Aanpakken en doorbijten
Het bedrijf is eigenlijk uit noodzaak geboren. Ten tijde van hun vertrek uit Spanje is een caravan alles wat Michel en Astrid bezitten. Door hun instelling ‘niet lullen maar poetsten’ weten ze hier echter wel raad mee. Michel: “Vanaf het moment dat we weer in Nederland waren, zijn we letterlijk elke markt en braderie afgegaan om naamborden te verkopen.” Deze werkzaamheden blijven ze aanhouden tot aan de economische crisis van 2009. Tijdens de crisis merken ze dat de verkoop van de naamplaatjes terugloopt. Daardoor zien ze zich genoodzaakt om over te stappen op een nieuwe branche.
Langzamerhand hebben ze door dat er in de truckerswereld veel mogelijkheden voor hen liggen. Truckers zijn namelijk over het algemeen gevoelig voor verschillende soorten merchandise en richten graag hun cabines in naar hun persoonlijke smaak. Hierdoor besluiten Michel en Astrid zich volledig te storten op merchandise en gadgets voor truckers. Na bij alle grote truck gerelateerde evenementen en vakbeurzen in Europa te zijn geweest, groeit hun bedrijfje uit tot een serieuze business. Bij een serieuze business hoort natuurlijk ook een serieuze naamsbekendheid. Michel zegt daarover: “Truckstar, het bekendste Truckers-magazine, nam contact met ons op. Naast het blad dat Truckstar uitgeeft hebben zij ook een Roadcard, dat is een pasje waarmee je korting krijgt op veel artikelen van Truckstar. Zij gaven ons de kans om een samenwerking met hun aan te gaan. Hierbij was de vraag of wij op zelfstandige basis een webshop wilden starten en een fysieke winkel in Breukelen, genaamd ‘De Roadcardshop’, wilde openen. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Vervolgens kwam de groei van ons bedrijf in een enorme stroomversnelling.”
De luchtverfrisser ‘Poppy’s’ is een verademing voor het bedrijf
Naast hun werkzaamheden voor Truckshop én Truckstar Roadcard, zijn Michel en Astrid ook nog actief als distribiteurs voor Poppy’s, een populaire luchtverfrisser onder de truckers die in heel Europa te verkrijgen is. Hierdoor is het bedrijf gegroeid tot vijf personen en hebben ze het enorm druk. “Door de drukte zijn we bezig met een uitbreiding, er komt een nieuwe opslagplaats in Utrecht. Het doel is om deze luchtverfrissers volgend jaar bij alle grote tankstations in Europa te verkopen. Hier is dan natuurlijk een grote opslag voor nodig.”
“Truckshop is een bijzonder succesverhaal en daar zijn we erg trots op.” Truckstar is een grote speler binnen de truckwereld: Ze hebben een eigen festival en een bekend magazine. Een belangrijk onderdeel van Truckstar is de Roadcard. Met deze kaart krijg je 10% korting in de shop maar bijvoorbeeld ook op abonnementen. Truckshop geeft de 10% korting eigenlijk cadeau, maar krijgen hier ook heel veel voor terug, meestal in de vorm van advertorials in het blad. Zo wordt er ook weer extra aandacht gevestigd op het merk Poppy’s.
Truckshop staat in nauw contact met de doelgroep
Inmiddels gaan ze niet meer actief de festivals af om hun producten te verkopen. Ze zijn simpelweg te druk met andere werkzaamheden. “Vorig jaar hebben we nog een hele tour door Europa gemaakt. Dat was erg gaaf, maar breekt je zo op, dat je geen tijd overhoudt voor andere belangrijke zaken. We zitten in de luxepositie dat we genoeg werk hebben om de beurzen niet meer te hoeven doen. Je moet op een gegeven moment een keuze gaan maken. We hebben dan ook besloten om helemaal te stoppen met het maken van de naambordjes en ons echt te focussen op de groothandel.”
Hoewel de aanwezigheid op de meeste festival tot het verleden behoort, hebben Michel en Astrid hier wel altijd veel van opgestoken. “Het is heel belangrijk om in contact te staan met je doelgroep en te achterhalen waar ze behoefte aan hebben. Op dit soort evenementen leer je veel en vaak bedenken wij hier ook onze nieuwe producten. Deze producten creëren wij dan ook zelf, voornamelijk gadgets. Op deze manier blijven wij innoveren.” Dat is ook precies wat het werk voor Michel zo leuk maakt.
Eén voor allen, allen voor één
Michel en Astrid zijn beide directeur bij Truckshop, maar hechten niet veel waarde aan die positie. “Noem het hoe je wilt, maar binnen het bedrijf hebben wij geen machtsverhoudingen of taakverdelingen. Dit willen wij ook zeker zo houden, zodat iedereen plezier houdt in het werk”, aldus Michel. Het Truckshop-team zit dan ook vaak genoeg samen om te brainstormen over leuke, nieuwe projecten. “Voor de rest probeer ik alles in goede banen te leiden. Grote klussen als containers bestellen horen daar ook bij, maar voor hetzelfde geld sta ik ook gewoon producten in te pakken.” Michel is misschien niet opgeleid tot ondernemer, maar hij is ervan overtuigd dat je net zoveel kan bereiken met de juiste motivatie en de juiste mensen om je heen. “Als je ervoor gaat met een positieve instelling en je doet je werk omdat je het ook leuk vindt, dan kom je er wel.”
Het teamgevoel is sterk aanwezig bij Truckshop; bijna iedereen is ook aan het werk in dezelfde ruimte. Er is één aparte ruimte gecreëerd om gasten te ontvangen en andere belangrijke zaken te bespreken. Toen ze het pand kochten waren ze ervan overtuigd dat ze hier wel 30 jaar zouden kunnen zitten, maar het bedrijf is zo gegroeid dat het simpelweg te klein is geworden. Truckshop heeft opslagruimte nodig en dat past niet op de huidige locatie in Breukelen.
Ook in de toekomst blijft Truckshop ‘lekker gewoon’
Michel verheugt zich op de toekomst. Hij zou graag het bedrijf verder zien groeien en zichzelf blijven ontwikkelen. De extreme verschillen en afwisseling is wat het werk zo mooi maakt voor Michel. “Mensen onderschatten ons vaak als bedrijf. We lopen niet in een 3-delig pak en daarom zijn mensen ook vaak verbaasd als ik als nuchtere baas voor hen zit in een belangrijk zakengesprek.” Per land ziet Michel ook de verschillen in het zakendoen, ieder land heeft een andere cultuur. “We importeren bijvoorbeeld de Poppy’s uit Japan en dat is heel anders zakendoen dan met partners uit bijvoorbeeld Duitsland. Ik heb me dan ook al behoorlijk in moeten lezen over zakendoen met Japanners”, lacht Michel.
Het mooiste aan dit hele verhaal is dat Michel nooit had verwacht dat hij in de truckersbranche terecht zou komen, hij had er dan ook in eerste instantie helemaal niks mee. In zijn sociale netwerk zat ook niemand die hem daaraan linkte. Astrid en Michel hebben altijd in het buitenland rondgezworven en zijn heel toevallig in dit wereldje terechtgekomen. Zo spontaan als Michel in deze branche is gerold, zo wil hij ook graag blijven: “Als ik naar de toekomst kijk wil ik gewoon gezond en gelukkig blijven en met het bedrijf natuurlijk doorgroeien. Als je ouder wordt, besef je toch wat belangrijk is in het leven en de standaard dingen als gezond en gelukkig blijven staan daarin zeker voorop.”
Niet lullen, maar poetsen.