Wat is Sparx?
Het racen is Xavier met de paplepel in gegoten. Zijn familie reed recreatief in de karting, waardoor hij dat zelf ook wilde gaan doen. Vanuit zijn kart-carrière heeft hij een stichting in België opgezet, die in de loop der jaren is meegegroeid. ‘‘Toen we met onze Business Club startten, is ook de naam Sparx geboren.’’ Sparx is momenteel in drie takken verdeeld: ‘sportsponsoring & sportmarketing’, ‘Business Club’ en ‘events’. Als bedrijf kun je er dus voor kiezen om een partnership aan te gaan in de autosport, je aan te sluiten bij de Business Club, of een auto-gerelateerd event te laten organiseren door Xavier. Dit levert niet alleen exposure op, maar je komt ook in het netwerk van Xavier terecht: ‘‘We hebben een heel groot netwerk aan mensen binnen de Business Club, maar ook vanuit de events die we organiseren. We koppelen mensen graag aan elkaar voor nog meer succes’’
Racen combineren met een eigen bedrijf
‘‘Ik heb geen werknemers in dienst, dus in de basis doe ik alles zelf. Echter, bij het organiseren van events of voor bijeenkomsten van de Business Club werk ik samen met vaste partners.’’ Door deze samenwerkingen is het voor Xavier heel makkelijk om snel met de juiste mensen een event op poten te zetten. Met drie á vier telefoontjes, verzamelt hij de juiste groep om zich heen voor een perfect event.
Rennen, vliegen, springen, vallen, opstaan en weer doorgaan
We vroegen Xavier hoe zijn gemiddelde werkdag eruitziet. Hij vertelt: ‘‘Een klassieke dag begint natuurlijk met sporten. We doen immers aan topsport; dan is het wel belangrijk om super fit te zijn als autocoureur. Verder ben ik ook verantwoordelijk voor de commerciële zaken, dus ben ik veel op pad bij bedrijven. Ik houd me voor Sparx bezig met alle aspecten van het bedrijf, van marketing tot sales en van accounting tot administratief werk, ik doe het allemaal. Ik zit dus veel achter de computer om te rekenen en voorstellen uit te werken. Daarnaast, houd ik me ook bezig met mijn eigen social media kanalen. Hier maak ik actief gebruik van om de juiste dingen naar buiten toe te brengen – zowel vanuit mijn eigen kanalen als de pagina’s van de rally’s die we organiseren. Dan ben je puur bezig om het netwerk te bereiken en mensen ervan te overtuigen zich in te schrijven voor een event.’’
Sparx Business Club
Onderdeel en de basis van Sparx is de Business Club - een van zijn eigen soort. Het is een club die minder conservatief is. ‘’Er zit een sportief sausje aan met leuke en attractieve events, zoals karten in Genk. Hierbij gaan 40+ bedrijven de strijd met elkaar aan in de vorm van een competitie op de racebaan’’, zegt Xavier. Vier jaar geleden, toen Sparx is opgericht en Xavier begon met de officiële Business Club, is deze tak bewust losgetrokken van de autosport. ‘‘Autosport sponsoring past niet bij alle bedrijven, maar ze willen vaak toch deelnemen aan de leuke evenementen. Een business club is dan veel breder en past beter’’, aldus Xavier. Er zijn verschillende events die georganiseerd worden: rally’s, kartcompetities, drifttrainingen, maar ook kennissessies en netwerkevents waarbij het totaal niet over autosport gaat. ‘‘Bij de kennissessies worden thema’s gekozen waarbij de ondernemers van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen prikkelen.’’ De club onderscheidt zich door de diversiteit aan events die ze organiseren. ‘’Ik weet geen enkel bedrijf te benoemen, dat eenzelfde concept heeft als Sparx’’, aldus Xavier.
Events van Sparx staan voor plezier
‘Quality, Passion and Real Fun’, dat is wat Xavier wil bereiken met de events die hij organiseert. Plezier en passie zijn voor Xavier en Sparx essentieel: ‘‘Wij willen mensen een unieke beleving laten meemaken.’’ Zo is Xavier eind maart met 35 ondernemers naar het Porsche Experience Center Silverstone (Engeland) geweest voor een unieke race-ervaring. Hier mochten ze de hele dag met verschillende Porsche’s over het circuit rijden. “Dit soort events zijn natuurlijk de ultieme vorm van plezier en passie.’’ Als bedrijf kun je Sparx inschakelen voor het organiseren van een circuit ervaring, rally, of een kartcompetitie voor jouw bedrijf. Ook kun je Xavier uitnodigen als gastspreker.
Deelnemers plukken de vruchten van de unieke setting
Er is veel vraag naar de diensten van Sparx. Enerzijds heeft dit te maken met de gekte rond Max Verstappen, anderzijds gaat het economisch weer goed in Nederland. Daardoor willen bedrijven vaker iets unieks doen met hun klanten. ‘‘Ik krijg nu veel meer aanvragen van bedrijven, ze willen weten hoe de Business Club werkt en vragen hoe ze lid kunnen worden’’, zegt Xavier.
Maar wat krijg je als bedrijf terug voor de investering? “In onze sportmarketing tak kijken we altijd eerst waar de return ligt voor een klant. Dan gaan we kijken naar de juiste invulling van het partnership. In onze Business Club proberen we de leden zoveel mogelijk aan elkaar te koppelen. Zij kunnen vervolgens allebei winnen door zaken met elkaar te doen. Dat gebeurt vaak op een natuurlijke manier, als relaties met elkaar praten tijdens de events. Plezier staat centraal, maar er moet zakelijk ook succes uit gehaald worden.” Eén voorbeeld van een partner die volgens Xavier veel extra zaken heeft gehaald uit de Business Club, is Kasteel de Hoogenweerth in Maastricht. ‘‘Zij hebben een hoge return on investment gehaald met veel nieuwe klanten.’’ Er zijn ook enkele leden of partners die puur lid blijven voor het plezier en kennis die ze halen uit de evenementen.
“Sparx gaat graag het gesprek aan met iedereen die interesse heeft in een partnership in de autosport, of je nou lid wil worden van de Business Club, of een uniek event voor je klanten wil organiseren.” Dit doet Xavier met kwaliteit, passie en veel plezier!
Plezier staat centraal in al onze activiteiten, maar daarnaast hebben we ook oog voor het zakelijk succes van onze relaties.