Beleving, persoonlijk, bourgondisch en uniek
PRO-Connect is werd in 2011 opgericht. Voorheen werkzaam voor een andere netwerkorganisatie, merkte Sander dat het netwerken vaak meer van hetzelfde was en redelijk oppervlakkig bleef. Dit mocht dan wel werken in de rest van Nederland, in Limburg en Brabant sloeg deze netwerkmethode niet echt aan. “Limburgers en Brabanders zijn redelijk bourgondisch ingesteld. Men wil elkaar eerst persoonlijk leren kennen en dan pas zakendoen. Dat is eigenlijk ook niet zo vreemd, want als je iemand niet aardig vindt dan werk je daar ook liever niet mee samen’’, zo vertelt Sander. “PRO-Connect stelt die gedachte centraal door eerst de aanwezigen persoonlijk kennis te laten maken, en vervolgens pas over te gaan naar het zakelijke.’’
Een aanpak die een succes blijkt te zijn. Waar de ‘standaard’ netwerkorganisaties zich redelijk lokaal oriënteren, wordt er door PRO-Connect breder ingezet. “Er zijn bedrijven aangesloten uit de provincie Limburg, Brabant en zelfs een paar uit Gelderland. Het sterke van PRO-Connect is dat de diversiteit van alle regio’s met elkaar gecombineerd worden’’, aldus Sander. Tijdens een PRO-Connect-sessie wordt iedere aanwezige uitgedaagd om uit zijn eigen comfortzone te stappen. Hoe dat wordt gedaan? “Een simpel voorbeeld. Als mensen zichzelf moeten voorstellen bij het netwerken hebben ze altijd hun standaard pitch klaar. Naam, leeftijd, functie en bedrijf. Wat het bedrijf doet, waar ze goed in zijn. Bij PRO-Connect laten we dat los; als iemand zich hier voorstelt mag er niks over werk gezegd worden. Persoonlijk voorstellen is belangrijk. Wie ben jij als persoon? Wat zijn je hobby’s? Deze informatie vertelt meer over jou als persoon dan je functie en werkveld.”
Aangesloten organisaties die PRO-Connect-lid zijn, delen allemaal eenzelfde visie; het ‘halen, delen en brengen’ idee. Sander: “Met netwerken wil je uiteindelijk resultaat bereiken. Zo is het natuurlijk bij PRO-Connect ook. Maar er zit wel een hele gedachte achter. Als je lid bent van PRO-Connect dan begrijp je die ‘halen, delen en brengen’ gedachte. Als aanwezige haal je iets; je legt nieuwe contacten waar weer nieuwe dingen uit voort kunnen komen. Je deelt iets; jouw kennis, ervaring en je eigen netwerk. En je brengt iets; jij kunt een toegevoegde waarde zijn voor een andere aanwezige.’’
Sander is met PRO-Connect natuurlijk niet de enige organisatie die actief is op het gebied van netwerken. Onderscheiden en iets unieks kunnen brengen is dan ook belangrijk. “Ik organiseer sessies vanuit de overtuiging dat wat we gaan doen, ik zelf ook leuk vind. En daarbij netwerken we ook ónder werktijd; ik geloof niet in netwerken in de avonduren of ontbijtsessie. Ik zou het zelf ook fijner vinden om mijn avond vrij te hebben in plaats van telkens te netwerken… En ook onze locaties maakt PRO-Connect uniek; bij PRO-Connect netwerken we niet in een saaie kantoorruimte, maar kiezen we altijd een unieke locatie en/of een unieke activiteit. Zo staat binnenkort netwerken bij de GaiaZoo op het programma, en hebben we al eens genetwerkt in een magazijn tussen de stellingen. Dat klinkt vreemd, maar op het moment dat je daar een lange, chique gedekte tafel neerzet, verandert de ambiance en wordt het een unieke ervaring.’’ Over de vraag wat het leukste netwerkevent was om te organiseren, hoeft Sander niet lang na te denken. “Dat is sowieso de BMW-toertocht. In samenwerking met BMW De Maassche Mini uit Venlo hebben we een netwerkevent opgezet, in de vorm van een BMW-toertocht. Netwerken tijdens het rondrijden in luxe auto’s, dat is toch een beetje een droom van iedereen. En als je zo’n samenwerking kan opzetten met een partner en vervolgens alleen positieve verhalen hoort en lachende gezichten ziet, dan kan je niet meer dan een tevreden mens zijn.”
Beleving, persoonlijk, bourgondisch en uniek; enkele woorden die de werkwijze van Sander Nuij omschrijven. Zes jaar geleden gestart samen met twee investeerders en sinds 2012 volledig zelfstandig, is de stip op de horizon nog lang niet bereikt volgens Sander. “Mijn doel is natuurlijk het PRO-Connect netwerk verder uit te breiden, Nederland in te gaan en nog meer provincies te betrekken in mijn sessies. Mijn ultieme droom is om PRO-Connect zelfs naar een internationaal niveau te kunnen tillen…’’