‘Drost Coatings’

door: Appart Media

Reuver Tegenwoordig zijn er nog maar weinig bedrijven die hun werk als echte ambacht beschouwen. Alles moet groter, sneller en goedkoper. Bij Drost Coatings is het tegenovergestelde het geval. “Hoe hier verf wordt gemaakt, is zoals ze dat vroeger ook deden. Er komt nog veel werk met de hand bij kijken. Echt ambachtelijk.” Wij spraken Luc Nagel, medewerker van dit ambachtelijke familiebedrijf.

Simon Drost, schilder, was niet tevreden over de verf die op de markt was. Om dit op te lossen besloot hij zelf verf te gaan maken, bedoeld voor de beroepsschilder. In 1899 kenmerkte dit de start van Drost Coatings, en sindsdien is de passie nooit verdwenen uit het bedrijf. In 1989 nam Jaap van den Boom het stokje over van de Drost familie, waarna zijn zoon Patrick de leiding in 2007 weer overnam van zijn vader. Zo is Drost Coatings altijd een familiebedrijf geweest, met passie voor kwalitatieve verf centraal.

Er komt nog veel werk met de hand bij kijken. Echt ambachtelijk.

Luc benadrukt hoe leuk en gezellig het werk is bij Drost Coatings. “De lijnen zijn heel kort, het is heel afwisselend werk, we hebben leuke klanten en leuke collega’s. Het is fijn om hier te zijn.” Zijn werkzaamheden zijn dan ook erg breed: alles wat commercieel binnenkomt, handelt Luc af. Dit varieert van de buitendienst ondersteunen tot offertes uitbrengen, van beurzen organiseren tot het realiseren van nieuwe etiketten en het uitwerken van acties. “Allemaal leuk. En leerzaam!”, voegt hij toe.

Verf levert Drost Coatings voornamelijk aan groothandels, waar professionele schilders hun inkopen doen. Dit werkt omdat het bedrijf kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, ze meedenken met de klant en ze op alle vragen kunnen inspelen. De slogan “Meer voor Minder” sluit naadloos aan bij de doelstelling van Drost. Zo ontwikkelen ze verven waardoor er bijvoorbeeld een laag verf minder nodig is, of verf die extra snel droogt, waardoor de schilder sneller klaar is en winst boekt. “Drost is al sinds de oprichting een Limburgs bedrijf, maar het werkgebied focust zich op heel Nederland”. De klanten van Drost zitten dan ook verspreid door heel Nederland, aldus Luc.



Het produceren van de verf is een nauwkeurig proces, waarbij recepten gevolgd moeten worden door middel van meten en wegen, tot een paar cijfers achter de komma. Allemaal handwerk. Gelukkig helpt de moderne technologie een handje mee: in het laboratorium bijvoorbeeld staat een machine waar de kleur wordt ingemeten, waaruit het precieze recept voor die kleur voortkomt. “Je kunt de kleur zo gek niet bedenken, of wij kunnen het wel maken”. Sinds 2015 hanteert het bedrijf nieuwe etiketten, om zo te voldoen aan de nieuwe wetgeving op dit gebied en er de komende jaren weer tegenaan te kunnen. “Appart Media heeft hier veel aan bijgedragen en we zijn er erg tevreden over”.