“Van 5 kleuren verf naar 168 kleuren verf én meubels!”

door: Appart Media

Echt Sylvia Schouten, eigenaresse van L’Authentique, ademt creativiteit. Geboren in Den Haag, maar al op jonge leeftijd verhuisd naar Limburg. Ze heeft van haar passie haar werk kunnen maken. Met een breed assortiment aan verf én meubels bedient zij haar doelgroep van haar eigen stijl.

De start van L’Authentique is geen standaard verhaal en is meer berust op een samenloop van omstandigheden en toeval dan dat Sylvia al van jongs af aan het idee had om een eigen bedrijf op te starten. “Het is inmiddels alweer even geleden, maar toen ik werkzaam was bij mijn eerste fulltime baan, werd ik plots 100% afgekeurd wegens een bijzondere vorm van hoofdpijn.” Gewoon werken was dus geen optie meer, en dus zocht Sylvia naar iets nieuws. “Daar zat ik ineens, thuis en zonder iets om handen. Lastig, want ik ben echt iemand die graag bezig is en een uitlaatklep nodig heeft. Dus stopte ik veel tijd in het maken van muurschilderingen, iets wat ik al langer deed.” Schilderen en kamers inrichten; allemaal hobby’s van Sylvia waar ze ineens weer veel tijd voor had. “Toen het UWV hun werkwijze veranderde en me de mogelijkheid bood om zelfstandig ondernemer te worden, besloot ik het roer om te gooien en greep ik die kans met twee handen aan”, zo vertelt Sylvia.

Vol passie en overgave stortte Sylvia zich op haar eigen bedrijf. Op haar eigen manier én op haar eigen tempo. “Vanuit het UWV heb ik 3 jaar de tijd gekregen om te proberen mijn eigen bedrijf op te starten. Zodoende heb ik in 2006 mijn eigen bedrijf ‘Grootmoeders Kastje’ kunnen opzetten. Hierbij richtte ik me voornamelijk op het restaureren van kinderkamermeubels. Werkzaamheden die ik verrichtte vanuit onze eigen schuur en waar ik tegelijkertijd ook een soort winkeltje had opgezet.” Kindermeubels waren een logische keuze op dat moment; met zelf jonge kinderen was inspiratie continu aanwezig. “De winkel was toentertijd alleen op afspraak geopend zodat ik mij goed op de aanvragen en opdrachten kon richten die ik binnen kreeg. Gelukkig verkochten de meubels zich ontzettend goed. Tijdens het restaureren van een meubel, knapte ik ze ook gelijk op door ze te verven in eigen gemaakte kleuren. Over deze kleuren kreeg ik weer veel vragen, voornamelijk of deze verf ook toepasbaar was op muren. Na de zóveelste vraag besloot ik er iets mee te gaan doen en ben ik begonnen met het creëren van eigen recepten voor 4 tot 5 kleuren”, vertelt Sylvia.

Eigenlijk toeval dat ze de verfwereld inrolde, zo blijkt wel uit haar verhaal. Maar toevalligheden komen nooit alleen bij Sylvia, zo lacht ze. “Zo ben ik ook bij mijn verfleverancier terecht gekomen. Ik was nog veel te klein om echt een leverancier in de arm te nemen, maar ik belde per ongeluk het verkeerde nummer en opeens had ik een potentiële leverancier aan de telefoon.” Er was alleen één probleem, of een uitdaging, zoals Sylvia het noemt; de minimale afname van 400 liter. “Ons vakantiegeld werd opgeofferd en geïnvesteerd in 400 liter verf; witte verf. Zo konden we zelf alle gewenste kleuren mengen. Hoe we dit deden? We kochten een tweedehands, traditionele mengmachine en zo ontstond de verf die we als vandaag de dag verkopen als krijtverf, kalkverf of originele L’Authentique-kleuren.” En nu, 10 jaar later, heeft Sylvia samen met haar team ruim 35 ‘recepten’ ontwikkeld waarmee ze meer dan 168 kleuren kan mengen.

Sylvia beseft zich maar al te goed dat de snelle groei van L’Authentique niet alleen komt door toeval, maar vooral ook door de juiste mensen om je heen verzamelen en hard, én met passie, werken. “Een belangrijk persoon in de groei van L’Authentique is mijn agent, Henry Kippers.” Hij benaderde Sylvia in 2012 met de vraag of zij een samenwerking zag zitten en of hij het agentschap van L’Authentique op zich mocht nemen. Sylvia; “Een grote stap, want wanneer je met een agent gaat werken dan brengt dat ook gevolgen voor groei en bedrijfsgrootte met zich mee.” Na lang en goed nadenken besloot Sylvia de knoop door te hakken en de stap te wagen. Een samenwerking was geboren en de handen werden ineengeslagen om alle benodigdheden voor haar nieuwe agent te verzamelen. “Vrienden, familie; iedereen kwam helpen om de kleurenkaarten te maken, de presentatiebakken in elkaar te zetten en de verf te mengen. Aan het einde van de rit hadden we een hele serie klaar waar Henry mee op pad kon; het grote avontuur kon starten!” Samen met Henry werd de groei van L’Authentique gestaag doorgezet, en door Henry’s passie voor meubelen én de achtergrond van Sylvia kwam al snel ook de volledige meubelcollectie erbij. “De naam is officieel dan ook volledig L’Authentique Paints & Interior”, aldus Sylvia.

Inmiddels worden de producten van L’Authentique niet alleen in Nederland verkocht, maar ook in Scandinavië, Duitsland en België groeit de bekendheid van het merk. Sylvia: “in 2012 heb ik gezegd: ‘Over 10 jaar wil ik een eigen meubellijn compleet met servies, geurkaarsen en meubels.’ Deze visie streef ik nog steeds na.” En ondanks dat ze nog vier jaar te gaan heeft, is haar eigen meubellijn al een feit. Ditmaal niet gericht op kindermeubels, maar een echte, luxe meubellijn die geschikt is voor home-styling. “In mijn inspiratie qua designs laat ik me vaak leiden door trends. Zo was mijn eerste lijn gericht op de landelijke stijl. Uiteraard is een trend nooit leidend, maar volg ik echt mijn eigen gevoel”, zo vertelt Sylvia. “Mijn hart ligt bij het Scandinavische design; strak, tijdloos en modern. Die stijl wil ik dan ook meer doorvoeren in de producten en identiteit van L’Authentique, zodat zowel de verfcollectie als de meubels echt onderdeel worden van een beleving, identiteit en stijl. Kwaliteit en vakmanschap staat voorop, maar die herkenbare stijl vormt de basis van L’Authentique...”

Ondanks de invloed van trends doe ik altijd alles vanuit mijn hart en gevoel.