Dat ‘thuis-gevoel’ en het prettige werken bij Drost Coatings is volgens Patrick gemakkelijk te verklaren. “Het allerbelangrijkste binnen Drost Coatings vinden wij het in contact staan met de schilder. Wij leveren hem de middelen om de laatste veranderingen in een verbouwing of renovatie te kunnen realiseren. Zo staan we altijd dicht bij het eindresultaat. En wanneer je een positieve bijdrage kan leveren aan dat eindresultaat middels goede producten, dan krijg je al snel ook positieve feedback en reacties”, aldus Patrick. En juist die focus op goede producten en kwaliteit heeft Drost Coatings zo ver gebracht. “We mogen dan misschien niet de allergrootste leverancier zijn, maar daar zijn we ook niet mee bezig. Wij willen vooral opvallen door kwaliteit.”
Inmiddels bestaat het familiebedrijf al meer dan 100 jaar en aan ervaring is er dus geen gebrek. De nieuwe generatie gaat dan ook telkens op zoek naar nieuwe uitdagingen. Patrick; “De uitdaging van kwaliteit gaat nooit weg maar verandert wel met de tijd. Wij zijn als bedrijf niet verbonden aan een groot concern hierdoor zijn wij vrij in onze eigen keuzes en ontwikkelingen. Verschillende grondstoffen, producteigenschappen of wat dan ook; we kunnen alle kanten op en gebruiken dan ook alle mogelijkheden om tot de beste verf te komen.” Een positie die ze koesteren binnen het bedrijf. “Door de enorme vrijheid die we hier in hebben kunnen we ook specialiseren in bepaalde verfsoorten. Met de focus op duurzaamheid hebben we bijvoorbeeld de afgelopen jaren gekeken naar de veelvoorkomende vragen en verfsoorten, om hier een ultieme combinatie in te ontwikkelen.”
En juist de combinatie met duurzaamheid is vandaag de dag een ‘hot-item’ in de verfwereld. Patrick vertelt; “Duurzaamheid is in onze branche niet alleen een mooi verkooppraatje, maar ook echt noodzakelijk. Op dit moment worden de meeste verfsoorten gemaakt van aardolie, een fossiele brandstof. Er komt een moment dat deze aardolie op zal zijn.” De verfbranche staat dus aan de vooravond van een noodgedwongen verandering, dat blijkt. Bij Drost Coatings is de R&D afdeling dan ook dagelijks bezig met het ontwikkelen van verfsoorten die biobased ontwikkeld kunnen worden. Patrick: “Het ontwikkelen van milieuvriendelijke verfsoorten is onze nummer één prioriteit op dit moment. Een verfsoort kan op verschillende manieren milieuvriendelijk zijn. Het kan bijvoorbeeld erg veel milieuvriendelijke stoffen bevatten óf je kunt je focussen op het ontwikkelen van een verfsoort die extra lang blijft houden. Zo zijn wij op dit moment bezig met het ontwikkelen van een verfsoort die voor 50% bio-based is én 10 tot 12 jaar houdt met een goede dekking en kleurbehoud.” Met hun eigen team, kennis en ervaring heeft Drost Coatings een omgeving gecreëerd waarin ze kunnen experimenteren, testen en ontwikkelen, om zo telkens de verfbranche te verrassen met nieuwe, verbeterde producten.
De eigen R&D-afdeling van Drost Coatings heeft dan ook een belangrijke rol in de hedendaagse aanpak. “Verf ontwikkelen is méér dan ‘gewoon wat stoffen samenvoegen”, zo lacht Patrick. “Het is kennis, experimenteren en vooral ook aanvoelen wat er speelt in de markt en waar de behoeftes liggen. Je werkt continu in een spanningsveld tussen behoeftes van de schilders en de mogelijkheden van de grondstoffen en technieken.” Een diversiteit die de eigenaar aanspreekt. Van het bedenken van nieuwe verfsoorten tot aan de verkoop en de promotie in de branche, alle facetten behoren tot de dagelijkse werkzaamheden van Drost Coatings. Patrick; “Binnen de verfsector liggen volop uitdagingen. Verf heeft zelf bijvoorbeeld geen goed imago, het blijft een ‘vies iets’ volgens de eindconsument. Aan ons dus de uitdaging om het product meer sexy te maken.” En hoewel de eindconsument niet de directe doelgroep van Drost Coatings is, dat is immers de schilder, werken we wel hard aan het vermarkten van het product ‘verf’. “We denken vooral groen, niet alleen omdat het simpelweg moet in onze branche, maar ook omdat het een wereldwijde trend is waar mensen zich mee kunnen associëren. In combinatie met kwaliteit willen we zo bewustzijn brengen bij de eindconsument. Mensen eten gezond, leven gezond; waarom dan ook niet voor een ‘gezonde’ verf kiezen?”
Met al deze vernieuwingen en ontwikkelingen bevinden zich er binnen Drost Coatings genoeg uitdagingen voor het personeel. Het bedrijf richt zich op ontwikkeling van verfsoorten, duurzaamheid en profilering in de markt, maar werkt natuurlijk ook continu aan nieuwe kleuren. Een nauwe samenwerking tussen alle afdelingen is dan ook een vereiste, zo bevestigt Patrick. “De nauwe samenwerking is hier echt optimaal. De werksfeer is goed; we zijn een echt familiebedrijf en dat proberen we ook uit te stralen naar onze medewerkers. Niemand is bij ons een nummertje; een werknemer niet en een klant ook niet. Uiteindelijk is iedereen een onderdeel van ons bedrijf en doen we er alles aan om elkaar te blijven uitdagen.”
Drost Coatings & appart
Met een duidelijke visie op hun branche en de te volgen ontwikkelingen, bouwt Patrick samen met zijn team verder aan het bedrijf. “Natuurlijk zien wij ook kansen in onze markt en om die te benutten willen we ook samenwerken. Wij zijn expert in ons vakgebied en om de juiste benadering naar onze klant te zoeken hebben we soms ook de expertise van anderen nodig.” En juist vanuit dat uitgangspunt is Drost Coatings alweer vijf jaar een vaste opdrachtgever van appart. Écht vanaf het begin dus. Waar zij de groei van appart van dichtbij meemaakte, maakte het team van appart dit ook bij Drost Coatings mee. “We willen inspelen op kansen. Of het nu gaat om nieuwe regels van de overheid, beurzen waar onze doelgroep zich bevindt of het lanceren van een nieuw product; we grijpen telkens onze kans”, zo vertelt Patrick. “In de toekomst willen we ons nog meer gaan profileren als het bedrijf dat écht staat voor een kwalitatief en duurzaam verfproduct. Dit mag nog beter gecommuniceerd worden naar de buitenwereld. In principe zou iedereen in de branche ons verhaal moeten kennen en weten waar wij sterk in zijn. Klanten binden en nieuwe klanten boeien, dat is ons doel.” En natuurlijk kan ook de offline verfwereld dan niet zonder de online middelen. “De nieuwe generatie schilders zijn opgegroeid in een online wereld. Schilderen is natuurlijk een offline beroep, maar om onze (nieuwe) doelgroep te bereiken zullen we het moeten combineren met online. Volop uitdagingen waar we de komende periode ook zeker samen weer aan zullen gaan werken!” En vanuit het motto ‘Als je iets wil, doe het dan’ zijn de eerste stappen richting ontwikkeling alweer gezet.
To be continued!
Wat de natuur niet kleurt, dat kleurt Drost.