‘Wintour’

door: Appart Media

Reuver Iedereen die een vakantie heeft doorgebracht op een camping kent ze wel: het entertainmentteam. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoe ze daar terecht zijn gekomen? De jonge Nederlandse Marsha van Santvoort had een wens om te werken met de gelukkigste mensen: vakantiegangers. Tegenwoordig verzorgt ze met haar bedrijf Wintour al bijna 4 jaar entertainment op campings in Italië. Wij spraken Marsha en vroegen naar haar passie achter het bedrijf en haar marketingtactiek.

Marsha van Santvoort is op de boerderij van haar ouders opgegroeid, waar ze een hardwerkende mentaliteit heeft ontwikkeld. Toch was de boerderij te klein voor Marsha, die altijd een ambitie had om groots te denken. Haar wens was om met gelukkige mensen te werken, en om dit te realiseren is Marsha Toerisme gaan studeren. Tijdens en na haar studie heeft ze in Italië ervaring opgedaan als entertainer. Dit voelde voor Marsha niet als werk: het is haar passie. “Ik ben verliefd geworden op reizen”, zegt ze om dit te verduidelijken.

Toen Marsha de kans kreeg om een entertainment bedrijf over te nemen, greep ze deze kans met beide handen aan. Ze opende in 2012 haar bedrijf Wintour en stopte hier al haar passie in. Sindsdien verzorgt Wintour alle entertainment op de betere campings in Italië. Hierbij hoort onder andere het samenstellen van internationale, multidisciplinaire teams, het regelen van materialen en hippe uniformen voor de entertainers. De camping hoeft zich nergens meer zorgen om te maken als ze voor Wintour kiezen.

Het voelt echt als de Wintour Family, het voelt voor niemand als werk

Wintour haalt haar entertainers uit heel Europa. Jaarlijks gaan Marsha en haar collega’s naar ruim 10 landen in Europa om jongeren te selecteren die aan het trainingskamp mee mogen doen. Entertainer kun je niet worden, dat ben je of dat ben je niet. De belangrijkste eigenschappen van een entertainer zijn volgens Marsha spontaan, makkelijke babbel, flexibel, gemotiveerd en outgoing. Als je meerdere talen spreekt of een specialisatie hebt is dit een extra pluspunt. Marsha ervaart enorme betrokkenheid van de entertainers, wat erg belangrijk is voor de kracht van het bedrijf. “Het voelt echt als de Wintour Family, het voelt voor niemand als werk”, aldus Marsha.

De concurrentie in de entertainmentwereld is moordend, maar toch steekt Wintour ver boven andere bedrijven uit. Dit komt vooral omdat het op verschillende gebieden uniek is. Zo haalt Wintour uit bijna alle Europese landen entertainers, waardoor bijna alle nationaliteiten vertegenwoordigd zijn. Daarnaast heeft Wintour een vernieuwend programma. Marsha wilde het jonge karakter van haar bedrijf zichtbaar terug laten komen door met de tijd mee te gaan. “Geen Chichiwa in onze minidisco”, zegt ze lachend. Wintour maakt haar eigen shows en sluit aan bij wat de jeugd tegenwoordig wil. Een voorbeeld hiervan? De graffitiworkshop die Wintour op campings organiseert.

Wintour heeft veel bekendheid in Italië opgebouwd, maar toch komt dit niet door een overdosis marketing. Zo hebben ze veel persoonlijk contact met campings (door deze bijvoorbeeld op te bellen) en te informeren over hun mogelijkheden. Daarnaast kennen veel Italiaanse campingeigenaren elkaar, waardoor positieve ervaringen met Wintour snel rondgaan door middel van mond-tot-mond reclame. Om op campings bekendheid te creëren, heeft Wintour t-shirts met daarop de slogan ‘Enjoy the Wintour feeling’. Dit gevoel geldt voor de entertainers die de shirts dragen, de campinggasten die de shirts zien en de campings die gebruik maken van Wintour’s entertainment diensten. Met deze hippe, speciaal ontworpen t-shirts onderscheiden ze zich van concurrenten met standaard, saaie uniformen. Wintour zorgt ervoor dat alle vakantiegangers, dus ook jij, van de Wintour feeling kunnen genieten.