‘Online adverteren, hoe moet dat?’

Roy Stultiens

Sint-Odiliënberg Waarom online adverteren
Als je meer klanten wilt bereiken, is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn, zowel offline als online. In dit artikel wil ik jou graag helpen en informeren over de mogelijkheden van Google AdWords. Er is zoveel te vertellen dat het onmogelijk is om alles in één artikel te verwerken. Daarom probeer ik hier de basis uit te leggen. Mocht je na het lezen vragen hebben, advies nodig hebben of gewoon willen discussiëren, neem dan gerust contact met ons op. Wij hebben door Google gecertificeerd personeel dat jou graag helpt met al jouw vragen. Daarnaast hebben wij aantrekkelijke acties voor je, zodat jij op een leuke manier AdWords kan uitproberen.

Zoals je waarschijnlijk ook doet wanneer je een klusjesman nodig hebt, gaan veel mensen rondzoeken voordat ze iemand inhuren voor een klus. Dit kan via zoekmachines, community websites en social media, maar ook via offline kanalen zoals vriendengroepen. Deze fase noemt men de oriëntatiefase van een aankoop proces, ook wel het 'beeldvormen' genoemd.In deze fase is de consument het meest beïnvloedbaar. Hij is actief op zoek naar iemand die zijn probleem kan oplossen. Diegene die het snelst, goedkoopst of het bestekan helpen, wint. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de consument vroegtijdig in het proces met jouw bedrijf in aanraking komt. Met behulp van Google AdWords kan jij hier op inspelen.Het is mogelijk om de zoekende gebruiker te benaderen, zodat hij weet dat jij de beste keuze bent.

Als je meer klanten wilt bereiken, is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn.

Adverteren in AdWords zoeknetwerk Google AdWords biedt adverteerders twee netwerken om te gebruiken. Het 'displaynetwerk' en het 'zoeknetwerk'. Het zoeknetwerk bestaat uit alle Google zoeksites en andere zoeksites die samenwerken met Google, zoals vinden.nl.Door advertenties te plaatsen in het zoeknetwerk bereik je de zoekende gebruiker. Deze adsworden getoond op basis van zoekwoorden, zodat ze relevant zijn aan de zoekopdracht.

In het zoeknetwerk staan text-only advertenties, welke bestaan uit:

  • een kop: deze is blauw, dikgedrukt en bevat maximaal 25 tekens
  • twee beschrijvingsregels: elk max. 35 tekens. De eerste regel kan achter de kop worden getoond.
  • zichtbare URL: Dit is de groene URL die bij jouw advertentie wordt getoond.

Kortom, er is niet veel ruimte voor tekst. Daarom is het belangrijk om krachtig over te komen en creatief met de beschikbare ruimte om te gaan. Gebruik bijvoorbeeld '&' in plaats van 'en', dit scheelt weer één teken. Net zoals '€' in plaats van 'euro'. Plaats ook zeker prijzen en aanbiedingen in de beschrijvingsregels. De consument moet in één oogopslag zien waarom jij de beste keuze bent.

De advertenties komen boven en naast de normale zoekresultaten te staan, zoals in het voorbeeld van 'vliegtickets' hieronder. De toppositie zorgt voor de meeste impressies en clicks, maar hoe kom je daar?

De plaats van je advertentie wordt bepaald door de kwaliteitsscore van de advertentie. Elke keer als iemand een pagina bezoekt of een zoekopdracht uitvoert vindt er een advertentieveiling plaats. Deze veiling bepaald aan de hand van de volgende factoren waar jouw advertentie terecht komt.

