“Persoonlijke service en kwaliteit als succesformule’’

door: Appart Media

Reuver Elektriciteit vond hij van jongs af aan al interessant; als kind trok Marcel Neuray alles wat elektrisch was uit elkaar. Nu, jaren later, heeft hij zich gespecialiseerd in de Horeca- en Grootkeukentechniek en heeft hij een bekende naam verworven binnen deze branche.

Praktisch ingesteld, zo omschrijft Marcel Neuray zichzelf. “Ik begon met werken toen ik 17 was. Na diverse baantjes las ik een vacature waarin men op zoek was naar een keukenmonteur. Dat leek me wel wat, en tijdens het bezoek aan dat bedrijf werd ik meteen enthousiast. Die technieken die ze daar gebruikten, dat wilde ik zelf ook leren. Uiteindelijk ben ik daar ook gaan werken, en na interne opleidingen en cursussen ben ik doorgegroeid tot 1e monteur. Zo ben ik terecht gekomen in de branche van Grootkeuken-techniek en is alles begonnen,” zo vertelt Marcel.

Marcel; “Na een tijdje merkte ik dat er steeds vaker naar me werd gevraagd als iemand belde voor een monteur. Destijds had ik nog lang haar, en werd er wel eens gevraagd naar ‘die man met die paardenstaart’. Dat was ook het moment dat ik me realiseerde dat ik dit werk ook zélf kon gaan doen. Eigen baas zijn, de passie waarmee ik werk en een eigen netwerk opbouwen. Dat was mijn uitdaging.’’ Hij nam ontslag bij zijn werkgever en exact 1 jaar later begon hij zijn eigen bedrijf; Horeca Techniek Neuray.

Eigen baas zijn, de passie waarmee ik werk en een eigen netwerk opbouwen. Dat was mijn uitdaging.

“Ik werd door veel bedrijven ingehuurd en heb zo 2 jaar lang dag en nacht als ZZP’er gewerkt. Alles deed ik zelf, ook de administratie. Als ZZP’er heb je alles in eigen handen. Na 2 jaar belde een oud collega me met de vraag of ik niet mijn zaak samen met hem wilde voortzetten. Hij zou de commerciële facetten op zich gaan nemen. Die beslissing was vrij snel gemaakt en zo zijn we samen verder gegaan onder de naam Grootkeuken Gilde,” aldus Marcel.

Samen met zijn compagnon maakte hij van Grootkeuken Gilde een gevestigde naam. “Met Grootkeuken Gilde waren we specialist in het onderhoud van professionele keukens. Bij restaurants, scholen of zorginstellingen; overal waar een professionele keuken inzat konden wij onderhoud verrichten,” zo vertelt Marcel. “Maar je merkt dat als je een eigen bedrijf hebt, je alsmaar blijft werken. Ik werkte 7 dagen per week, van ’s morgens vroeg tot laat in de avond.” Iets wat hem siert als harde werker, maar wat ook een keerzijde heeft.

“Mijn compagnon had al jarenlang een andere visie en instelling dan ik had, en ondanks dat we hier samen vaak over hebben gesproken liep ik steeds weer vast op dezelfde punten. Uiteindelijk zag ik geen andere uitweg dan aan te geven dat iemand van ons uit de zaak moest stappen. Aangezien mijn compagnon wilde blijven was het aan mij de keus. Ik ben vertrokken om mijn geluk ergens anders te beproeven.” Op 1 juli 2017 stapte hij uit de zaak en begon opnieuw; weer als ZZP’er.

Stilzitten zit niet in Marcels aard, en dus pakte hij door. “Toen ik stopte met Grootkeuken Gilde heb ik er voor gekozen om opnieuw te beginnen, écht voor mezelf. Zo is Marcel Neuray’s GastroService ontstaan, afgekort MN GastroService.” Een bedrijf waar hij zijn eigen naam aan verbond, met een goede reden. Marcel; “Ik had al echt een naam opgebouwd in de wereld van professionele keukens onderhouden. Mensen kenden mij van naam, deden zaken met ons omdat er een band van vertrouwen was. Door mijn naam te verbinden aan dit nieuwe bedrijf, was het meteen herkenbaar. En daarbij vond ik het ook een mooie toevoeging omdat ik zo liet zien dat ik het echt zélf deed, alleen. En niet samen met anderen of met monteurs in dienst; maar een eigen bedrijf, waar ik zelf de spil in ben.”

En met succes; zijn agenda staat bomvol. “De bedrijven waar ik nu voor werk zijn een combi van oude bekenden en nieuwe klanten. Contacten van vroeger bellen me voor mijn expertise en advies, maar er dienen zich ook genoeg nieuwe klanten aan. Het gaat enorm goed met MN GastroService, en ik heb dan ook geen moment spijt gehad van mijn beslissing om weer voor mezelf te beginnen,” aldus Marcel.

Natuurlijk is hij niet de enige in zijn vak en moet MN GastroService zich onderscheiden. Hoe hij dat doet? Marcel is duidelijk; service en kwaliteit staan centraal. “Bij mij hoeven bedrijven geen onderhoudscontract af te nemen. Dat maakt me uniek; bijna iedereen verplicht dat wel. Heb je geen contract? Dan ook geen spoedreparatie als er iets kapot is...” Marcel ziet dat anders en profiteert van de kansen die zijn ontstaan door het gedrag van de concurrenten. “Bedrijven willen geen vast bedrag per jaar betalen. Ze betalen wel als er iets kapot is, en dat bedrag varieert per keer. Als ze maar kwaliteit krijgen, dan vinden ze het al prima. Mijn klanten weten dat ik zelf alles uitvoer, en vertrouwen dus ook op een stuk kwaliteit. Dat krijg je bij een servicecontract niet; dan komt telkens weer een andere monteur.”

Een succesformule; inmiddels is kan Marcel bijna het éénjarig bestaan van MN GastroService gaan vieren. Trots op wat hij bereikt heeft is hij zeker. Het besef wát hij allemaal bereikt heeft is er pas sinds kort. Marcel; “Op het moment dat ik stopte bij Grootkeuken Gilde en even tijd voor mezelf had realiseerden mijn vrouw en ik wat we eigenlijk allemaal hebben bereikt de afgelopen jaren. Samen begonnen met ‘niks’, en gegroeid tot waar we nu staan. Dat maakt me het meest trots…’’