“Van business in de Randstad naar eigenaar van een lokaal autobedrijf ”

door: appart

Ysselsteyn Dat het van belang is om altijd de kleine lettertjes van een bericht te lezen, heeft Martijn Berende wel geleerd. Door dit eenmalig niet te doen, was hij bijna zijn huidige baan én de bedrijfsovername misgelopen. Gelukkig voor hem heeft José, zijn vrouw, wel oog voor de kleine lettertjes. Martijn trok de stoute schoenen aan en besloot de stap te wagen; zijn kennismaking met Gommans & de Wit!

“Van origine kom ik uit Brabant,” begint Martijn het gesprek. “Vanuit hier heb ik een groot gedeelte van mijn leven gewerkt in de Randstad.” Het bedrijf waarvoor Martijn werkte bood hem na jaren ervaring de kans om hun vestiging in Limburg te gaan leiden en dus was de verhuizing naar het Zuiden een feit. “Ik verhuisde al snel naar Noord-Limburg, waar ik leidinggevende werd van een hele locatie, als onderdeel van een landelijke leasemaatschappij.” Maar het avontuur duurde niet oneindig. Martijn; “Toen de vestiging werd gesloten kreeg ik het aanbod om weer terug te gaan naar de Randstad. Iets waar ik echt geen zin in had, ik had het immers prima naar mijn zin in Limburg!” En dus kon het solliciteren beginnen. “Bij Gommans & De Wit kwam er een vacature als verkoper vrij. Hier lagen eerlijk gezegd mijn ambities niet, waardoor de vacature voor mij al was ‘afgeschreven’. Gelukkig las mijn vrouw in de kleine lettertjes dat er een mogelijkheid was tot een bedrijfsovername. Deze mogelijkheid zag ik wél zitten; dus ging de sollicitatie de deur uit!” Al snel kon Martijn langskomen in Ysselsteyn en tijdens de eerste afspraak was er meteen een goede klik.

“Uiteindelijk ben ik het eerste jaar in loondienst bij Gommans & De Wit gaan werken, om ook te ervaren of die goede klik bleef én met iedereen er was. Gelukkig zat dit helemaal goed en kon ik na een jaar gewerkt te hebben in loondienst beginnen met de bedrijfsovername van Gommans & De Wit.” Gommans & De Wit is inmiddels een begrip in Ysselsteyn en omstreken. Een bedrijf dat eigenlijk uit twee sub-bedrijven bestaat; enerzijds is het een leasemaatschappij en anderzijds een traditioneel autobedrijf waarbij auto’s verkocht, gerepareerd en hersteld worden. Een onderverdeling die vooral in het aanbod te zien is, maar niet merkbaar is voor klanten of werknemers. “Op dit moment werken er zo’n 10 werknemers bij Gommans & De Wit. Iedereen heeft zijn of haar eigen sterke punten, maar we vullen elkaar ook goed aan”, zo vertelt Martijn. “Iedereen heeft overal een eigen goede kennis van, maar de kruisbestuiving is er ook zeker; de collega’s die gespecialiseerd zijn in de leasing helpen ook in de autoverkoop en andersom.” Door de diverse specialiteiten en brede kennis kan Gommans & De Wit een grote variatie aan klussen accepteren. Of het nou om het inrichten van een wagenpark voor een bedrijf gaat of het vervangen van een accu; het team van Martijn regelt het!

Zelf is Martijn als eigenaar veel operationeel bezig. “In principe zou ik bijna overal binnen het bedrijf aan de slag kunnen omdat je hier in zo’n klein en hecht team echt van alle kanten iets meekrijgt, maar als eigenaar zijnde wil je natuurlijk liever de geschikte personen op de juiste plek plaatsen. Het plaatsen van de werknemers binnen het bedrijf lukt mij tot nu toe goed. Voor mij blijven er nu teveel andere taken over waardoor er minder tijd overblijft voor de strategische kant van mijn vak. Dit mis ik soms, ondanks dat ik de afwisseling heerlijk vind.” Een toekomstdoel is er dus zeker; de tactische kant van het bedrijf verder verkennen en ontwikkelen. “Gelukkig is zoiets hier niet heel urgent. Toen ik Gommans & De Wit overnam was het bedrijf al heel goed geregeld en stond het echt. Cijfers inzien was geen probleem”, zo vertelt Martijn. “Dat straalt natuurlijk wel vertrouwen en stabiliteit uit. En daarbij; het bedrijf liep al goed, dus waarom de strategie dan 180 graden omgooien?”