  • De gemiddelde Click-Through-Rate (clicks/impressies)
  • Relevantie van de advertentie tekst
  • Relevantie van het zoekwoord
  • Relevantie van de landingspagina
  • Costs Per Click (CPC)
  • Prestatie geschiedenis van de AdWords campagne

Door een goede advertentietekst te maken, met relevante zoekwoorden en een goede landingspagina, zorg jij ervoor dat jouw advertentie bovenaan de pagina komt. Zorg ervoor dat de tekst pakkend en relevant is. Daarnaast moeten de zoekwoorden, die aan de advertentie zijn gekoppeld, relevant zijn. Voor een advertentie van 'vliegtickets' moet je niet het zoekwoord 'vlieg' gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om een optimale landingspagina te hebben. Als een consument op de advertentie klikt, komt hij op een door jou gekozen webpagina. Deze moet prikkelend zijn, zodat de bezoeker tot een aankoop overgaat. Google scant dit en beoordeelt daar jouw advertentie op. Zorg er dus voor dat als jouw advertentie over vliegtickets gaat en dat je makkelijk vliegtickets kan bestellen via de landingspagina. Als laatste is de prijs per click belangrijk. Wij raden aan om AdWords automatisch de CPC te laten bepalen. Google zorgt ervoor dat jouw advertentie zo optimaal mogelijk wordt weergeven, tegen eerlijke prijzen. Op deze manier betaal je nooit teveel voor advertenties.

Het displaynetwerk
Naast het zoeknetwerk bestaat er ook het displaynetwerk. Dit zijn meer dan een miljoen websites, video's en apps waarin jouw advertenties kunnen worden weergegeven. Dit netwerk is ideaal voor het bouwen van awareness. De advertenties in dit netwerk zijn zowel tekstueel als visueel en kunnen geanimeerde beelden bevatten. In het displaynetwerk zijn dezelfde targeting optiesbeschikbaar als in het zoeknetwerk. Echter gaat het bij displaynetwerken nog een stap verder. In het displaynetwerk kun je de doelgroep afbakenen op interesses en affiniteit. Ook kan je ervoor zorgen dat consumenten jouw advertentie maar een paar keer per dag te zien krijgen, zodat het niet gaat vervelen. De mogelijkheden van het displaynetwerk zijn een stuk groter dan die van het zoeknetwerk. Denk bijvoorbeeld aan remarketing campagnes die gericht zijn op mensen die jouw site al eerder bezocht hebben. De advertenties hebben dan als doel om de klant te herinneren aan jouw bedrijf, zodat ze bij jou terugkomen voor een aankoop. De vele mogelijkheden zorgen echter wel voor een geavanceerdere installatie waarvoor ervaring een pré kan zijn. Heb jij ondersteuning nodig of wil je graag persoonlijk advies, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Hoe bereik je jouw doelgroep en word je uniek?
Natuurlijk wil je alleen mensen bereiken die jij daadwerkelijk kan helpen. Als lokale bloemist in Amsterdam heeft het geen zin om te adverteren in Maastricht. AdWords biedt hier uitgebreide targeting methoden voor. Hiermee kan je jouw doelgroep specifiek afstellen. Denk bijvoorbeeld aan advertenties die alleen in jouw regio of jouw stad worden getoond. Of alleen op specifieke dagen of tijden. Ook is het mogelijk om advertenties alleen aan mannen of vrouwen te laten zien in een bepaalde leeftijdscategorie.

Naast het bepalen van de doelgroep zijn er ook extra opties mogelijk voor jouw advertenties. Deze 'add-ons' zijn volledig gratisen worden automatisch getoond als Google vermoedt dat het de kans op een conversie vergroot. Denk hierbij aan jouw telefoonnummer onder de advertentie tijdens openingstijden, zodat de mobiele gebruiker meteen kan bellen. Denk ook aan extra 'site-links' onder je advertentietekst. Op deze manier ziet de consument extra pagina's van jouw website, bijvoorbeeld van de diensten die jij aanbiedt.

Tot slot
AdWords biedt tal van mogelijkheden en zoals gezegd zijn er hier slechts een paar besproken. Wil je graag meer informatie, heb jij behoefte aan persoonlijk advies of wil jij gebruik maken van AdWords? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Ons team helpt jou graag verder. Daarnaast hebben wij leuke acties voor nieuwe AdWords accounts, zoals gratis advertentie tegoed.