De Nationale Caravanpas biedt niet alleen dekking voor caravans, maar ook voor campers en
vouwwagens. “Campers is dan weer een geval apart”, vertelt Erik. “Een camper heeft een motor,
caravans en vouwwagens hebben dat niet. De monteur moet dus verstand hebben van motoren,
terwijl de meeste caravanreparateurs daar geen kaas van gegeten hebben. Daarnaast lijkt de
Caravanpas niet aantrekkelijk voor campers, terwijl dat weldegelijk zo is. Daarom hebben we ook een
Camperpas geregistreerd, die we in de nabije toekomst verder gaan uitwerken.”
Taal is een hekel punt, maar gelukkig niet voor de klanten
Meer dan 100 reparatiebedrijven, caravanbedrijven en caravandealers in Nederland zijn aangesloten bij NCP, maar ook buiten de landsgrenzen timmert NCP hard aan de weg. “Onlangs hebben we besloten om ook uit te breiden naar Europa. Inmiddels zijn we actief in delen van Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Kroatië en Duitsland. We zijn dus enorm aan het groeien. Als mensen in specifieke delen van deze landen op vakantie gaan en een probleem met hun caravan hebben, kunnen ze gebruik maken van ons groeiende netwerk. Een voordeel van de pas in Europa is dat onze klanten de taal niet hoeven te spreken en toch pechhulp voor hun caravan kunnen regelen. Ook hoeven ze slechts één telefoontje te plegen en alles wordt voor hen geregeld. Je bespaart dus erg veel tijd en kunt blijven genieten van je vakantie.” Om een dekkend Europees netwerk uit te rollen, heeft de Nationale Caravanpas partners nodig in het buitenland en daar is Erik actief mee bezig. “Een uitdaging is de taal. Niet iedere monteur in Europa spreekt Engels, waardoor het moeilijker is te communiceren over de problemen aan de caravan.”
Regelmatige kwaliteitscontrole moet de service langzaam maar zeker beter
maken
Het is als bedrijf niet alleen belangrijk om relaties met partners te onderhouden, maar ook om ervoor te zorgen dat klanten die een pas hebben een goede service krijgen op het moment dat er iets mankeert aan de caravan. “Als er een monteur is langs geweest bij een klant, nemen we telefonisch contact op om te vragen of hij of zij naar tevredenheid is geholpen. Het is voor ons lastig in te schatten of een reparateur zijn werk goed doet of niet. Om een betrouwbaar beeld te krijgen hebben we meerdere recensies van klanten voor nodig. Als wij over circa 5 jaar een goed schadeoverzicht hebben, dan kunnen we concluderen over welke partners vaak wordt geklaagd en welke wij dus eventueel moeten laten gaan. Op het moment hebben we nog te weinig reparatiecijfers om hier een conclusie over te trekken.”
Een stabiel reparateursnetwerk als fundament
De Nationale Caravanpas staat nog in de kinderschoenen. “Op dit moment hebben we een paar honderd passen uitgegeven en hebben we zo’n 150 partners”, vertelt Erik. “Het is belangrijk om eerst een goed netwerk op te bouwen, voordat je veel passen gaat verkopen. Zonder stabiel netwerk kunnen we niet alle klanten met een pas voorzien van de beloofde pechhulp. Daarnaast moeten bedrijven zich beschikbaar willen stellen om pechhulp op locatie te bieden. De klant moet namelijk ongestoord kunnen blijven genieten van de vakantie. Als de klant zelf naar een reparateur moet gaan, is dit natuurlijk minder het geval.”
NCP heeft tal van mogelijkheden voor de toekomst
Erik is druk bezig om de Nationale Caravanpas uit te bouwen tot een volwaardig product. Hij wil bijvoorbeeld een webshop opzetten waar je een caravan kunt aanbieden, maar ook caravans kunt kopen. “De site hebben we onlangs gelanceerd. Daarnaast willen we ook dat mensen in de toekomst caravans kunnen huren, maar dat concept zijn we nog verder aan het uitwerken. Tot slot willen we nog graag een onderhoudsservice bieden.”
Erik zou graag meer gaan adverteren in samenwerking met zijn partners. Hiervoor gaat hij alle partners één voor één af en dat kost tijd. “Er is geen overzicht van alle mensen die een caravan hebben. Ik ga dus bij partners langs, zodat zij kunnen adverteren. Daarnaast zitten we er nog aan te denken om te adverteren bij caravanstallingen, hier zit natuurlijk onze doelgroep voor de website. We moeten gewoon een Europees bedrijf worden met de bijbehorende naamsbekendheid. Het kost veel tijd, maar ik vind het ook hartstikke leuk om te doen.”, aldus Erik.
De klant moet ongestoord kunnen blijven genieten van een vakantie, daarom is er NCP.