Eigentijds en uniek: PUURkleur maakt verven bijzonder

door: Appart Media

Venlo PUURkleur is het eigentijdse dochterbedrijf van Drost Coatings. Drost Coatings is een Nederlandse verffabrikant en bestaat al 120 jaar. “Het bedrijf is ooit van de familie Drost overgenomen door mijn vader. Tegenwoordig is mijn broer eigenaar en het is dus iets wat in de familie zit”, vertelt Marlou Beenders. PUURkleur is de decoratieve tak van Drost Coatings en geeft zijn eigenwijze touch aan decoratie.

Nadat de vader van Marlou, Jaap van den Boom, Drost coatings in 1989 overnam van Jan Drost, is het een echt familiebedrijf geworden. Naast haar vader is ook haar broer nauw betrokken en geeft nu zelfs leiding aan Drost Coatings. Marlou vertelt: “We zijn met Drost ooit begonnen met het importeren van de Italiaanse producten van de firma Giorgio Graesan, dat is al meer dan 22 jaar geleden. We hebben uiteindelijk besloten om hier een apart bedrijf van te maken namelijk, omdat dit andere mogelijkheden voor ons zou bieden. Zo is Puur Klein ontstaan en ben ik erin gerold.”

Marlou is na de HAVO naar Schoonhoven gegaan en heeft hier geleerd voor goudsmid. Vervolgens is ze de HBO studie marketingmanagement gaan volgen. “Dat is dus het creatieve en commerciële marketingstukje wat goed aansluit bij PUURkleur”, vertelt Marlou. “Sinds het moment dat ik tien jaar geleden begon, is de decoratieve markt gaan groeien. Tegenwoordig is het decoratieve veel algemener en zie je het overal terug in woonbladen. De unieke combinatie van het decoratieve en creatieve met het marketingaspect maakt het voor mij zo interessant.”

PUURkleur onderscheidt zich door unieke producten
Het productenpakket van PUURkleur is erg uitgebreid. “Wij werken inmiddels met twee Italiaanse leveranciers: Giorgio Graesan en Affreschi & Affreschi. Giorgio Graesan levert decoratieve verf- en stucproducten en Affreschi & Affreschi levert murals die gemaakt zijn van flexibel stucwerk. Dit laatste heeft de uitstraling van behang, echter onderscheidt het zich door het bijzondere en innovatieve materiaalgebruik. Het bijzondere aan onze leveranciers is dat ze maatwerk leveren. Mocht de klant een andere structuur of kleur willen, dan is dit mogelijk. Wij als PUURkleur kunnen zelf op beeld laten zien hoe het er bij jou in de woonkamer uit komt te zien. Dat is een mooie service die wij bieden.”

De producten van PUURkleur worden in 90% van de gevallen niet aangebracht door de consument, maar door een professionele verwerker, schilder of stukadoor. “Wij zijn heel actief in het organiseren van trainingen voor professionele verwerkers”, vertelt Marlou. “Deze traingingen geven we in Nederland, maar ook in Italië bij Giorgio Graesan. Ik kom er regelmatig met klanten en krijg van hun ook vaak positieve terugkoppelingen. Ze voelen zich er welkom en dat vinden wij natuurlijk ook leuk om te horen.” Giorgio Graesan is ook een familiebedrijf, net zoals Drost Coatings. PUURkleur werkt al 20 jaar samen met deze firma. “Zij zijn enorm goed in marketing en staan in alle bekende woonbladen”.

Niet alleen heeft PUURkleur twee leveranciers, maar ze hebben ook hun eigen lijn. “Een verflijn die uit meerdere producten bestaat en wij zelf in huis produceren.” De lijn bestaat uit 144 actuele kleuren. “De kleuren zijn tijdloos, maar ook gebaseerd op trends die gaan komen. De lijn is geschikt voor zowel de professionele verwerker als de consument. Daarnaast hebben we een roestverf in het assortiment. Het is een verfsysteem waar we echt roest mee creëren en dit kun je gebruiken voor muren, maar ook voor voorwerpen”, vertelt Marlou.