Dit betekende natuurlijk niet dat Martijn geen veranderingen door heeft gevoerd binnen het bedrijf, want meegaan met de tijd is natuurlijk binnen iedere branche belangrijk. Maar de écht grote veranderingen bleven uit. Zo heet het bedrijf, ondanks de overname, nog steeds Gommans & De Wit, wat verwijst naar de oud-eigenaren. Een goed doordachte keuze, zo vertelt Martijn al snel. “Het bedrijf is een echt dorpsbedrijf en heeft onder de huidige naam een grote naamsbekendheid opgebouwd. De naam Gommans & De Wit is ontstaan door de samenwerking van twee vrienden die dit bedrijf zijn opgestart, namelijk Wim Gommans en Jeu de Wit. Jeu is een geboren en getogen Ysselsteyner, er wordt dan ook nog vaak naar gevraagd wanneer vaste klanten binnenstappen.” En dan worden de klanten niet teleurgesteld. Oud-eigenaar Jeu de Wit loopt nog regelmatig rond in het bedrijf, om een handje te helpen of om de fijne werksfeer weer even te ervaren.

“Er is bij ons een goede combinatie tussen hard werken en lol maken. Drie keer per dag heeft iedereen samen pauze waarin ze even kunnen afschakelen. Verder heeft iedere werknemer ook zijn eigen verantwoordelijkheden en hierbij de bijkomende vrijheid, iets wat iedereen ook erg serieus neemt. Zo komen werknemers vaak naar mij toe om te vertellen dat ze een probleem hebben en ook daadwerkelijk over een oplossing hebben gedacht en deze willen uitleggen. In mijn ogen is iedere oplossing goed, zolang er maar over is nagedacht.” Een zelfstandigheid die zorgt voor goede oplossingen; maar vooral ook slimme oplossingen. “Middels slimme oplossingen houden wij onze klanten mobiel tegen een redelijk bedrag, dat is wat ons streven is!”

“Maar niet alleen de vorige eigenaren en onze werknemers hebben het bedrijf gemaakt tot wat het nu is, ook de omgeving heeft bijgedragen aan onze werkwijze en visie”, aldus Martijn. De SsangYong-auto’s zijn daar hét voorbeeld van. “De auto’s van SsangYong staan bekend als echte terreinwagens. In onze directe omgeving bevinden zich veel agrariërs, die zo’n auto als het perfecte werkvoertuig zien. En daar voorzien wij ze natuurlijk graag in!” Wie nu dus een rondje door Ysselsteyn rijdt, ziet een hele hoop SsangYongs rijden.

In de omgeving heeft Gommans & De Wit dan ook een bekende naam én proberen ze zich actief te onderscheiden van de concurrenten. Als garage weten zij zich te onderscheiden in hun flexibiliteit en het helpen met zoeken naar oplossingen. Martijn: “Wij zijn als bedrijf 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar. In principe staat mijn telefoon nooit op stil, ook niet wanneer ik slaap. Als iemand om vier uur in de nacht autopech heeft, dan staan we klaar om deze persoon te helpen.” Proactief handelen, inspelen op de vraag van de klant en daarbij ook een oog voor de toekomst hebben zijn pijlers waar Martijn zich op focust. “De ontwikkelingen in de markt mogen we zeker niet vergeten. Zo is er bijvoorbeeld de opkomst van connected-cars; wij als garage krijgen in de toekomst een seintje wanneer er een foutmelding is. Door deze connectie kunnen wij proactief meedenken met onze klanten en middels een appje of telefoontje de klant gelijk helpen. Zo willen wij in de toekomst naar onze klanten toe gaan in plaats van andersom.”

Ontwikkelingen als deze vindt Martijn niet eng, maar leveren hem juist weer nieuwe kansen op. “Elektrische auto’s, het delen van auto’s en het nadrukkelijk meedenken met auto’s, dit zijn allemaal onderwerpen die ik erg interessant vind voor de toekomst. Zo geloof ik ook dat wij in de toekomst geen auto meer verkopen maar ons meer focussen op een overeenkomst opstellen om gebruik te kunnen maken van verschillende auto’s, beschikbaar op het moment dat de klant een auto nodig heeft in de gewenste vorm. Flexibiliteit en ontwikkelingsbereidheid vormt de kern!”

Er is een goede combinatie tussen hard werken en lol maken.