‘Een portie souvlaki met tzatziki en marketing.’

Max Bloemen

Sint-Odiliënberg Uitstraling is belangrijk. We hebben het er vaak over. Het klinkt namelijk ook allemaal vrij logisch als je het zo zegt. Omdat wij werkzaam zijn in de marketing en communicatie is dit natuurlijk ook een boodschap die we duidelijk proberen te maken. Maar ook al weet iedereen hoe belangrijk het is, je staat er nooit bewust bij stil dat de uitstraling van iets veel met je doet. Ook ik zelf sta er zelden bij stil omdat het gewoon gebeurt. Ik vind het soms ook vervelend om het te moeten zeggen, omdat men toch denkt: "jaa weet ik, uitstraling is zeker belangrijk.." Maar houden veel bedrijven er dan toch te weinig rekening mee? Dat verbaast me nog steeds. Ze weten dat het belangrijk is, maar doen niks of te weinig. Zou het er dan toch mee te maken hebben dat wij niet bewust ervaren wat uitstraling met ons doet?

Restaurantjes in Griekenland
Toch heb ik het laatst weer bewust met eigen ogen mogen ervaren. Begin juli was ik op vakantie met mijn vriendin in Zakynthos (aanrader!). Tijdens onze vakanties gaan wij het liefst uiteten. Op zo'n moment loop je de straatjes op en af, zoekende naar een geschikt restaurantje. En dan, kom je de ergste van de ergste soort tegen. Je kent ze wel, de restaurantjes waar ze alle mousaka's, souvlaki's en kippetjes zelf gefotografeerd hebben en diezelfde foto's prominent voor aan de straat vertonen. Foto's waarop elk gerecht uit de magnetron lijkt te komen en het lijkt alsof er een bruin-filter overheen is gegooid. Nee, deze restaurantjes negeren we meteen en we lopen ze snel voorbij. Ik kijk nog niet eens wat er op de menukaart staat. Helaas zijn er ook nog eens heel veel van dit soort 'culinaire' plekjes. Maar waar kies je dan wel voor in dit walhalla? Gelukkig zijn er wel plekken die lijken te hebben geïnvesteerd in een authentieke uitstraling. Sommige professioneel, andere minder, maar de mindere blijven wel dicht bij hun identiteit waardoor het er goed uitziet. Denk bijvoorbeeld aan een échte Griekse taverna. Maar goed, ik heb tot dan toe geen één menukaart gezien, dus ik stap op restaurantjes af die uitstraling hebben. Restaurantjes met een eigen, unieke sfeer. Uiteraard zonder fotoborden. We kijken snel op de menukaart, maar de keuze om hier naar binnen te gaan was al gemaakt toen we op straat liepen.

jaa weet ik, uitstraling is zeker belangrijk...

En dit was een moment dat ik even stilstond bij wat er zojuist gebeurde. Eenmaal zittend aan een tafeltje zeg ik tegen mijn vriendin: "Dit ziet er echt mooi uit, hopelijk is het eten net zo goed..". Tja, daar heb je het. Normaal ga je toch echt naar een restaurant voor het eten. Of het smaakt ja of nee. Maar onze keuze voor het restaurant had hier totaal niks mee te maken. We weten natuurlijk niet hoe het smaakt, we zijn nieuw hier. Dus baseren we onze keuze op iets anders, in dit geval de voorkant van een restaurant. Het eten van eerder genoemde restaurants, waar je al soort van ziet hoe je bord met eten eruit komt te zien, kan misschien wel goed zijn, maar daar ga je toch echt niet zitten met zo'n presentatie. Aan de andere kant, het eten van een restaurant met een goede, betrouwbare uitstraling kan ook gewoon slecht zijn. Alleen loop je er maar bij één naar binnen, en dan kies je toch echt voor de uitstraling. Gelukkig is dit ons niet overkomen. We hebben elke dag heerlijk gegeten.

Is uitstraling dan echt zo belangrijk? Ja zeker! Ik was me er weer even van bewust. Doordat het restaurant er al aan de voorkant goed en uitnodigend uit zag, liepen wij naar binnen. Als je als bedrijf zijnde dan ook nog zorgt dat de rest van je diensten van dezelfde kwaliteit is, zit je goed.

Er ingetrapt..
Nog één voorbeeld dan, omdat ik me hier een beetje voor geneer. Tijdens een heerlijke zonvakantie mag er ook wel een cocktailtje gedronken worden. Maar dan wil je wel 'leuk' zitten natuurlijk. Alweer lopend door de straatjes zie ik een bar wat lijkt op een kasteel, met torentjes en al! Lachen man, een loungetent in een middeleeuws jasje. Hier zijn we gaan zitten. Helemaal top!

De volgende middag hebben we net geluncht aan het strand en we lopen terug. Ik kijk naar rechts en zeg tegen mijn vriendin: "Moet je kijken wat een armoede, bij dat gebouw hebben ze nog niet eens de moeite genomen om de achterkant af te maken". Waarop mijn vriendin zegt: "is dat niet..". Op dat moment zie ik het. Het armoedige gebouw heeft torens. Ja hoor, het is onze coole cocktailbar van gisteravond. Ze hebben de moeite genomen om alles optisch te bouwen, van voren een kasteel, van achteren een bouwval waar je het binnenwerk van het 'kasteel' gewoon ziet. Ik schaam me een beetje. Ik ben er zowaar ingetrapt. Wederom besef ik me dat uitstraling echt belangrijk is en gewoon je keuzes beïnvloedt. De mooie voorkant haalde me naar binnen. Als ik de achterkant eerst had gezien was ik weggerend. Maar de cocktails waren erg lekker, dus ik vergeef het ze. En stiekem waardeerde ik het ook wel. Of je het er mee eens bent of niet, dit is marketing.