Wat is VP Contra Expertise?
Wanneer iemand schade heeft, zal diegene dat moeten melden aan de verzekeraar. Deze stuurt dan normaal gesproken een expert om de schade te laten opnemen. De expert is ingehuurd door de verzekeraar en zal daarom eerder een keuze maken voor de belangen van zijn opdrachtgever. VP Contra Expertise maakt zich hard voor de rechten van de verzekerde. “Wij treden op namens de gedupeerde, onafhankelijk van verzekeraars”, volgens Olaf. “Als gedupeerde kun je bijna geen onenigheid krijgen met een expert, puur omdat je er als persoon niet genoeg verstand van hebt. Hierdoor neemt men alles aan. Daardoor is het wel fijn als iemand tegengewicht biedt wat betreft kennis en ervaring op het gebied van schaderegeling en polisvoorwaarden.”
“Het liefste worden wij vanaf het begin van een schadegeval betrokken bij het proces”, geeft Olaf aan. In het begin van een schadegeval worden veel beslissingen genomen die verstrekkende gevolgen hebben voor het totale proces of eindoordeel. “Bij schade laat een expert een poetsbedrijf komen en met een foute verzekering kan het zomaar zijn dat de gedupeerde een dikke rekening krijgt. Dat is dan niet meer terug te draaien, omdat de kosten al gemaakt zijn.” Wanneer VP Contra Expertise er vanaf moment één bij is, liggen de keuzes niet meer bij de expert, maar wordt de gedupeerde door een onafhankelijk bedrijf geadviseerd over wat de beste keuze zou zijn.
Naast schadegevallen doet VP Contra Expertise taxaties voor bedrijven. Dit houdt in dat je je bedrijf, woning of panden laat inventariseren. “Zo heb je bij schade nooit discussie”, geeft Olaf aan. VP Contra Expertise stelt aan de hand van een inventarisatie een rapport op. Zo wordt een directe afschrijving voorkomen wanneer er schade is. “Dat is bij wet geregeld. Artikel 9:60 van het Burgerlijk Wetboek nummer 7”, voegt Olaf lachend toe.
Hoe komt men in contact met VP Contra?
Over het algemeen is niemand bekend met contraexpertise. Mochten ze er al vanaf weten dan denken ze vaak dat ze ons pas kunnen inhuren als er onenigheid is. Daarom gaat VP Contra te werk via tussenpersonen of zogenaamde ambassadeurs. “Wij hebben een groot netwerk waar we graag gebruik van maken”, aldus Olaf. Verder geeft hij een voorbeeld van een aanpak. De dag vóór het interview was er een brand geweest bij een veebedrijf in Tegelen. Een medewerker houdt alle nieuwtjes bij en stuurt deze door in een groepschat op Whatsapp. Door haar uitgebreide netwerk, heeft VP Contra Expertise een persoon beschikbaar die werkzaam is in de agrarische sector. Deze gaat dan rondbellen om een goed woord te doen voor VP Contra Expertise. “Wij kunnen mensen niet dwingen in hun eigen geluk. Dus als ze onze hulp niet willen, hebben wij pech”, geeft Olaf aan. Direct bellen naar de gedupeerde doet VP Contra eigenlijk niet. Tegenwoordig krijgt het bedrijf wel steeds meer opdrachten waarbij mensen VP Contra Expertise hebben gevonden via het internet. Dit is volgens Olaf positief, omdat bedrijven of particulieren niet zo maar alles meer aannemen van de verzekeraars en dus voor zichzelf hulp gaan zoeken.
Hoe is VP Contra ontstaan?
“Het helpen van mensen is hartstikke leuk om te doen”, geeft Olaf aan. Hij is sinds 2004 begonnen met VP Contra Expertise, omdat hij het niet helemaal eens was met de aanpak van zijn vorige werkgever. “Ik heb daar zakelijk zowel privé veel voor moeten laten. Het heeft veel energie, tijd en geld gekost.” Uiteindelijk heeft dat een mooi bedrijf opgeleverd dat klaar staat voor de mensen. Het is dan ook niet gek dat een aantal werknemers van VP Contra Expertise binnen zijn gekomen, nadat zij zijn geholpen bij een schadegeval. Dit kenmerkt Olaf als persoon. Volgens hem is geld niet alles, maar is iemand helpen met VP Contra Expertise een betaalde hobby geworden.
Olaf geeft graag zijn persoonlijke touch aan een traditionele aanpak
Dit komt omdat ze binnen het bedrijf gaan voor een persoonlijk aanpak. “Wij werken nauwelijks met dossiernummers, wij schrijven liever gewoon de naam van het bedrijf of de persoon op”, zegt Olaf. VP Contra Expertise wilt er voor de mensen zijn tijdens hun schadegeval, maar ook daarna. Wanneer het volledige proces is afgelopen, nodigt Olaf ze nog eens uit op zijn kantoor om te achterhalen hoe het met de gedupeerde gaat en hoe zij de samenwerking met VP Contra Expertise hebben ervaren. Olaf gaat zelfs nog verder in zijn persoonlijke aanpak: “Zo koop ik mijn eigen spullen alleen maar bij klanten. Kleding ga ik halen bij kledingwinkels die wij taxeren, brood bij de bakker die wij taxeren. Ik heb een goede relatie met klanten en heb zo ook heel veel vrienden gemaakt. Die heb ik leren kennen bij een schade. Het is een traditionele aanpak, met een persoonlijke touch. Dat is mijn doel.”
Uw continuïteit is onze prioriteit.