‘BS Morgen’

door: Appart Media

Reuver René Luijten, een echt mensen-mens, een ondernemer in hart en nieren. Als eigenaar van BS Morgen is hij de verbindende factor tussen ondernemers, organisaties en regio’s. “We creëren vandaag doelen om ze morgen te bereiken. Daar staat BS Morgen voor”. Wij spraken René over zijn ondernemerschap en vroegen hem hoe hij op dit punt is gekomen.

Met BS Morgen stelt René een enorm netwerk beschikbaar voor ondernemers. Daarnaast biedt BS Morgen een drietal bijeenkomsten om ondernemende professionals te binden. Bij Meet&Match bijeenkomsten draait het om het aangaan van gesprekken, die niet alleen betrekking hebben op het bedrijfsleven maar ook gaan over de persoonlijke kant. Tijdens Business Experience bijeenkomsten zijn er bedrijfsbezoeken, waar ondernemers een kijkje nemen in elkaars keuken. Tenslotte zijn er Business Master bijeenkomsten, waar kennis- en themadeling centraal staat. Door de persoonlijke kant achter het bedrijfsleven een plek te geven onderscheidt René zich van andere netwerken. “Ik geloof in mensen, niet in bedrijven”. Het maakt René gelukkig om mensen te zien groeien. Maar hoe is René zelf in de rol gegroeid die hij tegenwoordig inneemt? We beginnen bij het begin.

Ik geloof in mensen, niet in bedrijven

René Luijten, geboren in Tegelen, is al van kinds af aan creatief en ondernemend. Zo organiseerde hij in zijn kindertijd al spookhuizen voor vriendjes en kinderen uit de buurt, waarmee hij zijn eerste centen verdiende. Dat was nog maar het prille begin van zijn ondernemerschap. Tijdens zijn schooltijd miste hij een plek om creatief te zijn, iets waarmee hij mensen kon enthousiasmeren en gelukkig kon maken. Zijn familie in de bloemenbranche inspireerde hem om de bloemsierkunstopleiding te gaan volgen. In 1987 opende hij een eigen bloemenzaak in Tegelen. Hiermee had René op jonge leeftijd in de bloemenbranche gevonden waar hij naar zocht: een manier om mensen gelukkig te maken.

In 1994 opende de Intratuin haar deuren in Tegelen, een tegenslag voor de bloemisten in het dorp. René besloot zich te onderscheiden met een innovatief idee: meubels integreren met de verkoop van bloemen. Een geslaagde uiting van zijn creatieve ondernemerschap. Toch viel in 2002 het besluit om de zaak te verkopen. Dit zodat zijn gezin weer centraal kwam te staan in zijn leven. “Familie voorop”, aldus René. Om zijn passies, namelijk mensen, creativiteit en ondernemen, te combineren, startte hij in 2004 een bedrijf dat gericht was op netwerken. De focus binnen dit netwerk lag op de bouw- en bloemenbranche, bekend terrein voor René. Er waren evenementen binnen het netwerk, er werden magazines uitgegeven en er was een website met informatie. In 2010 veranderde dit. “Van 350 klanten naar een ineenzakkende markt”. De branche zakt in op het dieptepunt van de economische crisis, en zo ook het bedrijf van René. Het enige dat over is? Een fantastisch netwerk.

Hoe leidde al deze gebeurtenissen dan naar de oprichting van BS Morgen? René ging terug naar de bron, zichzelf. Samen met een coach zocht hij antwoorden op vragen als ‘Waar komt de drang om te netwerken vandaan?’ en ‘Waarom wil ik ondernemers verbinden?’. Het antwoord op deze vraag komt vanuit de jonge ondernemer die René ooit was, die geholpen had kunnen zijn met connecties en kennisdeling. Om anderen te behoeden voor dezelfde fouten, wil hij ondernemers kennis meegeven. Kennis om te verbinden, kennis om te leren van elkaar, kennis om te delen, maar vooral: kennis om gelukkig te worden. Dat is waar BS Morgen voor staat.