‘Hoe werkt re-marketing?’

appart

Reuver
Iemand die mijn website bezoekt maar niks afneemt en geen contactgegevens achterlaat en vervolgens de website verlaat ben ik kwijt als leads, toch? Fout, hiervoor is re-marketing in het leven geroepen. Re-marketing is een steeds meer gebruikte manier om leads over te halen om over te gaan tot aankoop. Maar hoe wordt dit precies gedaan? Wat zijn de mogelijkheden? Is het effectief? In dit artikel zullen we antwoord geven op al deze vragen.

Re-marketing is het nogmaals benaderen van iemand die in het verleden al interesse heeft getoond in jouw product/dienst. Re-marketing wordt vooral online toegepast, denk aan iemand die jouw website heeft bezocht of op jouw advertentie heeft geklikt. Deze is toen niet overgaan tot actie maar kan nu wel bestempeld worden als lead. Om deze persoon over te laten gaan tot actie is het belangrijk om deze nog eens te herinneren aan jouw product en bedrijf. Hiervoor wordt een re-marketing campagne opgezet. De meest gebruikte re-marketing campagnes lopen via Google of Facebook.

Re-marketing is het nogmaals benaderen van iemand die in het verleden al interesse heeft getoond in jouw product/dienst.

Facebook

Op Facebook is het mogelijk om jouw klantenlijsten, op basis van telefoonnummers en/of e-mailadressen in te voeren. Hierdoor kan jij deze groep opnieuw laten kennis maken met jouw bedrijf of een nieuw product onder de aandacht brengen. Sinds kort is het ook mogelijk om te (re)targetten op betrokkenheid. Vooralsnog zijn alleen zogenaamde video –acties beschikbaar (bijv. voor degene die minimaal 10seconde naar de vorige video hebben gekeken). Wij verwachten dat Facebook deze opties binnen afzienbare tijd flink zal uitbreiden.

Google

Een kijkje genomen op de website van Wehkamp, Zalando of wat voor reisbureau dan ook? Grote kans dat je daar nog lang aan herinnert wordt. Als je andere websites bezoekt zal je nu advertenties zien van de schoenen die je laatst bekeken hebt of de reis die je toch maar niet hebt geboekt. Er zijn meer dan een miljoen websites die ruimte voor deze advertenties verkopen aan Google. Zij vinden voor deze ruimte een bedrijf die de desbetreffende consument nog eens willen herinneren aan hun product/dienst. Net als Facebook is Google bezig de segmentatie opties verder uit te breiden. Wij verwachten dat Google voorlopig de grootste zal blijven als het gaat om re-marketingcampagnes.

Tips

  • Een onderdeel van re-marketing dat vaak wordt onderschat is het focussen op gebruikers die wel over zijn gegaan tot aankoop. Dit kan gedaan worden met complementaire goederen. Zo is de kans dat iemand die ondanks een nieuwe televisie heeft aangeschaft ook interesse heeft in een geluid set relatief groot.
  • Communiceer altijd de juiste boodschap in de juiste fase van het aankoop proces. Dit is lastiger gezegd dan gedaan, hiervoor moet er namelijk een duidelijk beeld zijn van de klantreis die de klant doormaakt en de kanalen en middelen die hiervoor gebruikt worden. Dit is iets waarvoor meestal onderzoek uitgevoerd moet worden. Dit is ook de reden dat wij opdrachtgevers afraden om zelf een re-marketing op te zetten.
  • Gebruik de segmentatie opties. Omdat zowel Google als Facebook op dit moment de segmentatie opties aan het uitbreiden is komen er nieuwe kansen en mogelijkheden. Zo heeft Google het mogelijk gemaakt om te segmenteren op de tijdsduur van een website bezoek en aantal clicks binnen dit bezoek. Zo is het veel interessanter om iemand die de hele website heeft bekeken opnieuw te bereiken dan iemand die na drie seconde de website al weer weg klikte.

Benieuwd welke opties met betrekking tot re-marketing voor jou interessant zijn? Stuur ons een berichtje en dan komen we graag eens langs om voorbeelden te laten zien!