denken aan het leuke gesprek van de vorige keer. Zijn houding tegenover jou is positief.
Wanneer potentiële klanten eenmaal bekend zijn en positief tegen een merk aan kijken, kan er reclame ingezet worden ter bevordering van de productverkoop. Deze reclames herken je aan de directe promotie van een of meerdere producten of diensten, waar vaak de prijs bij staat. Dit is moeilijk te vergelijken met jezelf, maar je zou het kunnen vergelijken met een sollicitatiegesprek. Hier probeer je jezelf zo goed mogelijk neer te zetten (reclame) zodat de werkgever(potentiële klant) je aanneemt (verkoop).