Ik geloof in mensen, niet in bedrijven
René Luijten, geboren in Tegelen, is al van kinds af aan creatief en ondernemend. Zo organiseerde hij in zijn kindertijd al spookhuizen voor vriendjes en kinderen uit de buurt, waarmee hij zijn eerste centen verdiende. Dat was nog maar het prille begin van zijn ondernemerschap. Tijdens zijn schooltijd miste hij een plek om creatief te zijn, iets waarmee hij mensen kon enthousiasmeren en gelukkig kon maken. Zijn familie in de bloemenbranche inspireerde hem om de bloemsierkunstopleiding te gaan volgen. In 1987 opende hij een eigen bloemenzaak in Tegelen. Hiermee had René op jonge leeftijd in de bloemenbranche gevonden waar hij naar zocht: een manier om mensen gelukkig te maken.
In 1994 opende de Intratuin haar deuren in Tegelen, een tegenslag voor de bloemisten in het dorp. René besloot zich te onderscheiden met een innovatief idee: meubels integreren met de verkoop van bloemen. Een geslaagde uiting van zijn creatieve ondernemerschap. Toch viel in 2002 het besluit om de zaak te verkopen. Dit zodat zijn gezin weer centraal kwam te staan in zijn leven. “Familie voorop”, aldus René. Om zijn passies, namelijk mensen, creativiteit en ondernemen, te combineren, startte hij in 2004 een bedrijf dat gericht was op netwerken. De focus binnen dit netwerk lag op de bouw- en bloemenbranche, bekend terrein voor René. Er waren evenementen binnen het netwerk, er werden magazines uitgegeven en er was een website met informatie. In 2010 veranderde dit. “Van 350 klanten naar een ineenzakkende markt”. De branche zakt in op het dieptepunt van de economische crisis, en zo ook het bedrijf van René. Het enige dat over is? Een fantastisch netwerk.
Hoe leidde al deze gebeurtenissen dan naar de oprichting van BS Morgen? René ging terug naar de bron, zichzelf. Samen met een coach zocht hij antwoorden op vragen als ‘Waar komt de drang om te netwerken vandaan?’ en ‘Waarom wil ik ondernemers verbinden?’. Het antwoord op deze vraag komt vanuit de jonge ondernemer die René ooit was, die geholpen had kunnen zijn met connecties en kennisdeling. Om anderen te behoeden voor dezelfde fouten, wil hij ondernemers kennis meegeven. Kennis om te verbinden, kennis om te leren van elkaar, kennis om te delen, maar vooral: kennis om gelukkig te worden. Dat is waar BS Morgen voor staat.