SBA Golf & Groen groeit en bloeit door een eigentijdse strategie

door: Appart Media

Susteren Meteen na zijn opleiding Bedrijfseconomie is Loek Cox, als controller, aan de slag gegaan bij SBA Golf & Groen: een bedrijf met een ongekende passie voor gras. Nadat het bedrijf in 2012 werd overgenomen van de moedermaatschappij, stond het managementteam (bestaande uit Wim Cox - de vader van Loek, Robert Senden en Pierre Janssen) alleen aan het roer. Inmiddels zijn er diversen leden uit de drie families ingestroomd. “Het vormt een leuke mix van jong en oud met een scala aan capaciteiten”

Nadat zijn vader en twee zakenpartners het bedrijf in 2012 hebben overgenomen, volgden er mooie, maar ook mindere tijden. Hard werken en vooruit blijven kijken heeft ervoor gezorgd dat er nu een gezonde organisatie staat. Loek Cox, 26 jaar, werkt inmiddels alweer bijna 3 jaar bij SBA Golf & Groen. Na de volledige automatisering van de financiële processen heeft Loek zijn zinnen nu gezet op de verdere toekomstplannen van het bedrijf. Loek: “Ik heb een vrije rol qua werkzaamheden. Enerzijds ben ik bezig met de financiën, anderzijds richt ik mij op de marketing en positionering voor in de toekomst. In principe heb ik mijn eigen baan kunnen invullen, deze diversiteit is ook wat het werk voor mij zo leuk maakt.”

Ongeveer één jaar geleden liepen Paul en Loek elkaar tegen het lijf en besloten ze met elkaar in zee te gaan. Samen met Appart Media heeft Loek ervoor gezorgd dat SBA Golf & Groen op de kaart kwam. Het werk dat ze deden was tot dan toe altijd goed, maar mensen wisten simpelweg niet dat ze bestonden. “Het stukje uitstraling en branding heeft Appart Media voor ons gedaan en daarmee zijn de eerste stappen richting de toekomst gezet”, vertelt Loek. Op dit moment is Loek bezig met een opleiding aan de Universiteit van Maastricht om zich verder te verdiepen in de aspecten rondom ‘Business Control’. “Hier leer je hoe organisaties in elkaar zitten en hoe je toekomstplannen bestendig maakt”.

De markt verschuift, SBA Golf & Groen schuift mee
SBA Golf & Groen staat voor passie voor gras, geen onzin en hard werken. “Ik denk alleen dat we onszelf soms te kort doen, we mogen meer in de spotlights treden”, beschrijft Loek.

Het onderhouden, beheren en renoveren van golfbanen vormt op dit moment onze core business, maar die branche is in Nederland een beetje verzadigd. De focus is daarom aan het verschuiven, ze gaan zich meer richten op buitenlandse projecten. “Je merkt wel dat als we zo’n projecten uitvoeren dat de klanten ook weer naar ons terugkomen voor een volgend project. Dat is natuurlijk een goed teken. Het meemaken van de groei van het bedrijf was dan ook erg bijzonder”, vertelt Loek.

Een nieuwe uitstraling, een groter klantenbereik
Door het hele land heeft SBA Golf & Groen lokale werknemers, zodat ze zo efficiënt mogelijk te werk kunnen gaan. Toch moet de technische dienst soms grotere afstanden overbruggen, als er sprake is van een storing. De machines staan gestationeerd op de golfbanen zelf; hier kunnen dan ook kleine reparaties worden uitgevoerd. Maar als er echt grote problemen zijn, moeten de machines terug worden gehaald naar de werkplaats.

Wat je ziet is dat klanten uit het noorden soms aarzelen om zaken te doen met SBA Golf & Groen, omdat wij toch rasechte Limburgers zijn. Dit wordt soms als een barrière gezien. In de Flevopolder hebben nu ook een soort cluster met enkele golfbanen gevormd en het is fijn om te zien dat dit goed gaat.”

“We krijgen steeds meer aanvragen en hebben een betrouwbaardere uitstraling gekregen. Dit komt vooral door onze mooie producten die nu extra aandacht krijgen door de nieuwe website, mooie visitekaartjes en ander promotie materiaal dat Appart Media voor ons heeft ontworpen. Het is moeilijk te achterhalen waar al die nieuwe klanten precies vandaan komen, maar je merkt gewoon dat het beter aanvoelt”, aldus Loek.

Loek voelt zich als een vis in het water
De sterkte punten van het SBA Groen & Golf zijn toch wel planning, kwaliteit en betrouwbaarheid. Plan-technisch zijn ze bijvoorbeeld erg sterk. “Als we zeggen dat het over exact een half jaar klaar is, dan is dat – enkele uitzonderingen daargelaten – ook zo. Dit komt ook mede doordat alle werknemers betrokken zijn bij het werk wat ze doen. Binnen SBA Golf & Groen heerst echt een familiegevoel; het is altijd gezellig en dat zorgt voor een goede sfeer op de werkvloer. Leuke momenten als golfen met de LINDA-foundation en met collega’s doorzakken op de bedrijfsborrels mogen dan ook zeker niet vergeten worden.”

Dit gevoel van werken is ook terug te zien bij Loek zelf, het is mooi om te zien hoe gepassioneerd hij is. Hij vindt de combinatie tussen sport, spel en groen en het plannen, ontwikkelen en adviseren erg leuk. Het is voor Loek de ideale situatie. “Ik kijk altijd naar wat de arbeidsmarkt te bieden heeft, maar bij SBA Golf & Groen voelt het gewoon goed en heb ik vrijheid in wat ik doe. Ik wil hier dus zeker niet weg.”

SBA Golf & Groen ontwikkelt door
De ontwikkelingen in de branche gaan heel erg hard: machines worden slimmer en heel veel gaat inmiddels automatisch. Hierover wordt ook gespard binnen SBA Golf & Groen: de medewerkers worden aangemoedigd om hun zienswijzen te delen. “Ik liet laatst een filmpje zien van maai-drones aan een van de jongens en die zei meteen: ‘Nee Loek, dat kan helemaal niet.’ De dag erna kreeg ik een telefoontje: ‘Ik heb even gegoogled en je hebt helemaal gelijk, zet mijn stem maar op eens’. Dat is gewoon mooi”, zegt Loek.

Tegen automatisering wordt soms nogal sceptisch aangekeken. Toch is het noodzakelijk om processen te blijven optimaliseren, zodat je geen tijd te kort komt voor andere dingen, zoals het strategische gedeelte. “In het begin zullen ze niet blij zijn geweest met alle veranderingen maar als we nu terugkijken op onze ontwikkelingen, mogen we als organisatie alleen maar trots zijn op wat we inmiddels kunnen.”

SBA golf & groen is in één zin betrouwbare partner die door het vuur gaat voor klanten en enorm veel passie heeft voor gras.