‘Hoe maak je optimaal gebruik van Google’

Max Bloemen

Sint-Odiliënberg
Iedereen die een website opzet krijgt wel te maken met Google, je kunt er niet omheen. Je wilt jezelf natuurlijk onderscheiden van je concurrenten en je wilt dat de klanten het eerst bij jou uitkomen op het moment dat zij gaan zoeken via Google. De twee belangrijkste vragen zijn dan ook: Hoe onderscheid je je website van je concurrenten en hoe kom je bij de top zoek resultaten in Google?

In dit blog wordt antwoord gegeven op deze twee vragen. Er zijn twee manieren om hoog te ranken in Google. De eerste manier is via de gratis organische zoekresultaten en de tweede manier is door betaalde advertentie campagnes. (je adverteert dan in Google)

Zorg dat je website compatibel is voor de telefoon of tablet.

Organische resultaten in Google

Een website zelf onderhouden kost een bedrijf vaak erg veel tijd. Toch zijn er eenaantal manieren die interessant zijn indien je over een eigen website beschikt. Deze manier van marketing vergt wel de nodige kennis en ervaring op IT gebied.

Ranking binnen Google hangt van zeer veel factoren af. In totaal gaat het om meer dan 200 factoren. Hieronder zijn de belangrijkste factoren opgenoemd om een hogere rank in Google te bemachtigen. Dit zijn factoren die je zelf al aan de website kunt verbeteren om beter vindbaar te worden. Let wel op dat deze factoren meer invloed hebben als de kwaliteit hoog is.

Mobiel vriendelijke website
Zorg dat je website compatibel is voor de telefoon of tablet. Wil je weten of jouw website compatibel is, klik dan op de volgende link. Een leuk weetje is dat; In Nederland zijn ruim 10 miljoen mobiele internetaansluitingen zijn. Dat is 64,2 procent van alle Nederlanders. Het hebben van een goed functionerende mobiele website is dan ook erg handig.

Gebruik goede trefwoorden

Het is erg belangrijk dat je duidelijke en goede trefwoorden gebruikt die interessant zijn voor jouw doelgroep. Gebruik zoveel mogelijk trefwoorden op iedere pagina van je website, zodat deze door Google geïndexeerd en gevonden kunnen worden. Door goed gebruik te maken van interessante zoektermen in je tekst kun je je profileren van andere websites. Vul je website niet met 100 keer dezelfde trefwoorden, maar vindt synoniemen. Onderscheidt je van je concurrenten, alleen zo scoor je hoog in Google.

Rijkere invulling van je website

Google vindt het belangrijk dat je een rijke invulling geeft aan je website. Het plaatsen van video’s, plaatjes, pdf’s of reviews stelt Google dan ook erg op prijs. Hoeveel te rijker het artikel is in de ogen van Google of voor een bezoeker, des te waardevoller Google dit vindt.

Plaats herkenning

Zorg dat je op elke pagina van je website de adresgegevens hebt staan. Wanneer iemand iets opzoekt op Google dan heeft Google al de exacte locatie aan. Hoe vaker je je eigen adresgegevens laat terug komen, des te eerder deze bovenaan Google komen te staan.

Maak je website sneller

De laadsnelheid van een website wordt door Google gezien als een belangrijk element. Google stimuleert eigenaren van websites om het internet snel en toegankelijk te maken. Wil je weten hoe snel of langzaam je website is klik dan op de volgende link.

Hieronder zijn 3 tips die zeggen hoe je je website sneller kunt maken:
1. Neem kwaliteitshosting als basis voor snelheid. Ga niet voor goedkope hosting maar ga voor kwaliteit.
2. Optimaliseer je afbeeldingen. Gebruik geen afbeeldingen van een paar MB, maar verklein ze eerst zodat ze bruikbaar zijn voor online doeleinden.
3. Gebruik niet te veel social media plugins. Deze plugins moeten verbinding maken met het social media netwerk, welke voor vertraging zorgt.


Advertenties in Google

Google maakt het ook mogelijk om bovenaan in de ranking lijst te staan d.m.v. een betaalde tekst advertenties. Dit gebeurt middels een biedingssysteem. De advertentie die over de meeste kwaliteit beschikt en met het hoogste bod komt, komt bovenaan te staan. De rest van de advertenties komt eronder of in de rechterkolom. Het grote voordeel hiervan is dat je grote aantallen bezoekers naar je website kunt trekken.

Een groot of klein budget maakt niet uit als je maar een heldere doelgroep bepaling hebt. Hoe beter je dat bepaald hebt en de locatie waar je gaat adverteren, des te kleiner wordt de concurrentie en hoef je geen hoge biedingen te doen om alles en iedereen te overtreffen. Vaak is het ook een niche, zoeken waar je concurrentie nog niet zit. Dit is wat wij doen als we de klantreis van een organisatie in kaart brengen.

Een eenvoudig voorbeeld: als ik door heel Nederland wil adverteren op het moment dat iemand 'uitje' typt, kan ik natuurlijk gaan meestrijden met de grote vrijetijdsbedrijven. Maar als ik op minder algemene woorden ga adverteren en op meer specifieke woorden ga richten en aan specifieke doelgroep bepaling doe, vermijd ik de grote jongens en zoek je de interessante zijpaden en tussenstops in een klantreis.