‘Natuurlijkheid staat voorop’

door: appart

Reuver Succesvolle merken, zoals Coca Cola en McDonalds kennen we allemaal. Maar wat maakt dat de consument deze merken toch altijd weet te herkennen? Het korte antwoord op deze vraag is: identiteit. Achter het creëren van deze identiteit heeft veel tijd en geld gezeten, maar wat het echt kracht geeft is de uitstraling en de boodschap. Bij Loek Natuurlijk, een bijzondere bloemist in Reuver, is ook een duidelijke identiteit te zien. Wij vroegen eigenaar Loek Christis naar zijn ideeën hierover.

Al heel zijn leven zit Loek Christis in de bloemenwereld. Hij heeft als eens eerder een onderneming gestart en heeft natuurlijk ook als werknemer in een bedrijf gewerkt. Zijn nieuwe zaak, genaamd Loek natuurlijk – een leuke woordspeling – is een ambitieuze onderneming. Hoewel de bloemist pas ongeveer een jaar geopend is, kennen veel mensen in de omgeving Loek en zijn zaak al goed. Hoe kan een nieuwe onderneming zorgen voor zo'n sterke identiteit, in een sector waar differentiëren lastig is? Het antwoord op deze vraag is te vinden in de naam van Loek natuurlijk. Het woord ‘natuurlijk’ is op zichzelf al interessant in deze context. Enerzijds staat het voor de natuurlijke uitstraling van de winkel en de ‘natuurlijke’ manier waarop Loek met zijn klanten/bezoekers omgaat. Anderzijds is het een antwoord op de vraag: “waar ga je naartoe voor de mooiste bloemen en bloemversieringen?” Naar Loek, natuurlijk. Niet alleen de naam, maar ook Loek en zijn team versterken het merk van zijn winkel.

“Wij proberen duidelijk te maken dat mensen alleen al binnen mogen komen om te smullen van de natuurlijkheid van de winkel. Ook al kopen ze niks, ze krijgen net zo goed een ‘goede dag’ en een glimlach, net als iemand die honderd euro achterlaat.”

Tot twee jaar geleden heb ik het onderschat, ook de social media. Als ondernemer is het wel heel belangrijk. Constant van je laten zien en laten horen is heel belangrijk, want je mist anders echt een hele grote groep mensen.

Toch is het persoonlijke contact niet het hele verhaal. Online communicatie speelt toch wel een belangrijke rol bij het succes van Loek natuurlijk. “Tot twee jaar geleden heb ik het onderschat, ook de social media. Als ondernemer is het wel heel belangrijk. Constant van je laten zien en laten horen is heel belangrijk, want je mist anders echt een hele grote groep mensen.” De herkenbaarheid van Loek en zijn winkel hebben laten zien dat ‘natuurlijk’ blijven, ook in de online wereld, vruchten afwerpt. De benadering en duidelijk al een eigen identiteit hebben, maken het gemakkelijker om deze bij anderen over te brengen en jezelf als merk neer te zetten.