“Aanbevelings-marketing in haar puurste vorm”

door: Appart Media

Roermond Jurrien Blom is sinds 2012 franchise ondernemer bij BNI; een internationale netwerkorganisatie met een duidelijke visie; verbinden, aanbevelen en omzet genereren. Een concept dat hem meteen triggerde, ook al had hij vóór 2012 nog nooit van het concept gehoord. “Mijn broer vertelde mij voor het eerst over BNI. Hij was lid van een BNI-chapter en sprak hier zó enthousiast over, dat ik het wel moest uitzoeken”, aldus Jurrien.

“Waar veel ondernemers moeite mee hebben, is dat ze fantastische producten kunnen maken en hele mooie diensten leveren, maar vervolgens het product niet kunnen verkopen. De uitdaging ligt hierbij vooral in het onderscheiden in de hedendaagse markt; naast jou doen vaak nog 10 anderen in je omgeving hetzelfde. Daarbij komt ook nog dat natuurlijk niet iedereen een echte verkoper is”, vertelt Jurrien. En dat is waar BNI haar meerwaarde levert. Jurrien: “ BNI helpt mensen het gehele proces van sales te vergemakkelijken. Dit doen zij door met elkaar samen te werken en elkaar aan te bevelen bij bedrijven of consumenten. Eigenlijk is het een heel simpel concept; je pitcht, vertelt wie je zoekt en jouw mede-BNI’ers gaan op zoek voor je…” De zogenoemde zoekvragen zijn dan ook essentieel in de aanpak van de BNI; stel je een goede zoekvraag dan is je kans op succes vele malen groter dan wanneer je alleen jouw verhaal deelt. “De zoekvragen, daar draait het om. Alle zoekvragen die worden gesteld, probeert iedereen in de loop van de week op te lossen, want bij BNI is het natuurlijk een aanbevelings-marketing.”

Die aanbevelings-marketing ontstaat niet vanzelf, maar groeit naarmate de leden er zelf aandacht en tijd in investeren en commitment tonen. Een bekend gezegde binnen BNI-chapters is dan ook wel ‘vrijwillig, maar niet vrijblijvend’. Jurrien legt dat uit; “Op het moment dat je lid wordt doe je dat wel met het idee dat je ook echt elke week er bij bent. Verplichte aanwezigheid, actief betrokken zijn en mensen aanbevelen vormen de kern. Het concept draait om geven én nemen, alleen zo realiseer je een mooie omgeving samen.” Juist dat iedere week aanwezig zijn is voor velen nog wel eens een uitdaging. Jurrien: “Het systeem van BNI kiest er bewust voor om elke week een bijeenkomst te houden zodat er echt onderling verbinding ontstaat. Deze bijeenkomsten worden iedere week op een vaste dag en tijdstip gepland; namelijk tijdens de ontbijturen. Een ondernemer plant immers geen afspraken om zeven uur in de ochtend; een tijdstip dat dus zéker iedereen kan!”

Als franchise-ondernemer van het internationale BNI-platform heeft Jurrien de leiding over een aantal chapters in de regio Noord-Brabant en Noord-Limburg. Daarbij horen natuurlijk ook diverse verantwoordelijkheden én vaak vroeg opstaan, want de meeste sessies worden door hem zelf bijgewoond. “Het begeleiden van bestaande groepen en het opzetten van nieuwe groepen vind ik erg leuk. Hierbij coach ik de groepen zodat er goede resultaten worden geboekt. Daarnaast ben ik bezig met een aantal mensen om nieuwe groepen in Venray en Deurne op te starten. Zo blijven we gezamenlijk ons netwerk vergroten.”

“Wat ik het leukste vind aan mijn werk, is ondernemers helpen hun netwerk open te stellen voor anderen. Middels kennisdeling probeer ik hen te leren hoe zij niet alleen kansen voor zichzelf kunnen creëren, maar ook voor andere ondernemers”, zo legt Jurrien uit. “Een goed voorbeeld is een lid van BNI in Panningen. Als fotograaf haalt deze onderneming meer dan 30% van de omzet uit de klanten die via de BNI worden aanbevolen. Dát is natuurlijk waar we het voor doen…”

De uitdaging van de BNI is om de leden te blijven prikkelen en continu nieuwe elementen te ontwikkelen. Een uitdaging waar Jurrien zo zijn eigen methodes voor heeft. “Ik ben constant bezig met kijken hoe ik de ondernemers van BNI kan blijven ondersteunen, motiveren en trainen om ervoor te zorgen dat ze alles uit zichzelf halen. Ik geef hiervoor extra trainingen op het gebied van presentatieskills, ondernemersskills en het opzetten van goede offertes, naast de trainingen die binnen BNI worden verzorgd. Door deze trainingen hoop ik iedere ondernemer te kunnen helpen en ondersteunen, zodat zij alleen maar meer kunnen groeien.”

Stilstaan is geen optie, zeker niet in de dagelijkse bezigheden van Jurrien. Voor zo’n drukbezette man vroegen wij ons af of hij nog toekomstdromen heeft? “Mijn ambities zijn om te blijven groeien. Eind 2019 zou ik graag zeven groepen in mijn regio actief willen hebben met elk gemiddeld 25 leden. Op dit moment zijn er al vier groepen actief, dus er is nog genoeg werk aan de winkel. Nieuwe groepen die ik op wil gaan starten of die al in ontwikkeling zijn, bevinden zich in Deurne, Venray en in Someren. Gezamenlijk met de vier groepen die ik nu al begeleid in Weert, Panningen, Venlo en Cuijk, mogen wij dan wel stellen dat we Noord-Brabant en Limburg goed vertegenwoordigen.”

Mooie toekomstdromen die ook zeker een uitdaging zullen gaan vormen. “De BNI is van origine een Amerikaans systeem en er wordt dan nog wel wat terughoudend op gereageerd hier in Nederland. Men vindt zichzelf daar te nuchter voor, noemt het soms zelfs een sekte.” Maar, dat is het absoluut niet, zo benadrukt Jurrien. “BNI is gebouwd op een gedachtegoed dat écht meerwaarde kan leveren aan een organisatie en ik ben er van overtuigd dat nog veel meer ondernemers kunnen groeien door zich hierbij aan te sluiten. Maar men moet het vooral zelf ervaren. Mensen moeten niet afgaan op aannames, maar gewoon een keer als gast vrijblijvend bij een van onze groepen aansluiten. Bij BNI mag iedereen aansluiten, het is niet alleen voor ondernemers, maar ook voor werknemers. En het kan best zijn dat er iets uitkomt of niets uitkomt, maar dat maakt niet uit, niet geschoten is namelijk altijd mis... Het is uiteindelijk de ervaring die telt en jou als ondernemer, medewerker en als mens rijker maakt.”

het is vrijwillig maar niet vrijblijvend