‘De relevantie van drukwerk’

door: appart

Reuver Social media en online marketing zijn hot, maar dat wil niet zeggen dat traditionele media geen plaats meer hebben in de (marketing)communicatie van bedrijven. Veel bedrijven zien online media als goedkope alternatieven van het klassieke drukwerk. Ons Huis in Reuver is echter van mening dat drukwerk nog steeds een belangrijk middel kan zijn en gelooft ook in de effectiviteit ervan. Ons Huis heeft niet alleen laten zien dat drukwerk kan werken, maar heeft ook een goede onderbouwing van waaróm het werkt.

Ons Huis staat voor mooie, degelijke en sfeervolle meubelen. Het voornaamste doel van de (marketing)communicatie van het bedrijf, is het overbrengen van het gevoel dat mensen krijgen in de showroom en deze bij mensen in huis te brengen. Dit doen zij door twee keer per jaar een folder uit te brengen, waarin de sfeer van de showroom wordt meegenomen. Uiteindelijk willen ze daarmee mensen zodanig interesseren dat zij een bezoekje aan de showroom willen brengen. Belangrijk hierbij zijn de fotografie en algehele vormgeving van de folder. Maar natuurlijk spelen ook andere factoren een grote rol.

“We weten dat we niet van de prijsvechters kunnen winnen, dus dan moet je je specialiseren. Bovendien weten we door onze ervaring en de ‘feeling’ die we met ons vak hebben, dat wij die unieke sfeer en persoonlijkheid kunnen benutten. Dat gaat natuurlijk verder dan alleen het uiterlijk van de winkel”, vertelt Tanja Steeghs (mede eigenaar). Weten wat je als bedrijf moet communiceren is één ding, maar ook weten naar wie je moet communiceren is weer iets anders. Gelukkig heeft Ons Huis daar wel een duidelijk beeld van.

Van de laatste folder heeft Ons Huis 100.000 exemplaren gedrukt en heeft deze verspreid door een groot deel van Limburg. Wetende dat de doelgroep voornamelijk van buiten de regio komt en meestal ongeveer 30 minuten in de auto zit, heeft Ons Huis gekozen voor een wijde verspreiding. Reacties op de folders zijn overigens uitermate positief. “Soms krijgen we mensen binnen met vier of vijf folders in de hand, die zeggen: ‘Ik heb deze nu al vaker gekregen en hij valt gewoon op. Dergelijke folders krijg je niet meer’.”

Ik heb deze folder nu al vaker gekregen en hij valt gewoon op. Dergelijke folders krijg je niet meer

Met alle nieuwe communicatiemiddelen is het vaak zoeken naar een manier om ermee om te gaan en op te vallen. Ons Huis laat zien dat een goed beeld van je doelgroep hebben, een goed doordachte strategie en traditionele media een betere match zijn dan het nieuwste en het hipste, als wat je doet maar bij je bedrijf past.