Een veranderende markt biedt mogelijkheden
De markt is de afgelopen tijd flink veranderd. “We merken dat het decoratieve heel erg groeit. 15 jaar geleden hadden we voornamelijk alleen nog maar effen muren en was behang helemaal geen trend meer. We merken nu zelf dat we heel veel met structuur gaan werken, niet alleen kleurschakering maar ook met verschil in dikte. De consument van nu is geïnteresseerd in wonen en volgt de laatste trends. Met de lijn van PUURkleur kan de consument zelf aan de slag!”

PUURkleur blijft een onderdeel van Drost Coatings. “Tot nu toe ben ik het gezicht van PUURkleur, maar er zit natuurlijk veel meer achter. De mensen van de expeditie, het laboratorium en ook de dames en heren op kantoor bij Drost Coatings doen veel voor PUURkleur. Wij, PUURkleur, hebben onze eigen producten die decoratiever zijn en Drost heeft producten die technischer van aard zijn. Bij Drost is het natuurlijk belangrijk dat de kwaliteit van de lak ontzettend goed is. PUURkleur moet meer sfeer verkopen, bij ons willen mensen zien hoe iets staat en eruit komt te zien. Dus wij zijn een soort dochteronderneming van Drost Coatings.”

Werken voor PUURkleur is divers en uitdagend
Marlou weet nooit precies hoe haar dag er uit zal komen te zien. “Mijn dag is heel dynamisch en dat vind ik leuk. Er is altijd wel iets te doen. Ik ben een trendgevoelig persoon en dat kan ik goed gebruiken in mijn werk. Daarnaast heb ik ook gevoel voor vormgeving en kleur. Wat ik erg leuk vind, is dat we zelf ook nog creatief aan de slag kunnen met onze producten. Er zijn namelijk veel meer mogelijkheden dan wat wij in de brochure hebben staan. Daarnaast vind ik het marketinggedeelte ook erg interessant.”

PUURkleur heeft al verschillende projecten mogen verzorgen en hoopt in 2019 ook op nieuwe uitdagingen. “Je hebt van die projecten die je nooit vergeet. We hebben leuke samenwerkingen met architectenbureaus gehad, maar ook kleine projecten die verrassend hebben uitgepakt. Dit is vaak doordat iemand een leuke spin aan het designproces geeft”, aldus Marlou.

In nauw contact staan met de klant is één van de kernwaarden
PUURkleur vindt het erg belangrijk om de contacten met relaties te onderhouden. Ze willen alle service geven die zij kunnen bieden. Daarnaast zijn ze ook trots op de producten die ze mogen aanbieden aan professionele verwerkers en consumenten. “We zijn heel trots op onze eigen producten. De producten van ons eigen label ontwikkelen we helemaal zelf. We maken een eigen kleurlijn waar zowel tijdloze als trendgevoelige kleuren inzitten. We proberen ook boven de concurrentie uit te stijgen door uniek te blijven, bijvoorbeeld in de manier waarop de producten verwerkt worden. Dat is ook een reden waarom mensen voor onze producten kiezen”, vertelt Marlou. “We hebben goede relaties met onze klanten. We zijn erg betrokken en heel actief met trainingen. Een klant hoeft maar te bellen en we staan voor hem klaar met alle aandacht. De klant het gevoel geven dat je er altijd voor hem bent vinden we erg belangrijk en is een groot stuk service van ons.”

Marlou weet van aanpakken en weet al wat ze in 2019 wilt: “Wij hebben plannen voor nieuwe producten, waarvan wij geloven dat die de komende jaren het verschil zullen maken. Vanuit Italië zullen wij nog producten ontvangen en we gaan verder met de trainingen die wij nu al geven. Daarnaast zullen we onze lijn gaan uitbreiden met nog meer decoratieve producten”, aldus Marlou.

De klant het gevoel geven dat je er altijd voor hem bent vinden we erg belangrijk en is een groot stuk van onze service.