Hun eerste éigen product; de V-Power Washer
De belangrijkste doelgroep voor Jo’s IJssalon zijn kinderen. Logisch natuurlijk, want als er iemand is die je blij maakt met een ijsje, dan is het een kind. “We beseffen ons heel goed dat die kinderen ook meteen de toekomst zijn. Als zij straks groot zijn en zelf kinderen hebben, dan kunnen zij ook weer met hun gezin hier naar toe komen. We willen ervoor zorgen dat het dorp ‘Jo’s-Minded’ wordt,’’ zo vertelt Dennis.
Dat de focus van Jo’s IJssalon ligt bij kinderen is duidelijk; telkens wordt er weer wat nieuws ontwikkeld om deze doelgroep te verrassen. Zo is er nu de mascotte; een levensgrote versie van het unieke logo van Jo’s IJssalon. “Destijds hebben design-studenten voor ons diverse logo’s ontwikkeld. Uit die logo’s mochten wij de ‘winnaar’ kiezen, en is uiteindelijk dit definitieve ontwerp gekomen,’’ aldus Johan. Maar hoe kwam deze mascotte dan tot stand? Dennis; ‘’Een eigen mascotte stond altijd al op mijn bucketlist, maar dat was enorm duur. Onlangs zagen we een site waar je ijsbeerpakken kon bestellen. Dit hebben we meteen gedaan. Mijn schoonmoeder heeft toen zelf de kleren, de tuinbroek en alle kenmerken van ons eigen logo erbij gemaakt. En voilá; onze eigen mascotte!’’
Die mascotte wordt het komende seizoen volop ingezet. Want een ijssalon is wél periode-werk. “In de winter zijn we gesloten; dan gaan we poetsen, naar beurzen en hebben we zelf ook vakantie’’, vertelt Dennis. Maar om ervoor te zorgen dat de regio Jo’s IJssalon niet vergeet in de wintertijd, zijn ze een unieke samenwerking aangegaan met de lokale supermarkt. Johan; “We vinden lokale samenwerkingen erg belangrijk. Ons aardbeienijs wordt gemaakt met aardbeien van de lokale boer, de melk halen we hier in het dorp. Zo ook met de supermarkt dus. In de winterperiode leveren wij halve liters ijs aan hen, die weer worden verkocht in de winkel. Zo kan iedereen óók in de winter genieten van ons ijs, ook al zijn we dicht.’’
Terwijl het dorp het ijs van Jo’s kan blijven eten in de winter, gaat de familie Lemmen in januari naar de beurs in Rimini, Italië. “Italië is natuurlijk het ijs-land bij uitstek, dat weet iedereen. De cultuur, de sfeer, altijd zon, mensen zijn er op vakantie en zijn vrolijk; het totaalplaatje klopt daar gewoon.’’ Maar toch is er een wezenlijk verschil tussen de kwaliteit van Italiaanse ijsmakers en het ijs zoals wij dat kennen, zo vertellen Johan en Dennis. “Ik weet heel zeker; als je hier op straat twee soorten ijs verkoopt, één die door een Nederlandse ijsmaker is gemaakt en één die op de Italiaanse wijze is gemaakt, dan kiest iedereen massaal voor het Nederlandse ijs. Het echte Italiaanse ijs is écht niet beter dan wat wij allemaal maken, maar de sfeer doet daar al heel erg veel.’’ Die sfeer haalden Johan en Dennis naar hun eigen ijssalon, tijdens de viering van hun 10-jarig bestaan. “Tijdens ons ‘feestweekend’ hebben we een Italiaan laten komen. Hij sprak geen woord Nederlands, kon geen mooie bolletjes scheppen, maar maakte er wél een hele show van. Mensen vonden het geweldig; die Italiaan is hun altijd bijgebleven.’’ Johan; “De gasten die de weken erna een ijsje kwamen halen vroegen naar ‘dat ijs van die Italiaan’. Hij had daar helemaal niets aan gemaakt, dat was gewoon van onszelf, maar dan zie je pas wat zo’n gevoel van een ‘echte’ Italiaan kan doen…’’
En waar ze in Italië niet vreemd zijn van een gekke smaak, blijft ook Jo’s bezig met nieuwe smaken. Want die aparte ijssmaken; dat is ook nog zo’n ding… Trends van gezond eten vliegen ons om de oren, de meest gekke smaken komen voorbij. Johan; “Bij ons zijn het soms wel aparte smaken, maar een aparte naam doet ook al veel! Zo heet ons bastogne-ijs ‘Mama Mia’; dat klinkt dan toch weer aantrekkelijker en verkoopt beter.’’ En de meest vreemde smaak die ze ooit hebben gemaakt? “We hebben enige tijd geleden meegedaan aan het project KERNgezond. Speciaal daarvoor hebben we vijf gezonde ijssmaken ontwikkeld; Yoghurt, Rabarber, Komkommer, Cranberry en Peer… Lekker? Sowieso! Maar je merkt toch dat iedereen neigt naar het oude, vertrouwde. Die standaard smaken, die verkopen nog steeds het beste!’’