‘360’ graden vooruit!’

Appart Media

Reuver
In een wereld waar visueel ingestelde platformen als Snapchat, Instagram en Pinterest nog steeds terrein winnen is het duidelijk dat de consument veel behoefte heeft aan beeld. Veel bedrijven spelen hier al op in. Zo worden 75% van alle Facebook berichten van bedrijven tegenwoordig bijgestaan door een afbeelding. Daarom duiken wij dieper in op de nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om de consument beter te bereiken met beeld.

360’ graden foto

Waarschijnlijk heeft u het wel eens langs zien komen op een website of op Facebook. Door te draaien met een telefoon of tablet beweegt de foto. Draai jij de telefoon naar links dan draait de foto ook naar links. Ook met de computer is dit mogelijk door met de muis of de pijltjes te bewegen. Door speciale camera’s wordt het mogelijk om een ruimte in 360’ graden te bekijken. Deze technologie wordt steeds toegankelijker en in steeds meer verschillende branches toegepast. In deze link zien jullie een 360’ graden foto van de Sixtijnse Kapel: 360 graden foto

Een foto zegt meer dan duizend woorden, een 360’ graden foto zegt meer dan duizend foto’s.

Virtual tour
Het achter elkaar zetten van een aantal 360’ graden foto’s levert een virtual tour op. Een virtual tour maakt het mogelijk om door een omgeving te lopen en deze te ontdekken zoals je dit ook in het echt zou doen. Wij hebben laatst een virtual tour ontworpen voor Saunaclub YinYang, deze is hier te bekijken: Virtual Tour. Hiermee maken we het mogelijk om een uitgebreid kijkje te nemen in het exclusieve resort om de beleving ook al thuis te proeven. Dit activeert de bezoeker en neemt de eventuele drempelvrees weg. Ook Google is helemaal gek op de virtual tour. Voeg jij jouw virtual tour toe aan Google Mijn Bedrijf dan is deze zichtbaar in Google Maps, Google Streetview en in de kop van de zoekresultaten als er gezocht wordt naar jouw bedrijfsnaam. Indirect beïnvloed een virtual tour dus ook de online vindbaarheid. Ook wordt het klikgedrag binnen de virtual tour geregistreerd zodat later is terug te vinden waar de bezoekers de meeste aandacht aan besteden, dit is natuurlijk zeer nuttige informatie.

360’ graden video
Naast 360’ graden foto’s zijn er ook 360’ graden video’s. Waar bij een foto het beeld stil staat beweegt het beeld bij een 360’ graden video. YouTube verzamelt deze video’s en zet deze in dit kanaal: YouTube kanaal Aan het aantal abonnees van dit kanaal is al te zien hoe populair deze video’s zijn. De allernieuwste trend is de 360’ graden animatie. Dit is een getekende 360’ graden video. Hier besteden we niet te veel aandacht aan omdat dit kostentechnisch nog erg duur zal zijn. Vooralsnog wordt vooral in de game-industrie gebruikt.

Facebook foto’s Omdat we in het begin van dit blog vertelde dat 75% van de Facebook berichten door bedrijven bestaat uit een foto zullen we nog enkele tips geven hoe een goede Facebook foto eruit hoort te zien. Gebruik de juiste verhouding. De ideale resolutie voor een Facebook foto-update is 1200 x 900 pixels, kleiner kan ook, zolang de 4:3 verhouding maar hetzelfde blijft.

  • • Zet een leuke tekst bij de foto. Enkel een foto spoort de lezer niet aan om jouw bericht te liken, delen of op te reageren. Om de lezer hiertoe aan te sporen is het verstandig om de foto tekstueel bij te staan. Let hierbij ook op de boodschap die je wilt brengen, de woordkeuze en het aantal woorden dat gebruikt wordt. Zo ontvangen Facebook updates tussen de 100 en 250 karakters gemiddeld 60% meer likes, comments en shares.
  • • Zorg voor een hoge kwaliteit foto met de juiste belichting. Dit klinkt misschien heel logisch maar toch worden er nog veel donkere foto’s of lage kwaliteit foto’s gepost. Bedenk dat dit onprofessioneel overkomt en de kans groter is dat de consument meteen zal door scrollen op de tijdlijn.

’Vaak moet er een keuze gemaakt worden tussen een professionele of een persoonlijke benadering. Bij 360’ graden materiaal hoeft dit niet meer. Een dergelijke foto of video komt zowel professioneel over als persoonlijk, je geeft immers een ‘kijkje in de keuken’.

Iedereen 360’ graden? Een 360’ graden foto, video of virtual tour heeft voor de ene branche meer toegevoegde waarde dan voor de andere. Toch kan een 360’ graden foto of virtual tour voor ieder bedrijf handig zijn. Zo verbeterd een virtual tour indirect de online vindbaarheid en biedt dit onderscheidend vermogen tegenover de concurrentie. De kosten voor het laten maken van een 360’ graden product zijn al aan het dalen, dit omdat de apparatuur meer toegankelijk wordt en steeds meer bedrijven deze dienst leveren.

Enthousiast geworden? Stuur ons een berichtje, wij zullen samen met jou kijken hoe jij het best kan inspelen op deze nieuwe manieren om de consument te bereiken. En wil je nog een keertje kijken bij saunaclub YinYang? ;-) Vooruit, de virtuele tour vind je hier: Virtual Tour