‘Hoe maak je mensen écht nieuwsgierig?’

appart

Reuver
Dagelijks gaan er honderden reclame-uitingen aan onze ogen en oren voorbij. Als iemand aan het einde van de dag zou vragen hoeveel je er onthouden hebt, zullen dit er waarschijnlijk niet meer dan 15 zijn. Als iemand dit 2 dagen later nog eens zou vragen, dan zou je het knap zijn als je er nog 5 hebt onthouden. Is reclame maken dan niet een ontzettende tijd- en geldverspilling? In dit blog wordt geschreven hoe je effectief reclame kunt maken door je (potentiële) klanten nieuwsgierig te maken.

Zie het als jezelf

Bedrijven maken reclame met verschillende doelen. Drie belangrijke doelen zijn: vergroten van de naamsbekendheid, een positieve houding ten opzichte van het merk en directe promotie van producten.

Oké, laten we even teruggaan in tijd. Bijna 3 jaar geleden zijn wij gestart als een reclamebureau waarbij er in eerste instantie alleen grafisch werk werd verricht. Denk hierbij aan logo en huisstijl ontwerp en ander drukwerk. Al snel volgden ook website design, apps, fotografie, video, communicatieadvies, social media advies, trainingen, animatie en meer. Hier ontstaat waarschijnlijk de miscommunicatie. In al die tijd zijn onze diensten dus verder uitgebreid. Maar zoals het misschien al is opgevallen zijn dit allemaal producten en diensten die alleen nog verder zullen uitbreiden. Dit is natuurlijk niet altijd te volgen voor de buitenwereld en dat begrijpen wij heel goed. Zie het als een fietsenmaker, waarvan de een weet dat die fietsen repareert, de ander dat die nieuwe fietsen verkoopt, de ander dat die ook tweedehands fietsen verkoopt en weer iemand anders weet dat hij specialist is in e-bikes. Maar niemand weet dat hij dit allemaal doet en kan. Omdat wij op marketingcommunicatie gebied dus van A tot Z verzorgen (van strategie tot design tot ontwikkeling) en alles onder één dak hebben zijn wij een full service marketingcommunicatiebureau.

Reclame wordt ook gemaakt om een positieve houding ten opzichte van een merk te creëren. Geen enkel bedrijf wil natuurlijk een slechte naam krijgen of hebben. Wanneer je dit vergelijkt met jou als persoon, moet je denken aan een goed gesprek met iemand over een bepaald onderwerp. Stel je voor dat je in de trein zit en een gesprek hebt met iemand over hetgeen dat jij echt leuk vindt. Het is een leuk en goed gesprek en jullie lachen veel samen. De volgende keer als deze persoon jou ziet, zal hij denken aan het leuke gesprek van de vorige keer. Zijn houding tegenover jou is positief.

Wanneer potentiële klanten eenmaal bekend zijn en positief tegen een merk aan kijken, kan er reclame ingezet worden ter bevordering van de productverkoop. Deze reclames herken je aan de directe promotie van een of meerdere producten of diensten, waar vaak de prijs bij staat. Dit is moeilijk te vergelijken met jezelf, maar je zou het kunnen vergelijken met een sollicitatiegesprek. Hier probeer je jezelf zo goed mogelijk neer te zetten (reclame) zodat de werkgever(potentiële klant) je aanneemt (verkoop).

Nieuwsgierigheid zorgt er voor dat we dingen beter herkennen

Het leukste meisje van de klas

Nu gaan we een stapje verder. Hoe zorg je tussen al dat reclamegeweld ervoor dat jij eruit springt en dat ze jou onthouden? Hoe wordt jij bekend en herkent? Denk hierbij even terug aan de tijd dat je nog in de schoolbanken zat. Iedereen kent die ene populaire jongen of dat ene populaire meisje van toen nog wel, maar de stillere types zijn we massaal vergeten. Hoe kan het dat we hem of haar wel onthouden, maar de rest niet? Dit komt omdat zij opviel tussen de rest en er een bepaalde interesse of nieuwsgierigheid was naar haar. Laat dit nou net allesbepalend zijn voor haar populariteit!

Nieuwsgierigheid kan enorm bevorderend zijn voor het onthouden van dingen. Het is een natuurlijk onderzoekend gedrag dat bij zowel mensen als dieren voorkomt en kan ook als emotie gezien worden. Door op deze emotie in te spelen, ontstaat er een verlangen naar informatie. Wanneer nieuwsgierigheid opspeelt, worden in het hoofd mogelijke scenario’s bedacht en er wordt nagedacht over mogelijke uitkomsten.

We zien op social media kanalen dat steeds meer bedrijven bezig zijn om hun zichtbaarheid te verbeteren. Een paar jaar terug zag je nog vooral tekst voorbij komen. Nu zie je voor ongeveer 75% aan visuele berichten. Dit levert namelijk veel meer exposure (aandacht) op dan een tekst. Maar het kan ook anders! Wanneer je als bedrijf je doelgroep nieuwsgierig krijgt en aanstuurt om te ontdekken, dan blijf je/jouw bedrijf écht hangen in het brein.

Hoe doe je dit dan?

Het is misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan: maak je doelgroep nieuwsgierig en laat ze ontdekken. Maar wat moet je doen en waar moet je beginnen? Wanneer je hiermee aan de slag wilt gaan, is het belangrijk dat je eerst bepaalt wat hetgeen is waar de doelgroep over na moet gaan denken. Hiervoor is het belangrijk dat je klantreis in kaart brengt voor jouw merk of bedrijf. (In deze blog is meer te vinden over de klantreis in kaart brengen) . De ‘ontdekking’ moet tenslotte een positief effect geven en zeker niet teleurstellen. Stel je voor, je runt een horecagelegenheid. Om je gasten uit te dagen om verschillende gerechten te proberen, kies je iedere 2 weken een gerecht uit dat voor de helft van de prijs aangeboden wordt. Dit zou je op Facebook kunnen plaatsen met een mooie foto van het gerecht. De boodschap komt duidelijk over en geïnteresseerden zullen hier wellicht gebruik van maken.

Wat je ook zou kunnen doen, is een wazige foto van het gerecht plaatsen, waarbij het vrijwel niet te zien is om welk gerecht het gaat. Hier reageert het brein sterk op. Delen die actief worden bij onprettige omstandigheden – bijvoorbeeld pijn – worden actief. Er ontstaat een behoefte om te weten wat er op de foto staat. Wanneer er daarna dezelfde foto scherp wordt afgebeeld, worden er delen van het brein actief die ons belonen. Zo ontstaat er na het zien van de afbeeldingen een prettig gevoel over. Er gebeurt echter nog meer. Uit onderzoek blijkt dat de hippocampus actiever wordt, wanneer mensen er achter komen wat het wazige plaatje in werkelijkheid is. Dit deel van de hersenen is belangrijk voor het opslaan van informatie. Nieuwsgierigheid zorgt er dus voor dat we dingen beter herkennen.

Een andere manier van het brein activeren op social media kan door gebruik te maken van 360 graden foto’s of video’s (in deze blog is meer te vinden over 360 graden foto’s en video’s). Verstop in deze foto een product of voorwerp en laat je achterban op Facebook zoeken! Dit wekt nieuwsgierigheid op, waardoor men aan de slag gaat. Wanneer het product of voorwerp gevonden wordt, beloont ons brein zichzelf en de hippocampus slaat de ervaring op. Win-win!

Zou je een van deze marketing methodes eens willen proberen? Natuurlijk kunnen wij altijd meedenken over ideeën!