‘De boodschap is alles’

door: Appart Me

Roermond Het vak Informatie heeft het al een tijdje moeilijk. Bij veel scholen in Nederland is het vak uit het lessenpakket gehaald en op de resterende scholen merkt men dat de interesse in Informatie gering is. Pictio, een aankomende nieuwe lesmethode, probeert hier verandering in te brengen. Armand Lejeune, bedenker van de Pictio methode, gelooft dat er vooral sprake is van een gebrek aan informatie en denkt dat het gebrek aan interesse niet aan het vak zelf ligt, maar aan de communicatie van wat het inhoudt.

Wanneer men het woord ‘Informatie’ hoort, zal er in de meeste gevallen gedacht worden aan moeilijke computertaal, saai lesmateriaal en vooral heel veel theorie. Hoewel computertaal lezen wel degelijk belangrijk is in het Informatie vak en je niet onder de theorie uit kan, ziet men vaak niet wat gedaan kan worden met de vaardigheden die worden geleerd. Voor veel mensen ligt ICT schijnbaar heel ver van huis, terwijl dit in de werkelijkheid absoluut niet het geval is. “Een van de eerste vragen die ik stel tijdens een informatieavond is: ‘wie heeft meer dan vijf devices (computers, tablets, etc.) thuis?’ Dan steken de meeste mensen de hand op en zien ze dat ICT toch inderdaad best wel dichtbij huis is.”

De huidige arbeidsmarkt smeekt om mensen uit het ICT vakgebied. Toch kiezen veel leerlingen op de middelbare school dus niet voor Informatie in het pakket en maken nog minder studenten de keuze om in het hoger onderwijs met ICT aan de slag te gaan. “Mensen hebben gewoon een verkeerd beeld van wat ICT is. Ze denken vaak dat het iets is voor ‘nerds’ en dat je alleen maar in een hok zit te programmeren. Toch is de ICT wereld veel breder dan dat.” Het probleem is dus niet dat het vak zelf oninteressant is, maar juist dat er niet goed wordt gecommuniceerd over wat je ermee kunt doen.

Mensen hebben gewoon een verkeerd beeld van wat ICT is. Ze denken vaak dat het iets is voor ‘nerds’ en dat je alleen maar in een hok zit te programmeren. Toch is de ICT wereld veel breder dan dat.

Er zijn zo veel interessante toepassingen van ICT en in de toekomst zullen er nog veel meer gaan komen. Wanneer je aan games, social media en andere dagelijkse bezigheden denkt, leg je niet meteen de link naar ICT, maar die link is er wel. Het is dus van belang dat dit wel wordt gecommuniceerd, zodat een beter beeld van ICT ontstaat. Dit is natuurlijk niet alleen bij ICT het geval, deze kennis is op alles toe te passen. De boodschap is alles, want als die niet juist is, sla je keihard de plank mis.