‘De kracht om te ontzorgen’

door: Appart Media

Grubbenvorst “Klanten ontzorgen op het gebied van veiligheid”, dat is waar Kiyori voor staat. Begonnen met onderhoud aan noodverlichting bij bedrijven, is Kiyori inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat zich onder andere bezig houdt met brandblusmiddelen, camerabeveiliging, toegangscontrole en onderhoud aan brandmeldcentrales. En er zijn nog meer plannen voor de toekomst….

“Het woord ‘Kiyori’ is Japans en bestaat uit twee delen. ‘Ki’ staat voor kracht en ‘yori’ is waar de kracht om heen draait”, vertelt Stina. Samen staat het voor kracht om te beschermen of te ontzorgen. Met deze gedachte is Eric Marks 10 jaar geleden Kiyori begonnen.

Erik heeft in het verleden gewerkt voor verschillende elektra en security bedrijven. Bij het laatste bedrijf waar Eric werkzaam was reed hij veel rond om onderhoud te verzorgen aan verschillende installaties en systemen. ‘’Dit beviel me zo goed, dat ik besloot dat ik dit ook zelfstandig zou kunnen doen. Vanuit daar maakte ik de keuze om voor mezelf te beginnen, en Kiyori was geboren!’’

Het klantenbestand van Kiyori bestaat uit een combinatie van zakelijke klanten en particulieren. Het bedrijf houdt zich niet alleen bezig met het controleren van de noodverlichting, maar maakt ook plannen voor nieuwbouwprojecten. Bij deze projecten bepaalt Kiyori waar de noodverlichting geplaatst moet worden en waar de vluchtplanroutes moeten worden opgehangen. ‘’Onze focus hierin ligt op het ontzorgen van de klant’’, vertelt Eric. ‘’Dit doen we door alle systemen zelf bij te houden en te beheren, waardoor wij precies weten wanneer er onderhoud gepleegd moet worden. De klant heeft er eigenlijk geen omkijken meer naar.’’

Goede relaties ontstaan alleen als je eraan werkt

“We zien dat de vraag naar meer veiligheid bij consumenten groeit. Dit wil echter niet meteen zeggen dat de vraag bij ons dan ook meteen groeit”, vertelt Stina. Consumenten zijn namelijk eerder geneigd om een camera bij een elektronicawinkel of bouwmarkt te kopen. ‘’Vaak blijkt dan achteraf dat het toch niet de verwachtte kwaliteit is. Met Kiyori leveren we echt hoge kwaliteit voor onze producten en zorgen dat we altijd aan de verwachting van de klant voldoen.’’ Bij Kiyori staat de veiligheid van de klant dan ook altijd voorop.

‘’Wij onderscheiden ons van concurrenten door goede service te leveren, korte lijnen te houden, een goede prijs-kwaliteit verhouding en directe communicatie met de opdrachtgever. Wanneer er minder prettige boodschappen moeten worden doorgegeven zal er niet omheen worden gedraaid. Klanten weten dit van ons en waarderen dit ook.’’ De directe en eerlijke aanpak van Kiyori resulteert al vanaf het begin in een positieve samenwerking met opdrachtgevers en een hoop mond tot mond reclame door tevreden klanten.

Eric’s vrouw, Stina, heeft enige tijd na de oprichting haar baan opgezegd en besloten ook voor Kiyori te gaan werken. “Het werk bevalt haar goed en omdat het bedrijf aan ons huis gelegen is kunnen we evengoed onze jongste in de gaten houden”, vertelt Eric. Maar er zijn ook valkuilen met een bedrijf aan huis.. ‘’We moeten wel oppassen dat we niet in de avonduren of in het weekend doorgaan met werken voor Kiyori’’, lacht Stina.

Kiyori heeft het afgelopen jaar voor de tweede keer op de Ondernemersvakdagen in de Evenementenhal in Venray gestaan. “Dit was een leuke ervaring; je spreekt veel mensen en je doet nieuwe contacten op”, vertelt de eigenaar. “Goede relaties ontstaan alleen als je eraan werkt, en dit vinden wij zelf dan ook heel belangrijk”.

Toekomstplannen zijn er volop, zo vertellen Eric en Stina. ‘’We hopen in 2017 onze eerste werknemer aan te nemen. Dat is ons eerste doel. Verder zou het zomaar kunnen dat we over 5 jaar een eigen kantoorpand hebben, niet meer aan huis werken. Dat ligt natuurlijk ook aan hoe onze groei door gaat zetten…’’ Kiyori blijft zich in ieder geval volop ontwikkelen, want ‘’stilstand is achteruitgang’’, zo motiveert Eric.