“In Venlo heb ik nog een ander restaurant; Hapas. Dit ligt in de Jodenstraat, een stuk verderop. Hapas is een tapas-restaurant; kleine gerechtjes om te delen sieren hier de kaart. We variëren zoveel mogelijk in gerechten en keuken. Zo serveren we mini-hamburgers, bruschetta’s, maar ook gamba’s en pasta.’’ Een bewuste keuze maakte hij dan ook toen hij De Werf opende. ‘’Als horecaondernemer wil je natuurlijk niet concurreren met je eigen restaurant… Daarom heb ik van De Werf een à la carte-restaurant gemaakt. Hier bestel je echt van de kaart en ligt de focus veel meer op één keuken.’’ Met een laagdrempelig maar kwalitatief goed aanbod onderscheidt De Werf zich in Venlo. ‘’Kreeften en oesters, mar ook gewoon een sateetje of salade staan op de kaart.’’
In de zomermaanden is het terras van De Werf altijd vol. ‘’We verwelkomen hier de meest uiteenlopende gasten. Toeristen, zakenmensen en gezinnen kom je hier tegen.’’ Ter aanvulling op het restaurant biedt Koert met De Werf ook de mogelijkheid om evenementen of een besloten feest te organiseren. ‘’We hebben ruimte voor grote groepen. Het restaurant wordt dan omgetoverd tot een gezellige en sfeervolle evenementenlocatie.’’
Maar niet alleen kwaliteit is belangrijk bij De Werf, ook aan de beleving wordt veel aandacht geschonken. ‘’We willen onze gasten een beetje die luxe meegeven. We zitten natuurlijk op een top locatie, daar past een bepaalde sfeer bij.’’ Die beleving wordt ook door vertaald naar wat er op het bord wordt gepresenteerd. ‘’Wanneer onze gasten hun bord voor zich krijgen kunnen ze zien dat er meer aandacht aan het eten wordt besteed dan normaal het geval is. De samenstelling van het gerecht, de presentatie en de kleurencombinaties spelen hierin een rol.’’ Koert vult aan dat zijn visie op eten is gebaseerd op zichzelf. Niet al te ingewikkelde gerechten, maar kwalitatief goede ingrediënten zijn voor hem belangrijk. Daarnaast is het voor hem belangrijk dat gasten eerlijk zijn en feedback geven, over zowel het eten als het restaurant in het algemeen. De restauranteigenaar vindt namelijk dat de gast op deze manier meewerkt aan het bouwen van een zaak. Zo heeft De Werf wel eens opmerkingen gekregen over wat ze graag op de menu’s willen zien. “Een concreet voorbeeld is dat er vraag was naar ijskoffie, dus hebben we ervoor gezorgd dat er nu ook ijskoffie op de menukaart wordt aangeboden.”
De Werf is een succes, en al 5 jaar een vaste waarde in de binnenstad van Venlo. ‘’Waar ik het meest trots op ben is dat ik een succesvol restaurant heb kunnen opzetten, terwijl ik in het verleden alleen maar kroegen heb gehad. Een restaurant is toch iets anders en vergt een andere aanpak, maar is zeker net zo uitdagend om te doen.’’
Als we hem vragen naar zijn toekomstdromen voor De Werf, weet hij het wel. ‘’Momenteel zijn we druk bezig met het terras. Er wordt een mooie overkapping geplaatst, compleet met heaters en stopcontacten. Zo kunnen onze gasten hun telefoons opladen én genieten van onze kaart.’’
Maar ook verdere bekendheid van De Werf vindt hij belangrijk. ‘’Niet iedereen weet dat ze bij ons ook borrels of een barbecue kunnen organiseren. Dit wil ik in de toekomst nog verbeteren, zodat we met De Werf steeds vaker groepen of bedrijven kunnen ontvangen. En natuurlijk de klanttevredenheid hoog houden… ‘’
De Venlose ondernemer wil dan ook maar wat graag dat zijn klanten eerlijk zijn in hun beoordelingen, maar vooral dat hij ze tevreden kan stemmen met de prijs, kwaliteit en service. De uitspraak ‘klant is koning’ komt bij De Werf dus helemaal tot zijn recht.