Inmiddels bestaat E-clips Administratie al bijna 13 jaar en daar is Gerrie behoorlijk trots op. “Ik ben begonnen met werken bij particulieren thuis, maar al gauw kwamen daar bedrijven bij. Ik had een visie toen ik begon, maar daar moet natuurlijk ook markt voor zijn. Ik heb wel geleerd dat je je strategie een beetje moet aanpassen naar waar de vraag op dat moment ligt.” Gerrie werkt als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) en vindt het daarbij belangrijk om samenwerkingen aan te gaan. “Door samen te werken kun je van elkaar leren en elkaar blijven versterken. Dat maakt het werk ook leuk en daardoor kom je sneller in aanraking met nieuwe ideeën en ontwikkelingen.”
Gerrie hecht veel waarde aan vertrouwen
Administratief werk kan veel tijd in beslag nemen. Het komt voor dat bedrijven onvoldoende tijd of kennis in huis hebben om de cijfers op een structurele en gemakkelijke manier bij te houden. Wanneer dit het geval is en ze liever hun eigen administratie uitbesteden, dan zijn ze bij Gerrie aan het juiste adres. “E-clips is een fulltime baan voor mij, maar het voelt niet als werk. Mijn dag begint vroeg: vaak zit ik al om half 6 ’s ochtends achter mijn computer om mijn eigen administratie voor E-clips te doen. Ik kan onder werktijd niets regelen voor mijn eigen bedrijf, dus dit blijft liggen voor de vroege ochtenduren. Verder bezoek ik tijdens een werkdag meestal 2 klanten. Als ik bij een klant werk en mijn telefoon gaat over, bel ik meestal op een later tijdstip terug, om zo de focus bij de klant te houden. Ik ben dan echt werkzaam voor de desbetreffende klant.” Door ervaring kan Gerrie goed schakelen van de ene naar de andere klant, vaak zijn de situaties natuurlijk heel verschillend. “Anders zou je het ene werk meenemen naar een andere klant. Dat kan natuurlijk niet”.
Binnen E-clips is vertrouwen van groot belang, zowel vanuit de klant naar Gerrie als andersom. Ze komt namelijk bij haar klanten over de (werk)vloer, leert de gezins- of werksituatie kennen en is hierdoor op een persoonlijke manier in contact met haar klanten. “Vertrouwen moet je verdienen, dat krijg je niet meteen, maar er moet wel een klik zijn. Wanneer die klik er niet is, zal een samenwerking lastig verlopen”, vertelt Gerrie. “Het allerleukste aan mijn werk vind ik het helpen van mensen. Verder vind ik het belangrijk dat mensen zich comfortabel voelen binnen hun administratie.” Wanneer je als bedrijf bij iemand thuis gaat werken zijn bepaalde persoonlijke vaardigheden van belang. “Je krijgt veel informatie te horen waar je discreet mee om moet kunnen gaan”, vertelt Gerrie. “Mensen vertellen mij immers veel meer dan noodzakelijk is voor mijn werkzaamheden.”
E-clips speelt in op een snel bewegende branche
E-clips Administratie heeft verschillende kwaliteiten: “als er achterstand of geen overzicht is, dan zorg ik ervoor dat er weer overzicht komt”, aldus Gerrie. Het kan zelfs voorkomen dat bedrijven E-clips Administratie inhuren om een goed georganiseerde administratie nóg efficiënter te maken, of juist om een administratief medewerker voor een korte tijd te vervangen. Daarnaast speelt Gerrie uiteraard in op de nieuwste ontwikkelingen van de branche. “Omdat er steeds meer gedigitaliseerd wordt, gaat dit erg snel, maar het zorgt vaker voor nog meer gemak”. Gerrie heeft natuurlijk ook een Unique Selling Point: “Ik werk op locatie, dit maakt mij al uniek in mijn branche. Daarnaast neem ik 30 jaar ervaring in het vak mee naar iedere klant en ben ik makkelijk inzetbaar binnen ieder bedrijf. Ik kan bij elk bedrijf direct aan de slag gaan, het enige wat ik daarvoor nodig heb is goed internet en stroom”, lacht Gerrie.
Budget coaching: Gerrie’s nieuwe uitdaging
Ondanks dat de zaken erg goed gaan voor Gerrie, blijft ze zichzelf ontwikkelen. Sinds 1 maart is E-clips Budgetcoaching van start gegaan: een nieuwe tak van financiële ondersteuning. Met deze nieuwe dienst wilt Gerrie zoveel mogelijk werkgevers en werknemers helpen met financiële problemen, waarbij ze zich vooral richt op de zakelijke markt. “Zo is bijvoorbeeld een fulltime medewerker met schulden 7 dagen per jaar extra ziek, heeft 20% minder concentratievermogen en volgens Nibud kunnen zelfs de directe en indirecte kosten voor de werkgever oplopen tot maar liefst € 13.000 per jaar.” Daarnaast hebben bedrijven vaak moeite om aan goed personeel te komen. Wanneer een werkgever goed personeel in dienst heeft, wil hij of zij natuurlijk niet dat ze minder goed kunnen werken door financiële problemen thuis. “Op dit soort momenten moet er ingegrepen worden.” Een werkgever kan vaak als eerste specifieke signalen opvangen van financiële problemen in de thuissituatie van de werknemer. Dit kunnen kleine signalen zijn zoals vragen over het loon of de vraag om extra uren, of een groot signaal zoals een loonbeslag.
Wanneer een werkgever merkt dat een werknemer zijn financiële situatie niet op orde heeft, kan Gerrie worden ingeschakeld. Gerrie: “Ik wil graag werknemers op financieel gebied helpen door middel van een budgetcoachingstraject. Door deze problemen op te lossen help ik niet alleen de werknemer maar ook de werkgever. Een medewerker zonder zorgen is immers gemotiveerder en kan zich beter focussen op het werk.”
E-clips is klaar voor de toekomst
Dat Gerrie zich graag blijft ontwikkelen is ook terug te zien binnen haar toekomstplannen. “Ik zou het erg leuk vinden om met jongeren te werken. Zij zijn namelijk niet meer gewend om met contant geld om te gaan, maar pinnen altijd. Hierdoor hebben ze vaak geen overzicht over het geld dat ze daadwerkelijk te besteden hebben. Het lijkt mij dan ook interessant om daar in de toekomst op in te spelen. Het lijkt me ook boeiend om te onderzoeken hoeveel verantwoordelijkheden jongeren aankunnen.” Ondanks dat E-clips onder leiding van Gerrie volop in beweging is, heeft ze dus ook grootse toekomstplannen. Genoeg energie en uitdaging om de volgende 12,5 jaar vol te maken!
E-clips staat voor structuur en administratie, maar ook voor grip op je budget.