Dat iedereen het leuk vindt om niet alleen Me & Marie cadeau te geven, maar ook om het cadeau te krijgen.
Inmiddels bestaat Me & Marie alweer 1 jaar en blijken de insteek en de diverse collecties van het merk een succes. “Binnen Me & Marie worden de meeste werkzaamheden door mezelf verricht. Van ontwerp en collectiesamenstelling tot aan inkoop en verkoop.’’ Door de vrijheid die Marianne op deze manier houdt in haar werk, heeft ze de mogelijkheid om de collectie samen te stellen naar eigen inzicht en stijl. “De producten van Me & Marie zijn gemaakt vanuit de overtuiging dat dit items zijn die ik zelf ook écht mooi vind. Het is een combinatie met invloeden van mijn eigen stijl, de hedendaagse trends en opgedane kennis tijdens mijn vorige werkzaamheden. Door mijn eigen identiteit toe te voegen is het merk herkenbaar, maar blijf je ook trouw aan de basis die Me & Marie kenmerkt. Vrouwelijk, maar toch stoer. Voor iedereen die bezig is met het creëren van sfeer, en het inrichten van zijn huis. Daar is Me & Marie voor!’’
Vooral in het proces van ontwerp en collectiesamenstelling ligt Marianne’s passie. Waar ze haar inspiratie opdoet? “Eigenlijk overal. Alles wat je ziet kan als inspiratie dienen. Ik kijk veel naar de mode; de kleuren en prints die zij gebruiken. Maar ook tijdschriften en woonprogramma’s volg ik natuurlijk actief.’’ De inspiratie uit mode is niet zo’n vreemde combinatie met Me & Marie; een groot deel van de collectie bevat een accent van textiel. “Je kan wel stellen dat ik een voorliefde voor textiel heb, ja. Vandaar ook de aanvulling van shawls in mijn collectie… Sowieso probeer ik altijd bepaalde elementen helemaal door te voeren in de gehele collectie, zodat er een eenheid ontstaat. Dat kan dan inderdaad met textiel, maar ik werk ook veel met andere natuurlijke materialen zoals rotan, hout of aardewerk,’’ zo vertelt Marianne.
De inspiratie voor Me & Marie komt niet alleen uit Nederland, ook in het buitenland zijn talloze invloeden en inspiratiepunten die mee worden genomen in het ontwerpproces. “Ik ga vaak naar het Verre Oosten, waarbij India bij uitstek mijn favoriete land is. De sfeer, de cultuur, de kleuren. Alles aan dat land vind ik fantastisch en dus vormt dat land een echte inspiratiebron voor me. Vaak zijn de Indiërs zich niet eens bewust van al het mooie wat het land te bieden heeft. De hele mindset is daar zo totaal anders dan bij ons. Maar ik vind juist dat zodra je daar als ‘buitenstaander’ komt, je die schoonheid wél ziet…’’
Marianne blijft vernieuwen en ontwikkelen; waar Me & Marie inmiddels één jaar bestaat breekt nu weer een nieuwe periode aan; haar nieuwe webshop gaat live. En hoewel deze webshop volledig B2B is ingericht, is ze ook druk bezig met het positioneren van het merk richting de consument. “Ik zoek continu naar een goede balans tussen de winkeliers en de eindconsument. Natuurlijk is het sowieso erg belangrijk dat een retailer het gevoel van Me & Marie kan overbrengen. Dat enthousiasme waar ik het mee heb gemaakt, dat wil ik ook hen laten overbrengen naar de consument. Uiteindelijk moet die consument zich kunnen identificeren met het merk; zij kopen, dragen en gebruiken mijn producten. Dat totaalbeeld wat ik probeer te creëren draagt natuurlijk bij aan het feit dat mensen zich identificeren met Me & Marie; de beleving is compleet omdat de collectie perfect bij elkaar aansluit.’’
“Uiteindelijk wil ik natuurlijk dat Me & Marie geliefd is bij de consument. Dat iedereen het leuk vindt om niet alleen Me & Marie cadeau te geven, maar ook om het cadeau te krijgen.’’
Waar dit jaar voor het eerst de webshop wordt ingezet voor de verkoop van haar collectie, is Marianne ook actief op beurzen en in de Cash & Carry’s. “Ik ga natuurlijk naar alle belangrijke beurzen in binnen- en buitenland. Daarnaast kunnen mijn klanten ook mijn collectie kopen bij TICA, Cash & Carry in Aalsmeer. Natuurlijk wil ik dat in de toekomst heel graag uitbreiden! Meer verkooppunten, showrooms en grotere bekendheid van Me & Marie is natuurlijk mijn droom.’’ Een droom waar gestaag aan wordt gewerkt; Me & Marie is inmiddels verkrijgbaar door heel Europa en de klantenkring blijft groeien.
En een concrete mijlpaal voor Marianne? “Eigenlijk is het al een mijlpaal dat ik Me & Marie ben gestart. Met het oog op mijn achtergrond heb ik toch weer de stap genomen om bij nul te beginnen. Weer opnieuw beginnen en een eigen merk neerzetten. Een enorme uitdaging, maar iets waar ik absoluut geen spijt van heb, en waar ik alleen maar positieve energie van krijg!’’