Van idee, tot ontwikkeling en het assembleren, de certificering en het uitvoerig testen.
In december 2016 is Job officieel begonnen bij Nedinsco. Toen wij met appart voor het eerst in contact kwamen met Nedinsco was het best lastig om te begrijpen wat ze nu precies doen. Job: “Toen ik net binnenkwam, duurde het ook even voordat ik het goed begreep. Ik kan mij dus goed voorstellen dat dit ook het geval is voor mensen die nog nooit van ons gehoord hebben. Bij Nedinsco maken wij in optische systemen voor drie markten; de defensie markt, de semiconducter markt en de industriële markt. Voor deze markten produceren wij o.a. camera’s, zichtsystemen, optische meetapparatuur en modules.“
Als een klant een optische uitdaging heeft, kloppen ze bij Nedinsco aan. Job: “Dat klopt inderdaad, wij hebben zelf (nog) weinig eigen producten, maar een klant heeft vaak een optische uitdaging welke ze zelf niet opgelost krijgen en wij maken dan een product op maat. Wij leveren continu maatwerk voor een specifieke vraag. Een voorbeeld: De inzittenden van een tank zaten met het probleem dat op het moment dat de camera’s niet meer werkten, ze alleen maar door hele kleine raampjes naar buiten konden kijken. Het was voor hun dus moeilijk om de omgeving te verkennen. Uiteindelijk heeft Nedinsco een zichtsyteem ontwikkeld waarmee ze ten alle tijden naar buiten kunnen kijken door middel van een optische fiber. Dit product staat nu bekend als de Back Up Sight.
Maar hoe ziet het traject van het maken van zo’n optisch systeem er dan uit? “Allereerst komt de klant binnen met een optische uitdaging. Vervolgens gaan onze ingenieurs en engineers aan de slag met het development en design van een product als oplossing voor het probleem. Vervolgens gaat het richting de productiehal voor de fabricage en oppervlakte behandeling. Daarna gaat het product door na onze verschillende montage afdelingen. Nedinsco heeft een eigen optische, mechanische en elektrische montage afdeling. Tevens kan Nedinsco gebruik maken van haar eigen cleanroom.’’
‘’Wanneer het product af is gaat het door naar onze kwaliteitsafdeling. Hier wordt het uitgebreid getest en tot op de nanometer nauwkeurig wordt gemeten of alles op de juiste plek zit.” Een nauwkeurige taak, die van groot belang is; zeker de producten die aan defensie worden geleverd deze moeten aan een hoop kwaliteitseisen voldoen. Zo moeten producten kunnen presteren onder extreme weersomstandigheden en de nodige impact kunnen verdragen.
Nedinsco bestaat alweer bijna 100 jaar. Een unieke mijlpaal, met een rijke geschiedenis. Job: “Oorspronkelijk is het bedrijf opgericht door de het bekende Duitse bedrijf, Carl Zeiss. Omdat Duitse bedrijven na de 1ste Wereldoorlog niks mochten ondernemen op het gebied van defensie, zijn zij onder een andere naam een bedrijf in Nederland gestart, in dit geval Nedinsco. In 1953 is bedrijf het overgenomen door een Nederlandse familie. Sinds 1928 is Nedinsco gevestigd in Venlo en het is nog steeds in handen van dezelfde familie die het in 1953 overnam. In 2021 bestaan we officieel 100 jaar.”
Wat Nedinsco extra speciaal maakt is het feit dat zij alles op één plek hebben. Ruim 115 mensen werken vanuit Venlo aan optische systemen. Van idee, tot ontwikkeling en het assembleren, maar ook de certificering en het uitvoerig testen van de producten. Job: “Wij maken de complete eindproducten en leveren dit aan de klant.”
Inmiddels heeft Nedinsco ook steeds meer eigen producten ontwikkeld. “We zijn steeds meer eigen producten aan het creëren om ons portfolio uit te breiden. Op dit moment hebben we de Boresight en de Back Up Sight ontwikkeld. Beide (optische) systemen zijn door ons zelf gemaakt voor pantser voertuigen”, aldus Job.
Ondanks dat er wel al eigen producten ontwikkeld worden, blijft marketing een uitdaging voor Job. “Het is zeker niet zoals wanneer je een nieuw blikje frisdrank op de markt gaat zetten. Je moet hier heel creatief zijn om te bepalen hoe je de juiste personen gaat bereiken en zeker in zulke specifieke markten als defensie, wat toch een stugge markt kan zijn.”
Inmiddels heeft Job zijn collega’s kunnen overtuigen dat ze hun producten en diensten juist op een aparte en unieke manier moeten vermarkten. “We moeten opereren alsof we met consumenten in gesprek zijn. Daarmee blijven we voorop lopen, want andere partijen in de markt doen dat niet op zo’n manier.”
Wij vroegen Job wat lezers kunnen doen als ze graag nog meer van Nedinsco willen weten: “Op onze website staat een mooie video die op een perfecte manier uitlegt wat wij doen en kunnen doen. Die zou ik zeker eens bekijken en mocht je in de buurt zijn dan moet je maar eens aanbellen!”