‘Coffee, netwerken en grenzen opzoeken’

door: Appart Media

Reuver Open Coffee Maastricht (OCM) is een ontmoetings- en netwerkplatform voor ondernemende professionals in Maastricht en de euregio. Het maandelijkse evenement is bedoeld voor iedereen die bewust wil investeren in zichzelf én onderdeel uit wil maken van de OCM-community.

Open Coffee is een concept dat zijn oorsprong vindt in Londen. In eerste instantie bedoeld als laagdrempelige bijeenkomst voor iedereen in de ‘online’ business, vindt het al gauw wereldwijde navolging waarbij de invulling maar ook de doelgroep per stad kan verschillen. In maart 2007 wordt in Amsterdam de eerste Nederlandse Open Coffee gehouden. Open Coffee Maastricht opent in juni 2009 haar deuren.

Math Fooij, die samen met Jan Poolen, Suhardi Looze en Niels Joppen de organisatie vormt, geeft aan dat deze Open Coffee een omgeving is gecreëerd waar deelnemers veilig en zonder consequenties uit hun comfortzone kunnen stappen. ‘’Bij Open Coffee is er ruimte om de interactie met anderen aan te gaan, ideeën te bespreken, kennis te delen en samen te werken.’’ Iedereen kan hier nieuwe contacten leggen om zijn netwerk te vergroten.

Bij Open Coffee proberen we onze gasten hun eigen grenzen te laten opzoeken

Elke derde vrijdag van de maand vindt een bijeenkomst plaats voor ZZP’ers, starters, werkzoekenden, studenten en expats. Hoewel deze plaatsvinden in Maastricht, zijn het niet uitsluitend ‘Sjengen’ die aanwezig zijn. De deelnemers komen uit de hele Maas-Rijn regio maar ook ver daarbuiten. “We hebben al mensen mogen begroeten uit Antwerpen, Leuven, Utrecht, Eindhoven en de Duitse grensregio”, aldus Math Fooij.

Wat opvalt aan een Coffee in Maastricht is dat er een programma wordt gehanteerd met wisselende thema’s en sprekers die de deelnemer aanzet tot interactie. ‘’Bij Open Coffee proberen we onze gasten hun eigen grenzen te laten opzoeken. Dit kan bijvoorbeeld door een elevator pitch’’, vertelt Math.

Om het netwerken in Maastricht nog aantrekkelijker te maken is besloten om geen vaste locatie meer te hanteren, maar elke maand op bezoek te gaan bij bedrijven en instanties. Buitenplaats Vaeshartelt, het Gouvernement aan de Maas en Grand Hotel de l’Empereur zijn hier voorbeelden van.

“Omdat wij als OCM van mening zijn dat wij ook een maatschappelijk doel moeten dienen, hebben wij ervoor gekozen om ambassadeur te worden van het Toon Hermans Huis Maastricht”, zegt Math Fooij. De helft van de entree, die vanaf dit jaar wordt gevraagd, gaat naar dit goede doel. De rest wordt gebruikt om kosten rondom de organisatie te dekken.

De Open Coffee in Maastricht is in deze regio niet de enige in zijn soort. In tal van plaatsen vindt een dergelijk initiatief plaats. Omdat OCM sterk gelooft in samenwerken wordt gekeken hoe met collega Coffee’s kan worden samengewerkt. Het is nu drie jaar geleden dat de Open Coffee in Maastricht door Math en zijn team is overgenomen. In deze periode is OCM gegroeid naar een 2.0 versie waar deelnemers meer dan positief op reageren. “Ervaar het zelf”, zegt Math, “en voel de energie die tijdens onze Coffee ontstaat”.