Service Centrale Nederland houdt 24/7 een oogje in het zeil

door: appart

Landgraaf De markt voor beveiliging is de afgelopen jaren sterk veranderd met betrekking tot digitalisering. Ondernemer Danny de Haan wist op het juiste moment te schakelen. Zo startte hij ruim 3 jaar, na de oprichting van De Haan Beveiliging in 2005, met Service Centrale Nederland (SCN) als aanvulling op het beveiligingsbedrijf. “Het was een uitbreiding tot een eigen particuliere alarmcentrale die groei mogelijk maakt”.

Danny de Haan, de man achter De Haan Beveiliging en later SCN, heeft een interessante carrière-switch gemaakt. Danny: “Ik was voorheen bloemist, totaal wat anders. Wat er altijd al bij mij in gezeten heeft, is de passie voor mensen. Als bloemist kwam ik op een gegeven moment niet meer in contact met mensen, terwijl ik dat juist graag wilde.
Toen ben ik wat anders gaan zoeken en zodoende ben ik in de beveiliging gerold; eerst in dienst bij een werkgever en later als ZZP’er.” Dit leidde uiteindelijk naar het ontstaan van SCN, een particuliere alarmcentrale.

Werkzaamheden van Service Centrale Nederland
De diensten van SCN zijn veelzijdig, gericht op professionaliteit en bieden een snelle en persoonlijke service. “Wat wij bij SCN doen is het uitlezen en het monitoren van de alarmsystemen en camerasystemen. Daarnaast lezen wij track & trace-systemen uit en monitoren wij vrachtwagens tijdens het transport. Onze medewerkers die werkzaam zijn in de meldkamer bekijken de camerabeelden van klanten en slaan alarm als er iets op te zien is wat niet hoort.” Ook heeft SCN een live-verbinding met de politie, waarbij ze beelden rechtstreeks door kunnen sturen. Hierbij dragen ze bij aan het creëren en behouden van een veilige buurt. Door SCN krijgt de politie een paar extra ogen; “ze kunnen real-time meekijken en ook gepaste acties inzetten”, vertelt Danny.

Daarnaast biedt SCN een telefoonservice aan. Deze service zorgt ervoor dat de bedrijven van onze klanten op elk moment van de dag (en nacht) optimaal bereikbaar zijn. “We trainen onze medewerkers om deze optimale bereikbaarheid te garanderen. Ze filteren gesprekken en missen geen enkel telefoontje. Onze klantenkring bestaat o.a. uit bedrijventerreinen, ziekenhuizen, casino’s en particulieren die een alarmsysteem of paniekknop thuis hebben.”

Wij zijn 24/7 beschikbaar
Het pand van Service Centrale Nederland is 7 dagen in de week en 24 uur per dag bemand. “Bij SCN hebben we noodstroom aggregaten. Mocht de stroom ooit uitvallen, dan nemen eerst onze noodstroomvoorzieningen het over, waardoor de aggregaten kunnen opstarten. Op deze manier kunnen wij altijd doorwerken en voldoen we aan de strenge eisen van de inspectiedienst KIWA.”

Ook Danny is 7 dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar. Danny is algemeen directeur en eindverantwoordelijk voor het hele verhaal. Zijn werkzaamheden bestaan uit operationele aansturing, het bedenken van nieuwe concepten en het contact houden met de diverse klanten. Het binnenhalen van opdrachten en het oplossen van problemen zijn werkzaamheden waar Danny sterk in is. Daarnaast heeft hij niet de ambitie om als SCN de grootste van Nederland te zijn, echter wel de beste. Kwaliteit is namelijk waar het bij SCN om draait.

SCN versus De Haan Beveiliging
De alarminstallaties en beveiligingssystemen worden niet door SCN zelf geïnstalleerd. “Op dit moment werken we met 186 installateurs door heel het land”, vertelt Danny. De installateurs verzorgen de techniek en SCN monitort deze installaties. Toch heeft SCN een hele andere insteek dan De Haan Beveiliging. Deze beveiligingsdienst bestaat nog steeds. “Met De Haan Beveiliging richten we ons meer op fysieke beveiliging. Er staan dus mensen bij bijvoorbeeld festivals, horecagelegenheden, ziekenhuizen en klinieken of industrieterreinen, dit blijven we met De Haan Beveiliging doen.”

Het delen van kennis
Danny vindt het belangrijk dat de werknemers en de installateurs over de juiste kennis beschikken. “Observeren in de meldkamer is een aparte tak van sport en dat vergt bijpassende kennis en kunde. Hier moet je je dus in specialiseren en dat is niet voor iedereen weggelegd. We leiden mensen speciaal hier voor op.” SCN heeft gekwalificeerde docenten in dienst. Ze verzorgen interne opleidingen die op dit moment door zo’n 10 medewerkers gevolgd worden. “Wij leiden ze breed op, zodat ze alle aspecten van beveiliging hebben gezien. Op die manier zijn de medewerkers breed inzetbaar.”

Daarnaast organiseert SCN minimaal één keer per jaar een kennisevent. “Wij staan op beurzen en op contactdagen van onze klanten. Hier dragen we onze kennis over naar andere installateurs. Dit delen we op social media in de vorm van vlogs. Middels deze vlogs kom je ook weer in contact met je klanten en leveranciers. Wij streven er niet naar om de grootste te zijn, maar wij steven naar kwaliteit, zowel intern én extern.”

Samenwerking is het codewoord
Samenwerken en het onderhouden van relaties staat hoog in het vaandel bij SCN. Danny zegt: “Het partnerschap met leveranciers, klanten en installateurs is voor ons erg belangrijk. Zo proberen wij altijd vooruit te kijken en spelen we in op onze markt. Wij waren de eerste meldkamer waar installateurs een nieuw alarmsysteem konden aansluiten. Dit was alleen mogelijk dankzij onze goede partnerschappen. SCN investeert daarom ook in goede uitbreiding van het netwerk. Hier zijn we dagelijks mee bezig. ”

We doen de dingen waar we goed in zijn en in willen groeien.