“Brinkman, generaties van kennis en kunde”

door: Appart Media

Reuver Drie generaties lang bestaat Brinkman Schilderwerken al. Waar het allemaal begon bij ‘opa Brinkman’, staat het bedrijf nu volledig onder leiding van zijn kleinzonen, Huub en Pim. De keuze voor de overname van het bedrijf door de 3e generatie was een logische stap; indirect werd het ondernemen ze met de paplepel ingegoten.

Een beschrijving geven van Brinkman Schilderwerken, dat was de vraag. Een gezamenlijk antwoord was het resultaat; een familiebedrijf! “Drie generaties inmiddels alweer”, zo vertellen Huub en Pim. “Dat betekent niet dat onze vader en opa nog meewerken, maar het tekent wel de cultuur; ook met klanten en werknemers gaan wij om als één grote familie.”

Huub en Pim zijn niet de standaard bazen zijn, iets waarvan ze vinden dat dat ook niet bij hen past. “Bij Brinkman Schilderwerken hebben we een platte organisatie, we doen niet aan rangen of verschillen. De schilder is ook gewoon een collega, net zoals een MT-lid dat is”, aldus de eigenaren. Door deze manier van werken proberen Huub en Pim een moderne werksfeer op te bouwen met een hechte groep mensen. Een visie die ze doortrekken naar hun opdrachtgevers. “Iedereen is gelijk, zo zien wij het. Door hechte samenwerkingen en transparant werken creëren we de mogelijkheid om een langdurige relatie op te bouwen met onze opdrachtgevers.”

De hechte band van het team is in de basis ontstaan omdat de twee eigenaren broers zijn. Hun band willen ze graag overbrengen binnen de werksfeer en cultuur bij Brinkman Schilderwerken. “Het voordeel aan het feit dat we broers zijn is dat we aan een half woord al genoeg hebben”, zo vertelt Pim. “Het is prettig dat je altijd met twee man sterk bent. Sparren of juist tegen elkaar schelden; daarna kun je gewoon weer verder.” Door deze manier van samenwerken zouden ze dan niet kunnen bedenken dat ze met een 'niet-familielid’ samen zouden werken als eigenaar. “Je werkt met je eigen naam, je naam staat op het spel en dat maakt het belang wel groot. Bij ons gaat het werk 24 uur per dag door in ons hoofd, de vraag is of dit bij een andere partner ook zo zou zijn.” De werkinstelling van Huub en Pim sluit nauw aan bij hun visie en drijfkracht. “Kwaliteit gaat altijd boven financieel gewin in persoonlijk opzicht. Dat maakt ons ondernemers”, zo vertellen beiden.

Het hebben van een familiebedrijf waarbij je nauw betrokken bent kent ook zijn nadelen. “Doordat je zo betrokken bent, kun je emotioneel gefrustreerd raken wanneer een opdrachtgever tegen je in gaat. Zo vinden wij het bijvoorbeeld ook erg moeilijk om dingen los te laten”, geeft Huub toe. Ondanks deze druk gaan ze wel iedere dag met veel plezier naar het werk. “Je probeert van elk werk iets moois te maken, want dat is het schildersvak. Je probeert een gebouw kleur te geven. Op deze manier is iedere dag weer anders." Een ander nadeel, wat voornamelijk door de vrouwen van de broers zo wordt gezien, is dat ze elkaar buiten werk nauwelijks zien. Hier is namelijk weinig behoefte aan, ze zien elkaar immers toch al vijf dagen per week. “Het is dat de vrouwen het zeggen. Wij zien elkaar van maandag tot vrijdag, dus wij komen niks te kort”, vertellen Huub en Pim lachend. "Maar verjaardagen en andere speciale gelegenheden worden zeker niet overgeslagen!"

Brinkman Schilderwerken bestaat inmiddels alweer 84 jaar. Pim en Huub zijn zelf al ruim 40 jaar nauw betrokken bij het bedrijf, waardoor ze de meeste veranderingen zelf hebben meegemaakt. "De grootste verandering zit hem in de samenwerking; nu selecteert de opdrachtgever het bedrijf om mee samen te werken op basis van de expertise die een bedrijf heeft. Vroeger werd er veel meer opgelegd; ik wil het zo geverfd hebben, met die materialen. Nu kunnen we zelf een plan maken, ook voor de lange termijn!" Om hier op in te spelen wil Brinkman Schilderwerken aantonen dat zij het beste resultaat voor de opdrachtgever kunnen realiseren. Door dit streven komt het niet snel voor dat Brinkman zich ergens voor hoeft te excuseren. Dit is dan ook één van de redenen dat de broers het bedrijf in een zin omschrijven als 'Man om man, woord om woord'. Duidelijke taal; Huub en Pim zijn mannen die zich houden aan de afspraak.

Het lijkt nu nog ver weg, maar over een aantal jaar bestaat het bedrijf al 100 jaar… Een vierde generatie? “Wellicht dat de kinderen dan aan het roer staan. Uiteraard alleen als ze dat zelf willen”, zo knikt Huub. Toch verklappen de twee dat ze het wel leuk zouden vinden, zo’n vierde generatie. “Als wij straks stoppen en het bedrijf door kan blijven groeien, dat zou natuurlijk wel mooi zijn…”

Het voordeel aan broers zijn is dat wij aan een half woord genoeg hebben.